Diaspora a lăsat morarii fără grâu pentru pâine!

1grau

Dimensiune font:

| 16-04-2020 22:15

* reprezentanţii industriei de panificaţie au cerut ajutorul statului după ce au constatat că cererea de pâine a crescut foarte mult odată cu întoarcerea în ţară a două milioane de români * în contextul interzicerii exportului, preţurile de achiziţie la grâu pe piaţa internă depăşesc, în acest moment, 0,93 - 0,95 lei/kg, existând practica refuzării vânzării cu scopul de creştere şi mai mare a preţului

Cererea de grâu pe piaţa internă era, până în prezent, de 130.000 de tone. Însă, odată cu întoarcerea românilor aflaţi la muncă în străinătate, din cauza coronavirusului, cererea s-a mărit considerabil, cu peste 50.000 de tone.

Datorită pandemiei a crescut cererea de pâine la fondul pieţei, într-o lună cât în patru luni. Morarii au fost luaţi prin surprindere de cererea mărită şi au cerut ajutorul statului. „Noi ne-am făcut contractele să ne ajungă grâul până în 15 iulie. Dar nu am luat în calcul că vin două milioane de români în ţară, care mănâncă şi ei pâine. Morarii au cerut să împrumute de la rezerva de stat, cum s-a mai practicat şi-n alţi ani, 150.000 de tone de grâu, ca să putem face legătura cu noua recoltă”, a precizat Aurel Popescu, preşedinte ROMPAN. 

România produce anual apoximativ 10 milioane de tone de grâu. Dintre acestea, 5 milioane sunt trimise la export. Guvernul a interzis exportul de cereale când fermierii exportaseră 86% din targetul de export. Acest lucru înseamnă că ar trebui să mai avem 700.000 de tone de grâu în interiorul ţării.

Preţul de achiziţie al grâului a ajuns la 0,95 lei/kg

În contextul interzicerii exportului, preţurile de achiziţie la grâu pe piaţa internă depăşesc, în acest moment, 0,93 - 0,95 lei/kg, existând practica refuzării vânzării cu scopul de creştere şi mai mare a preţului, a anunţat Federaţia Naţională Pro Agro. Precizarea a fost făcută „în contextul protestelor apărute în spaţiul public, pe tema interzicerii exporturilor de cereale conform Ordonanţei Militare nr. 8, în vigoare din data de 10 aprilie 2020, respectiv susţinerile în conformitate cu care piaţa cerealelor a înregistrat scăderi ale preţului”. „Deşi au existat voci care au criticat această măsură, respectiv comunicări în conformitate cu care decizia de interzicere a exportului (către ţările terţe) a afectat preţul grâului pe piaţa internă până la 0,7 lei/kg, am decis consultarea membrilor Pro Agro cu activităţi de morărit şi panificaţie pentru a putea avea o imagine clară, raportată la piaţa de profil şi preţurile practicate în mod real în această perioadă”, se mai spune în comunicat.
Reprezentanţii Pro Agro reclamă în acelaşi timp „o practică de dezinformare cu privire la pierderile reale ale producătorilor de cereale, mai ales în condiţiile în care exporturile de până la intrarea în vigoare a Ordonanţei Militare nr. 8 s-au situat la 86% din target”. „Având în vedere iminenta criză economică care va afecta România în perioada următoare, considerăm cu tărie că este extrem de important ca în ponderea comerţului intra comunitar şi a exporturilor, cea mai însemnată categorie de produse să fie cele cu valoare adăugată şi nu materia primă. Este necesar ca în această perioadă, extrem de dificilă pentru economia românească, să manifestăm solidaritate, inclusiv între sectorul producţiei primare şi cel al procesării, în detrimentul lobbyului agresiv care prezintă scăderi alarmante, de 20 euro pe tona de grâu, mai ales având în vedere că, în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Militare nr. 8, comerţul intracomunitar nu a fost în vreun fel restricţionat”, se mai precizează în comunicat.
În aceste condiţii, reprezentanţii Federaţiei Naţionale Pro Agro solicită Guvernului României o analiză a stocurilor de cereale existente, raportat la necesarul din panificaţie, la cel din zootehnie, dar şi la necesarul ce reprezintă rezerva de stat.În măsura în care se va constata că există cantităţi suficiente consumului intern, propunem stabilirea unor contingente pentru porumb, chiar înainte de încetarea situaţiei de urgenţă, având în vedere că din cauza pestei porcine sectorul zootehnic nu susţine un consum semnificativ, consecinţa fiind aglomerarea spaţiilor de stocare”, se mai spune în comunicat.
De asemenea, reprezentanţii Federaţiei Naţionale Pro Agro propune actualizarea listei produselor agroalimentare pentru care se interzice/se suspendă exportul pe perioada stării de urgenţă, în sensul eliminării produselor procesate din materie primă de pe piaţa internă, cu scopul protejării industriei interne. Raluca STROE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Berăria H: Viziunea noastră este să creăm un district al vieții sociale din Iași/Primele detalii despre investiție
19/11/2024 17:52

  Berăria H are in lucru un master-plan pentru proiectul pe care vrea să-l deruleze la Iasi, la fosta fabrică Tigarete. În septembrie 2024, cunoscuta berărie din Bucuresti ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei