Închiderea unei fabrici din Germania ar putea arunca întreaga Europă în criză
Dimensiune font:
O închidere a fabricii BASF din Germania ar avea un impact de mare amploare asupra tuturor sectoarelor, de la scutece la medicamente, scrie The Guardian.
Totul este conectat la fabrica din Ludwigshafen a BASF, un complex industrial de 10 km pătraţi atât de vast, încât compania are propria reţea de autobuze pentru a transporta angajaţii de la poartă la locul de muncă.
Acum, însă, odată cu restrângerea dramatică a exporturilor de energie rusească către Europa, această interconectivitate ingenioasă este ameninţată.
Fabrica din sud-vestul Germaniei depinde de gaze ca materie primă şi sursă de energie, consumând aproximativ cât întreaga Elveţie anual. Dacă statul german ar fi obligat să raţionalizeze gazele pentru uz industrial în această iarnă, BASF spune că îşi poate reduce consumul într-o anumită măsură. Totuşi, din moment ce complexul din Ludwigshafen este un lanţ valoric interconectat, există un punct în care o scădere a aprovizionării cu gaze ar duce la o închidere totală a acestuia.
Există optimism că raţionalizarea poate fi evitată în Germania în acest an, însă chiar şi în acest caz, preţurile ridicate ale gazelor ar putea forţa companii ca BASF să-şi închidă producţia. Iar în cazul BASF nu este clar dacă producţia poate fi restartată mai apoi.
Consecinţele unei eventuale închideri a complexului din Ludwigshafen ar fi dramatice, nu numai pentru economia germană, ci pentru întregul continent. Consumatorii asociază încă iniţialele BASF cu casetele audio şi video, însă compania şi-a vândut această divizie la mijlocul anilor ’90, iar acum vânzările sale sunt în principal business-to-business, produsele sale sunt mai puţin vizibile, dar în acelaşi timp mai indispensabile.
Produsele chimice fabricate de companie sunt folosite în producţia a orice, de la pastă de dinţi la vitamine şi de la produse de izolare a clădirilor la scutece. Compania este unul dintre cei mai mari producători de ibuprofen, iar cel mai mare client industrial al său este industria auto.
La Ludwigshafen se produce şi AdBlue, un lichid folosit pentru reducerea poluării aerului de către motoarele diesel. O posibilă penurie ar putea opri din circulaţie camioanele la nivelul întregii Europe.
Industria chimică este aşteptată să fie exceptată de la posibile raţionalizări. Întrebarea este însă cât de corect este ca guvernul să ajute BASF să iasă dintr-o situaţie la a cărei creare aceasta contribuit şi de pe urma căreia continuă să profite.
Legăturile BASF cu gigantul rus Gazprom datează din momentul reunificării germane în 1990, când aceasta a încercat să spargă monopolul propriului trader al Germaniei, Ruhrgas. Prin intermediul subsidiarei sale Wintershall, aceasta a co-finanţat construcţia Nord Stream 1 şi Nord Stream 2. Iar colaborarea cu Gazprom a continuat în pofida agresiunii Rusiei.
Pe termen lung, rolul jucat de BASF în crearea actualei crize energetice ar putea să nu fie trecut cu vederea atât de uşor.
Legăturile profitabile ale firmei cu Gazprom continuă şi astăzi, în pofida războiului din Ucraina. BASF şi-a păstrat deţinerea din Wintershall, compania geenrând profituri însemnate în S1 în principal graţie acestei subsidiare. BASF susţine că profiturile vin de pe urma vânzărilor de gaze ruseşti pe piaţa locală, şi nu către UE.
BASF încearcă să recupereze timpul pierdut de câteva luni, începând construcţia unui parc solar în Brandenburg şi unui eolian dincolo de coasta olandeză pentru a se asigura că regenerabilele acoperă o parte în creştere din nevoile sale energetice. Însă menţinerea intactă a lanţului valoric al Ludwigshafen fără gaze ar putea fi o provocare insurmontabilă.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau