În atenția autorităților/ Explicați antreprenorilor pachetul de măsuri economice. Riscăm să nu fie folosite ajutoarele. Cornel Grama: Cine a făcut hotărârile astea cred că nu e economist, dacă nu știe

00000   socant-sotia-unu

Dimensiune font:

| 24-03-2020 15:31

 Prevederile pachetului de măsuri ca răspuns la criza coronavirusului nu sunt clar explicate și nasc foarte multe întrebări și nelămuriri, atât din parte antreprenorilor cât și din partea profesioniștilor care trebuie să le aplice, a declarat consultantul fiscal Cornel Grama, pentru HotNews.ro. Care sunt problemele și ce trebuie să explice statul, vezi în text. Sunt multe semne de întrebare asupra aplicării măsurilor.

„De ce în situațiile astea de criză, aceste acte normative sunt făcute și apoi postate de oameni care cred că au experiență în așa ceva? Să lase profesioniștii”, spune el.
 

Ordonanța privind măsurile fiscale (OUG 29/2020): Multe întrebări

 

Creditele pentru IMM-uri sau IMM Invest România. O întrebare pusă de antreprenori: Care sunt pașii?


“Eu mă pun în pielea unui antreprenor, cu o firmă care s-a închis, nu mai are bani să-și plătească salariile, nu are studii. Acolo văd că scrie: credite, miliarde, garantate, subvenționate”, spune Grama.

• Care sunt concret pașii pe care trebuie să-i facă un antreprenor ca să obțină credite pentru realizarea de investiții sau linii de credit pentru capital de lucru?
• Deci eu ce trebuie să fac?
• Când mă duc să cer bani la bancă ce le zic oamenilor ălora? „Bună, am venit, știți că Guvenul a dat o Ordonanță”.

“Foarte frumos sună așa din textul legii: 5 miliarde lei și suplimentăm până la 15 miliarde. Riscăm să ajungem în situația ca banii ăștia să stea necheltuiți. Eu cu câți am vorbit, cu foarte mulți, că am o grămadă de clienți, îmi spun:

-Nu știu cum să fac să iau credit. Cum?
I-am zis: - Domnule, ai citit acolo?
- Am citit, nu am înțeles nimic."

„Unde trebuie să mă duc? Ce trebuie să fac? Care sunt pașii? Explică domnule anteprenorului, nu lăsa acolo niște formulări dintr-alea. Citești pagini întregi și nu știi despre ce e vorba”, a mai arătat consultantul fiscal.
 

Prevederea cu privire la amânarea serviciilor de utilități și chirii, atât pentru IMM-uri, cât și pentru anumite profesii liberale (art. X)

 
Aliniatul 5 spune: Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile, în mod corespunzător, și pentru următoarele profesii care îndeplinesc servicii de interes public: formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat și formele de organizare a activității profesiei de executor judecătoresc, a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autoritățile publice, pentru prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19.

“Un notar public cum a fost el afectat direct? Doar dacă a avut sediul într-un Mall, probabil. Totuși, nu știu ce notar este în Mall. Eu nu am văzut. Notarii văd că au birourile lor individuale. Ele nu au fost închise prin Ordonanța militară. Cabinetul de avocat cum a fost afectat direct? Cum știu dacă sunt afectat direct?”, afirmă Grama

Prin măsurile dispuse direct, spune el, înțeleg că sunt afectate hotelurile, restaurantele, că se suspendă activitatea acolo.
 

Declarațiile fiscale și comunicatul ciudat al Ministerului Finanțelor

“Nicăieri în textul de lege nu se spune dacă declarațiile se depun după 25 martie sunt nesancționabile. Nu am găsit în cuprinsul acestei ordonanțe această prevedere”, afirmă consultantul fiscal.

Totuși, un comunicat al Ministerului Finanțelor spune: Conducerea Ministerului Finanțelor Publice și ANAF asigură contribuabilii că toate cazurile excepționale și argumentate de întârzieri în depunerea declarațiilor vor fi tratate cu toată deschiderea și indulgența prevăzută de lege.

În care lege este prevăzută deschiderea și indulgența? Eu nu am găsit. Am citit Codul de procedură fiscală și nu am găsit: indulgența = procedura prin care ANAF… Nu e așa ceva”, arată Grama.

Să spunem că într-un an - doi mă trezesc cu o amendă că am depus declarația cu întârziere și le zic:
-Nu știți criza aia?
- Hai domnule, fii serios. Scrie undeva într-o lege?
- Păi, da avem aicea că ne tratați cu indulgență.
- Bine mă, hai.


„Din câte știu, amenzile la depunerea cu întârziere se trimit automat. Te trezești pe fișă cu 500 lei amendă. De ce? Ai depus cu întârziere de 2 zile și softul calculează. Ce e legea prevenirii? Să fim serioși. Aia e praf în ochi. În Legea prevenirii intră toate declarațiile fiscale de la contravenție pe Codul de procedură fiscală. Una nu am văzut să se aplice. Toate intră direct cu amendă pe fișă”, explică el.
 

Ordonanța 30 - cea cu șomajul tehnic suportat de stat

Nu ar trebui să beneficieze și cei care au suspendat contractele după Decretul Președintelui?

Potrivit acestuia, cum s-a Decretul și Ordonanța militară, antreprenorii s-au panicat și au suspendat contractele de muncă

 
„Sunt multe firme care au suspendat contractele anterior intrării în vigoare a Ordonanței militare, beneficiază de șomaj tehnic? Asta nu e clar. Oamenii spun că au suspendat deja de atunci. Nu ar trebui să beneficieze?”, spune Cornel Grama.
 

Art. XI vorbește despre două categorii de beneficiri ai șomajui tehnic suportat de stat: cei care au fost afectați direct și cei afectați indirect, a căror activitate a scăzut cu 25%

 
„Cei din prima categorie să aibă certificatul de situații de urgență. În primul rând, certificatul ăsta de situații de urgență nu e reglementat nicăieri”, spune Grama.

• Acum m-a sunat un patron de restaurant și m-a întrebat: Ce fac? Certificatul ăla de unde îl iau?

„Ar trebui să se dea certificatul direct, să constate că e în codul ăla CAEN. Sper să nu se ceară balanță și altele. S-a zis să închid și am închis, sunt pe butuci”, spune el.
 

Ceilalți afectați care au o scădere a încasărilor cu 25% și o chichiță de care să se lege orice organ fiscal în viitor

(pentru angajatorii menționați la alin. (2) lit. b), plata indemnizației prevăzute la alin. (1) se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie—februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații)

„Încasările se fac de pe o lună pe alta. În martie, când sunt în criză, am încasat februarie. Eu nu o să am mai puțin cu 25% decât în ianuarie - februarie. În martie nu o să beneficiez. Aș putea în aprilie, dar cererea ar trebui să o fac în mai. Banii o să vină în 30 de zile, deci din iunie beneficiez. Până atunci eu ce fac? De ce s-au luat încasările și nu veniturile?”, afirmă consultantul fiscal.

• Cine a făcut hotărârile astea cred că nu e economist, dacă nu știe că încasările se fac de pe o lună pe cealaltă.

Textul ordonanței spune: ...nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.

„Aici e jale. Deci eu declar pe propria răspundere că încasările sunt mai mici cu 25% față de media ianuarie – februarie și nu am capacitatea financiară. Dacă eu declar pe propria răspundere că nu am bani să plătesc salariile, eu trebuie să plătesc salariații, nu? Aștept banii de la stat până în iunie? Salariatul cu ce trăiește până atunci?”, întreabă consultantul fiscal

• Ce înseamnă capacitate financiară să plătești salariații? De unde știi? Dintr-o balanță de verificare? Dacă am mașini pe firmă și vine să zică că pot să le vând ca să plătesc salariații? Sunt interpretări.
• Mă trezesc că declar pe propria răspundere că nu am capacitatea financiară să plătesc salariații, beneficiez de șomaj până trece criza, și mă trezesc cu un control. Se uită pe balanța lunii martie și îmi zice: „Păi uite, că aveai sold în casă, bani la bancă”. Poate banii de la bancă erau angajați în alte cheltuieli anterioare.

„Nu e clar ce înseamnă „capacitatea financiară”. E o chichiță să se lege orice organ fiscal”, spune Grama.

Alin. 7, la același articol, spune: Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.

„Adică eu pentru martie fac cererea în aprilie. În 30 de zile vin banii, deci în mai. Deci eu plățile la bugetul de stat pentru contribuții le fac în 25 a lunii următoare în care s-a făcut plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Adică în 25 iunie. Așa se înțelege. Eu contribuțiile pentru martie trebuie să le fac în 25 iunie. Asta e neclar. Ar fi o chestie bună”, spune el.
 

Bine, beneficiază, dar care e procedura?

Art. XV spune „alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care nu au calitatea de angajatori și întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit pentru anul 2020”.

„Spune că orice întreprindere. Prin întreprindere se înțelege cine prestează servicii sau livrează bunuri. Aici intră PFA, Întreprinderi Familiale. Întrebarea e: Intră și profesiile liberale? Și ei prestează servicii în Codul civil”, spune Grama.

El adaugă:

Ei beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut garantat în plată pentru 2020.
Bun, dar cum? Care e procedura? Ce depun? Unde depun?
Deci aici e punct, gata: beneficiază. Bine, dar cum beneficiez?


„Tu (Guvernul n.r.) ai știut că suspenzi activitățile. Trebuia să ai deja măsurile astea pregătite, să intre în vigoare. Nu dai tu în ședință de Guvern miercuri și noi ne uităm chiorâți în Monitorul oficial sâmbătă dimineața. Situațiile astea generează o neîncredere în populație”, conchide Cornel Grama.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei