Iașul are doar 18 produse tradiționale atestate!

traditional

Dimensiune font:

| 13-01-2021 13:20

 

Consumatorii doresc să redescopere gustul de altă dată, gustul copilăriei, gustul produselor realizate de bunici iar produsele obținute în mod tradițional chiar reușesc să satisfacă această cerere * din păcate, la Iași, deliciile atestate drept Produs tradițional sunt destul de puține, doar 18 * cu toate acestea, multe dintre ele au intra cu succes pe piața națională, fiind foarte căutate * secretul constă în promovare, spun producătorii 

 

Din păcate, deși documentația pentru certificarea ca Produs tradițional nu este extrem de complicată, foarte puțini producători aleg să înceapă demersurile pentru obținerea atestatelor, mulți dintre aceștia preferând doar să invoce faptul că produc și comercializează produse tradiționale. În acest mod, consumatorii nu sunt corect informați, iar producătorii autorizați au de suferit de pe urma acestor practici neloiale. Poate acesta este și unul dintre motivele pentru care producătorii ieșeni încă nu sunt suficient de vizibili pe piața națională. „Dacă vorbim de produse atestate ca Produs tradițional este foarte dificil să fii cunoscut și să poți face față cererii de pe plan național din simplul motiv că legislația specifică acestor categorii de produse limitează cantitățile ce pot fi fabricate. Produsele tradiționale se găsesc mai ales pe plan local, puține fiind cele care penetrează piața națională, a spus Sebastian Brumă, cercetător științific gradul II la filiala Iași a Institutului de Cercetări Economice și Sociale „Gheorghe Zane” al Academiei Române. Din Iași, cele mai cunoscute produse atestate tradițional care au și distribuție națională sunt cele de la „Pofta Focului” și de la „Fabrica de Fum”. Dacă discutăm la modul general de produse alimentare obținute în județul Iași, există o sumedenie de produse cu distribuție națională sau chiar internațională. Să nu uităm de recunoașterea calităților vinurilor obținute în județ sau de preparatele din carne, a punctat Sebastian Brumă. Însă, vorbind de micii producători care nu au atestate de „tradițional”, mulți dintre ei au penetrat piața națională - Uleiul presat la rece de la Zorian, Salatele marinate de la Ograda cu Legume, Mierea de albine de la Taină Vie sau de la Bio Prisaca Moldova, unii ajungând cu produse până în Japonia, cum ar fi berea de la Capra Noastră.

2021, un alt an incert pentru afaceri

Iașul are 18 produse tradiționale, ultimele atestate fiind sărățele cu telemea și cașcaval și cornulețe fragede cu rahat, de la Cofetăria de Acasă, care au primit certificatele anul trecut. Am luat atestatele pentru a putea demonstra autenticitatea și calitatea lor. Suntem cunoscuți pentru calitatea produselor noastre, folosim doar ingrediente premium și clienții ne recomandă pentru gustul autentic și echilibrat. Am fost și încurajați de la început să pornim pe acest drum, de multe ori ni s-a părut imposibil sau dificil, alte ori ne gândeam sa renunțăm. De la bun început cel mai mult ne-au motivat clienții care continuă să revină odată ce au încercat ceva de la noi și asa au trecut trei ani, a spus zâmbind Aurelia Pănică, de la Cofetăria de Acasă. Cât privește rentabilitatea, ar fi mult de discutat, iar Aurelia Pănică preferă să folosească termenul de echilibru. „Se pare ca lucrurile încep să se echilibreze și astfel cred că devine și rentabil. Pentru a fi rentabil, pe lângă partea financiară, pentru noi este foarte important timpul liber raportat la domeniul în care activam și pentru asta avem un program mai puțin obișnuit în domeniu. Pentru 2021 nici nu știm la ce sa ne așteptăm sau dacă e bine sa ne facem planuri sau nu. Ce este sigur este ca vom face în continuare dulciuri cum am făcut și până acum. Inconfundabile, a mai spus Aurelia Pănică.

Gândul nu se duce către numărul de produse, ci către numărul de producători, iar Iașul nu are mulți

Ce ar fi de făcut pentru ca produsele tradiționale facbricate preparate la Iași să fie mult mai vizibile și la nivel național? Gica Neamțu, de la „Pofta Focului”, o firmă cunoscută care are  produse distribuite la nivel național, pariază deopotrivă pe cantitate, calitate, imagine și promovare. „Avem vizibilitate prin magazine elitiste, cele care îmbrățișează același concept de produs de top, cu o imagine grăitoare, care arată investițiile atât pe partea de calitate, cât și ca imagine. Suntem vizibili în București, Cluj, Brașov, Roman, Bacău, Constanța, Timișoara în magazine de top, am aflat de la  Gica Neamțu. Ea recunoaște că Iașul iese greu în față în ceea ce privește produsele tradiționale. „În general, gândul nu se duce către numărul de produse, ci către numărul de producători, iar Iașul nu are mulți. Avem nevoie de cantitate pentru că automat calitatea este certificată prin acel atestat și recunoaștere, după care firește este vorba despre cât de mulți sunt și aici depinde cu cine te compari. Brașovul are mulți producători, sau chiar Botoșaniul, fără a mai vorbi despre vestul țării sau curbura Carpaților. Este irelevant să vorbim despre numărul de produse, percepția publicului fiind către producători, ce iese din mâinile lor. Este greu în aceste condiții să fii la fel de vizibil. Apoi depinde de abilitatea producătorului, cu sau fără atestat, care reușeste să penetreze piața magazinelor unde este vizibil, a spus Gica Neamțu a amintind, cu părere de rău, și de Casa de Comerț „Unirea”, care s-a desființat. Era o oglindă, o imagine a producătorilor, știai că acolo aveai o pondere de vizibilitate. Așa, după ce s-a desființat, unde să fi văzut? Vă dau un exemplu - după ce s-a închs, pe noi ne-au sunat foarte mulți dintre clienți Casei de Comerț și ne-au întrebat de unde să-și cumpere produsele, a mai punctat ieșeanca. Artizanul de la „Pofta Focului” mizează deopotrivă pe calitate, dar și pe promovarea afacerii, lucru dovedit și de rezultatele obținute în 2020. „Pentru noi a fost un an foarte bun - o dată venit din politica comercială a firmei pentru că am luat pandemia ca pe o provocare, nu ca un dezavantaj. Am investit în imagine, care ne-a adus vizibilitate, de unde au venit contractele cu magazinele exclusivite, drept pentru care am crescut ca și pondere în această piață nu tocmai linilșită, a mai spus Gica Neamțu. Cât privește intrarea pe piață, nu este deloc ușor și totul ține de un efort conjugat - o dată este calitatea și imaginea produsului pentru că poate fi foarte bun, însă dacă nu atrage ochiul degeaba. Depinde cât de vizibil ești pentru că poți fi cel mai bun, însă dacă nu ai o poziționare bună și nu te știe nimeni nu ai cum să câștigi. Ea pariază deopotrivă pe priceperea producătorului, dar și investiții în imagine și marketing, segment la care, în timp de criză mulți proprietari de afaceri renunță, ceea ce este greșit: „Aceasta a fost pârghia pe care noi am accesat-o pe vreme de pandemie, au mai fost și comenzile din mediul online, datorate tot marketingului și strategiei de imagine”. 

Gust de Iași, ajutor pentru producătorii locali

Producătorii din Iași primesc sprijin și pe plan local, un exemplu fiind platforma Gust de Iași, un proiect implementat de Asociația Rural Development Research Platform, cu sprijinul unei finanțări de la Primărie. „Acest proiect a plecat de la ideea că, la nivelul municipiului Iași, consumatorii întâmpină dificultăți în ceea ce privește identificarea producătorilor locali de produse agroalimentare și, mai ales, a producătorilor care asigură livrări direct la domiciliu, această realitate fiind evidențiată în special mai ales în situații de criză, așa cum este cazul crizei sanitare și economice provocată de SARS-CoV-2 în România. Această criză cu implicații considerabile asupra tuturor sectoarelor de activitate economică, pe lângă faptul că a provocat o situație de insecuritate alimentară, a demonstrat și vulnerabilitatea lanțurilor de aprovizionare convenționale. În acest sens, lanțurile alimentare scurte pot contribui semnificativ la depășirea efectelor crizei economice și alimentare”, a punctat Sebastian Brumă, care este și coordonatorul proiectului. Pentru producători au fost inițiate degustări online, bine primite de public, fiind o premieră pentru Iași. Anul 2021 va începe cu o altă degustare comună de produse locale.

Maura ANGHEL

Cele 18 produse atestate la Iași sunt Zacuscă de vinete ș gogoșari, Zacuscă de ghebe, Zacusca de hribi și Dulceață de nuci verzi (toate de la Pofta Focului), Chișcă moldovenească și Chișcă cu orez de la Marcel SRL, Plăcinte Poale-n Brâiu de la Cabană și Alivancă de la Cabană, Pastramă de oaie de la Cimpoeșu, Ceafă de porc afumată sși coaptă, Pastramă de porc coaptă, Slăninuță afumată (toate de la Fabrica de Fum), Pâine cu maia, Pâine integrală și Vărzări (de la Magazia Morăriței), Anticum de Butea (băutură fermentată din mure), cornulețe de acasă și sărățele de acasă (de la Cofetăria de acasă).

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Berăria H: Viziunea noastră este să creăm un district al vieții sociale din Iași/Primele detalii despre investiție
19/11/2024 17:52

  Berăria H are in lucru un master-plan pentru proiectul pe care vrea să-l deruleze la Iasi, la fosta fabrică Tigarete. În septembrie 2024, cunoscuta berărie din Bucuresti ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei