În atenția autorităților/ Explicați antreprenorilor pachetul de măsuri economice. Riscăm să nu fie folosite ajutoarele. Cornel Grama: Cine a făcut hotărârile astea cred că nu e economist, dacă nu știe

00000   socant-sotia-unu

Dimensiune font:

| 24-03-2020 15:31

 Prevederile pachetului de măsuri ca răspuns la criza coronavirusului nu sunt clar explicate și nasc foarte multe întrebări și nelămuriri, atât din parte antreprenorilor cât și din partea profesioniștilor care trebuie să le aplice, a declarat consultantul fiscal Cornel Grama, pentru HotNews.ro. Care sunt problemele și ce trebuie să explice statul, vezi în text. Sunt multe semne de întrebare asupra aplicării măsurilor.

„De ce în situațiile astea de criză, aceste acte normative sunt făcute și apoi postate de oameni care cred că au experiență în așa ceva? Să lase profesioniștii”, spune el.
 

Ordonanța privind măsurile fiscale (OUG 29/2020): Multe întrebări

 

Creditele pentru IMM-uri sau IMM Invest România. O întrebare pusă de antreprenori: Care sunt pașii?


“Eu mă pun în pielea unui antreprenor, cu o firmă care s-a închis, nu mai are bani să-și plătească salariile, nu are studii. Acolo văd că scrie: credite, miliarde, garantate, subvenționate”, spune Grama.

• Care sunt concret pașii pe care trebuie să-i facă un antreprenor ca să obțină credite pentru realizarea de investiții sau linii de credit pentru capital de lucru?
• Deci eu ce trebuie să fac?
• Când mă duc să cer bani la bancă ce le zic oamenilor ălora? „Bună, am venit, știți că Guvenul a dat o Ordonanță”.

“Foarte frumos sună așa din textul legii: 5 miliarde lei și suplimentăm până la 15 miliarde. Riscăm să ajungem în situația ca banii ăștia să stea necheltuiți. Eu cu câți am vorbit, cu foarte mulți, că am o grămadă de clienți, îmi spun:

-Nu știu cum să fac să iau credit. Cum?
I-am zis: - Domnule, ai citit acolo?
- Am citit, nu am înțeles nimic."

„Unde trebuie să mă duc? Ce trebuie să fac? Care sunt pașii? Explică domnule anteprenorului, nu lăsa acolo niște formulări dintr-alea. Citești pagini întregi și nu știi despre ce e vorba”, a mai arătat consultantul fiscal.
 

Prevederea cu privire la amânarea serviciilor de utilități și chirii, atât pentru IMM-uri, cât și pentru anumite profesii liberale (art. X)

 
Aliniatul 5 spune: Dispozițiile alin. (1) sunt aplicabile, în mod corespunzător, și pentru următoarele profesii care îndeplinesc servicii de interes public: formele de exercitare a profesiei de notar public, formele de exercitare a profesiei de avocat și formele de organizare a activității profesiei de executor judecătoresc, a căror activitate este afectată direct prin măsurile dispuse de autoritățile publice, pentru prevenirea și combaterea pandemiei determinate de infecția cu coronavirusul COVID-19.

“Un notar public cum a fost el afectat direct? Doar dacă a avut sediul într-un Mall, probabil. Totuși, nu știu ce notar este în Mall. Eu nu am văzut. Notarii văd că au birourile lor individuale. Ele nu au fost închise prin Ordonanța militară. Cabinetul de avocat cum a fost afectat direct? Cum știu dacă sunt afectat direct?”, afirmă Grama

Prin măsurile dispuse direct, spune el, înțeleg că sunt afectate hotelurile, restaurantele, că se suspendă activitatea acolo.
 

Declarațiile fiscale și comunicatul ciudat al Ministerului Finanțelor

“Nicăieri în textul de lege nu se spune dacă declarațiile se depun după 25 martie sunt nesancționabile. Nu am găsit în cuprinsul acestei ordonanțe această prevedere”, afirmă consultantul fiscal.

Totuși, un comunicat al Ministerului Finanțelor spune: Conducerea Ministerului Finanțelor Publice și ANAF asigură contribuabilii că toate cazurile excepționale și argumentate de întârzieri în depunerea declarațiilor vor fi tratate cu toată deschiderea și indulgența prevăzută de lege.

În care lege este prevăzută deschiderea și indulgența? Eu nu am găsit. Am citit Codul de procedură fiscală și nu am găsit: indulgența = procedura prin care ANAF… Nu e așa ceva”, arată Grama.

Să spunem că într-un an - doi mă trezesc cu o amendă că am depus declarația cu întârziere și le zic:
-Nu știți criza aia?
- Hai domnule, fii serios. Scrie undeva într-o lege?
- Păi, da avem aicea că ne tratați cu indulgență.
- Bine mă, hai.


„Din câte știu, amenzile la depunerea cu întârziere se trimit automat. Te trezești pe fișă cu 500 lei amendă. De ce? Ai depus cu întârziere de 2 zile și softul calculează. Ce e legea prevenirii? Să fim serioși. Aia e praf în ochi. În Legea prevenirii intră toate declarațiile fiscale de la contravenție pe Codul de procedură fiscală. Una nu am văzut să se aplice. Toate intră direct cu amendă pe fișă”, explică el.
 

Ordonanța 30 - cea cu șomajul tehnic suportat de stat

Nu ar trebui să beneficieze și cei care au suspendat contractele după Decretul Președintelui?

Potrivit acestuia, cum s-a Decretul și Ordonanța militară, antreprenorii s-au panicat și au suspendat contractele de muncă

 
„Sunt multe firme care au suspendat contractele anterior intrării în vigoare a Ordonanței militare, beneficiază de șomaj tehnic? Asta nu e clar. Oamenii spun că au suspendat deja de atunci. Nu ar trebui să beneficieze?”, spune Cornel Grama.
 

Art. XI vorbește despre două categorii de beneficiri ai șomajui tehnic suportat de stat: cei care au fost afectați direct și cei afectați indirect, a căror activitate a scăzut cu 25%

 
„Cei din prima categorie să aibă certificatul de situații de urgență. În primul rând, certificatul ăsta de situații de urgență nu e reglementat nicăieri”, spune Grama.

• Acum m-a sunat un patron de restaurant și m-a întrebat: Ce fac? Certificatul ăla de unde îl iau?

„Ar trebui să se dea certificatul direct, să constate că e în codul ăla CAEN. Sper să nu se ceară balanță și altele. S-a zis să închid și am închis, sunt pe butuci”, spune el.
 

Ceilalți afectați care au o scădere a încasărilor cu 25% și o chichiță de care să se lege orice organ fiscal în viitor

(pentru angajatorii menționați la alin. (2) lit. b), plata indemnizației prevăzute la alin. (1) se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie—februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații)

„Încasările se fac de pe o lună pe alta. În martie, când sunt în criză, am încasat februarie. Eu nu o să am mai puțin cu 25% decât în ianuarie - februarie. În martie nu o să beneficiez. Aș putea în aprilie, dar cererea ar trebui să o fac în mai. Banii o să vină în 30 de zile, deci din iunie beneficiez. Până atunci eu ce fac? De ce s-au luat încasările și nu veniturile?”, afirmă consultantul fiscal.

• Cine a făcut hotărârile astea cred că nu e economist, dacă nu știe că încasările se fac de pe o lună pe cealaltă.

Textul ordonanței spune: ...nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.

„Aici e jale. Deci eu declar pe propria răspundere că încasările sunt mai mici cu 25% față de media ianuarie – februarie și nu am capacitatea financiară. Dacă eu declar pe propria răspundere că nu am bani să plătesc salariile, eu trebuie să plătesc salariații, nu? Aștept banii de la stat până în iunie? Salariatul cu ce trăiește până atunci?”, întreabă consultantul fiscal

• Ce înseamnă capacitate financiară să plătești salariații? De unde știi? Dintr-o balanță de verificare? Dacă am mașini pe firmă și vine să zică că pot să le vând ca să plătesc salariații? Sunt interpretări.
• Mă trezesc că declar pe propria răspundere că nu am capacitatea financiară să plătesc salariații, beneficiez de șomaj până trece criza, și mă trezesc cu un control. Se uită pe balanța lunii martie și îmi zice: „Păi uite, că aveai sold în casă, bani la bancă”. Poate banii de la bancă erau angajați în alte cheltuieli anterioare.

„Nu e clar ce înseamnă „capacitatea financiară”. E o chichiță să se lege orice organ fiscal”, spune Grama.

Alin. 7, la același articol, spune: Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.

„Adică eu pentru martie fac cererea în aprilie. În 30 de zile vin banii, deci în mai. Deci eu plățile la bugetul de stat pentru contribuții le fac în 25 a lunii următoare în care s-a făcut plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Adică în 25 iunie. Așa se înțelege. Eu contribuțiile pentru martie trebuie să le fac în 25 iunie. Asta e neclar. Ar fi o chestie bună”, spune el.
 

Bine, beneficiază, dar care e procedura?

Art. XV spune „alți profesioniști, astfel cum sunt reglementați de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care nu au calitatea de angajatori și întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată stabilit pentru anul 2020”.

„Spune că orice întreprindere. Prin întreprindere se înțelege cine prestează servicii sau livrează bunuri. Aici intră PFA, Întreprinderi Familiale. Întrebarea e: Intră și profesiile liberale? Și ei prestează servicii în Codul civil”, spune Grama.

El adaugă:

Ei beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizație egală cu salariul de bază minim brut garantat în plată pentru 2020.
Bun, dar cum? Care e procedura? Ce depun? Unde depun?
Deci aici e punct, gata: beneficiază. Bine, dar cum beneficiez?


„Tu (Guvernul n.r.) ai știut că suspenzi activitățile. Trebuia să ai deja măsurile astea pregătite, să intre în vigoare. Nu dai tu în ședință de Guvern miercuri și noi ne uităm chiorâți în Monitorul oficial sâmbătă dimineața. Situațiile astea generează o neîncredere în populație”, conchide Cornel Grama.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:21

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Benzina și motorina vor costa mai mult de la 1 ianuarie, ca urmare a creșterii accizelor la carburanți
27/12/2024 22:20

 Benzina si motorina vor costa mai mult de la 1 ianuarie, ca urmare a cresterii cu aproximativ 6% a accizelor la carburanti, potrivit unui document publicat de Ministerul de Finante. Pretul unui litru de b ...

DOCUMENT - Guvernul a luat decizia: Pensiile NU vor crește de la 1 ianuarie 2025
27/12/2024 18:17

Coalitia de guvernare a finalizat Ordonanta trenulet, care va fi adoptată de către Guvern, iar pentru pensionari vestile sunt cat se poate de rele. Pensiile nu vor fi indexate cu rata inflatiei de la 1 ianuar ...

O nouă perioadă va fi inclusă în calculul vechimii în muncă. Ce pensionari sunt avantajați de această prevedere
27/12/2024 11:31

Veste bună pentru pensionari deoarece o nouă perioadă va fi inclusă in calculul vechimii in muncă pentru stabilirea drepturilor bănesti cuvenite. Astfel, de-acum inainte se iau in calcul si studiile maste ...

Guvernul Ciolacu îngroapă România în datorii: dobânzi de peste 7%, de trei ori mai mari decât în Germania
27/12/2024 09:34

Romania continuă să se afunde intr-o criză financiară fără precedent, sub guvernarea Ciolacu. Cu o dobandă de peste 7% pentru imprumuturile de pe pietele externe, tara noastră plăteste un pret de trei ...

Ratele bancare s-au dublat față de acum 4 ani: Ciolacu și Iohannis, responsabili pentru distrugerea bunăstării românilor
27/12/2024 09:30

In ultimii patru ani, ratele bancare ale romanilor au crescut alarmant, ajungand să se dubleze in unele cazuri. Sub guvernările succesive ale lui Marcel Ciolacu si in timpul mandatului lui Klaus Iohannis, rom ...

Salariile românilor nu s-au dublat în 4 ani. Prețurile, da. Tu cum o duci?
27/12/2024 09:28

In timp ce preturile au luat-o razna in ultimii patru ani, salariile romanilor au rămas in mare parte pe loc, sau au crescut nesemnificativ. Inflatia galopantă, dublarea ratelor bancare si scumpirea alimentel ...

România, țara paradoxurilor: cele mai mari prețuri la carnea de porc din Europa pentru că importăm 80%
27/12/2024 09:27

Romania plăteste cel mai scump pret la carnea de porc din Europa, iar explicatia este simplă: dependenta masivă de importuri, care acoperă aproximativ 80% din consumul intern. In loc să producem local, vin ...

Importurile de ouă din Ucraina falimentează fermierii români
27/12/2024 09:26

Fermierii romani se confruntă cu o nouă criză, generată de importurile masive de ouă din Ucraina la preturi foarte mici. Lipsa unor măsuri clare pentru protejarea producătorilor interni face ca multe fer ...

România importă 40% din laptele consumat: fermierii români abandonați de guvernul Ciolacu
27/12/2024 09:24

Romania continuă să depindă de importurile masive de lapte, acoperind aproximativ 40% din consumul intern cu produse aduse din străinătate. In timp ce alte tări isi sprijină producătorii locali, fermier ...

Instalarea guvernului a calmat piața
26/12/2024 21:22

Investirea guvernului Ciolacu-2, in conditiile in care PSD, PNL si UDMR au o majoritatea la limită, a asigurat o pavăză minimă pentru moneda natională. Situatia se poate schimba cu rapiditate in conditiile ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei