Mitul cum că lockdownul ajută cuplurile să procreeze se spulberă de la lună la lună. Și nu doar în România, ci în aproape întreaga Europ

Dimensiune font:

| 12-04-2021 11:54

 ​Mitul potrivit căruia blocajele instituite pentru a ne proteja de extinderea pandemiei ar duce la o creștere a numărului de nașteri se spulberă de la o lună la alta și nu doar în România. Prima țară care a raportat o scădere a natalității a fost Franța, unde nașterile au scăzut cu 13%. Situații similare s-au întâlnit în Spania, Italia, Regatul Unit dar și în SUA. În Europa, doar Germania și-a păstrat pe plus natalitatea, dar cu un foarte fragil avans (puțin peste 0%). Luni, Institutul Național de Statistică a publicat datele pe primele două luni din acest an. Nu numai că decesele sunt mai numeroase, dar și nașterile se împuținează. Scăderea numărului de nașteri este de circa 10%, în vreme ce decesele au urcat cu 15%.

Ce mai arată datele INS:
  • În luna februarie 2021 s-a înregistrat naşterea a 11816 copii, cu 2036 mai puţini copii decât în luna ianuarie 2021.
  • Numărul deceselor înregistrate în luna februarie 2021 a fost de 23720 (12498 bărbați și 11222 femei), cu 4670 decese (2720 bărbați și 1950 femei) mai puţine decât în luna ianuarie 2021. Numărul deceselor copiilor cu vârstă sub 1 an, înregistrate în luna februarie 2021, a fost de 83 copii, în scădere cu 3 faţă de luna ianuarie 2021.
Comparația cu luna precedentă este afectată de faptul că înregistrările statistice ale fenomenelor demografice înregistrează un decalaj de la o lună la alta, din cauza faptului că există fenomene demografice produse în ultimele 4-5 zile ale lunii curente, care se înregistrează preponderent în luna următoare. De asemenea, fenomenul de mortalitate înregistrează o evoluție sezonieră, fiind mai accentuat în lunile de iarnă și înregistrând cele mai mici valori în lunile iulie, august, septembrie. În anul 2020 numărul deceselor a crescut semnificativ în lunile octombrie, noiembrie și decembrie față de aceleași luni din anul precedent, iar în lunile ianuarie şi februarie 2021 se observă o creştere a numărului de decese faţă de lunile ianuarie şi februarie din anul precedent, dar şi o descreştere a deceselor înregistrate în luna februarie 2021 faţă de luna ianuarie 2021.

În luna februarie 2021, peste două treimi din totalul numărului de decese s-a înregistrat pentru persoanele cu vârstă de cel puţin 70 ani (9951 decese, reprezentând 42,0% din total, s-au înregistrat la persoanele în vârstă de 80 ani şi peste, iar 6025 decese, reprezentând 25,4%, la persoanele de 70-79 ani) şi 4558 decese (19,2%) la persoanele în vârstă de 60-69 ani. Firesc, la polul opus, cele mai puţine decese au fost înregistrate la grupele de vârstă 5-19 ani (41 decese), 20-29 ani (93 decese) și 0-4 ani (99 decese).

După cauza principală de deces, la fel ca în luna ianuarie 2021, în luna februarie 2021 cele mai multe persoane au decedat din cauza bolilor aparatului circulator (13000 persoane, reprezentând 54,8% din decesele înregistrate în februarie 2021), bolilor aparatului respirator (3856 persoane, reprezentând 16,3%) şi al tumorilor (3392 persoane, reprezentând 14,3% din decesele înregistrate în februarie 2021).
 
  • Sporul natural s-a menţinut negativ (-11904) în luna februarie 2021, numărul persoanelor decedate fiind dublu decât cel al născuţilor-vii.
  • În luna februarie 2021, la oficiile de stare civilă s-au înregistrat 4859 căsătorii, cu 720 mai multe decât în luna ianuarie 2021.
  • Numărul divorţurilor pronunţate prin hotărâri judecătoreşti definitive şi conform Legii nr.202/2010 a fost de 2214 în luna februarie 2021, cu 1501 mai multe decât în luna ianuarie 2021.
  • Numărul născuţilor-vii înregistrat în luna februarie 2021 a fost mai mic cu 311 comparativ cu aceeaşi lună din 2020.
  • Sporul natural negativ a crescut în luna februarie 2021 faţă de cel din luna februarie 2020 (-11904 persoane în luna februarie 2021, față de -9572 persoane în luna februarie 2020).
  • Numărul persoanelor care au decedat în luna februarie 2021 a fost cu 2021 mai mare faţă de luna februarie 2020. După primele trei cauze principale de deces, în luna februarie 2021, faţă de luna februarie 2020, s-au înregistrat cu 678 decese mai multe din cauza bolilor aparatului circulator, un număr dublu de decese din cauza bolilor aparatului respirator (3856 decese în luna februarie 2021, faţă de 1838 decese înregistrate în aceeaşi lună din anul precedent), dar cu 678 mai puţine decese având cauză principală tumorile. Din luna noiembrie 2020 bolile aparatului respirator devin a doua cauză de deces, iar tumorile trec pe locul trei ca principală cauză de deces.
  • Numărul căsătoriilor a fost, în luna februarie 2021, cu 1005 mai mic decât cel înregistrat în aceeaşi lună din anul precedent.
  • Prin hotărâri judecătoreşti definitive şi conform Legii nr. 202/2010 în luna februarie 2021 s-au pronunţat cu 30 divorţuri mai multe decât în luna februarie 2020.
Efectele crizei sanitare asupra fenomenelor demografice sunt vizibile, în special în cazul deceselor, care din luna iunie 2020, au înregistrat un trend crescător față de lunile corespunzătoare din anul precedent și în cazul căsătoriilor care, începând cu luna martie 2020, au înregistrat scăderi ale numărului de evenimente faţă de lunile corespunzătoare din anul precedent. În perioada ianuarie 2020 - februarie 2021, numărul naşterilor a fost în scădere în fiecare lună faţă de luna corespunzătoare din anul precedent, cu excepţia lunii decembrie 2020 când numărul născuţilor-vii a depăşit uşor numărul născuţilor-vii din luna decembrie 2019.

Pentru o caracterizare completă a fenomenelor demografice înregistrate în perioada martie 2020 - februarie 2021, în contextul pandemiei COVID19, trebuie avut în vedere faptul că prevederile ordonanţelor militare au introdus anumite limitări în posibilitatea de desfăşurare a unor evenimente cu mai mult de 3 persoane, au limitat deplasările în afara locuinței și în afara localității, au suspendat activitățile în spații închise, au determinat Uniunea Notarilor Publici să amâne termenele pentru dosarele de divorț aflate pe rol după sistarea stării de urgență.

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:55

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Avertismentul unui renumit economist: Va fi un an complicat pentru România. La vară va fi următorul hop
30/03/2025 13:06

Romania va avea parte de două mari „hopuri” in acest an, primul in luna mai, cand vor avea loc alegerile prezidentiale, si un al doilea in vară, cand statul trebuie să dovedească Comisiei Europene că p ...

După alegeri se opresc banii pentru investiții. Deficitul va fi imens, colosal
29/03/2025 21:09

Guvernul imparte bani cu ambele maini inainte de alegeri, dar după vot urmează dezastrul. Investitiile vor fi primele sacrificate, iar banii pentru proiecte locale, drumuri, spitale sau scoli vor dispărea ca ...

Problemele pe care le poate aduce organismului trecerea la ora de vară. Cum ne putem adapta mai ușor schimbării
29/03/2025 20:38

 Romania trece in noaptea de sambătă spre duminică la ora de vară, ora 3.00 devenind ora 4.00, astfel că 30 martie va fi cea mai scurtă zi din acest an. Asta inseamnă că somnul va fi mai scurt cu ...

Adio actualelor bancnote de 5, 10, 20, 50 și 100 de euro: Banca Centrală Europeană confirmă schimbarea
29/03/2025 18:51

Banca Centrală Europeană (BCE) a anuntat o schimbare de amploare care va afecta intreaga serie de bancnote euro, de la cele de 5, 10, 20, 50 si 100 de euro, pană la cele de 200 de euro si peste. După mai bi ...

Actualul sistem de pensii va dispărea. Pensia va ajunge la mai puțin de 30% din valoarea ultimului salariu!
29/03/2025 17:34

* „Greul va urma după 2035-2040, cand se va pensiona generatia decreteilor, respectiv angajatii cu varsta cuprinsă intre 40 si 55 de ani. Conform estimărilor, din cauza deficitului bugetului de pe ...

BREAKING Ministrul Finanţelor anunță că „taxa pe stâlp” va fi de 1% pe valoarea netă a construcţiilor speciale din sectorul privat și de 0,5% pentru cele aflate în proprietatea statului
28/03/2025 20:15

Ministerul Finanţelor anunţă că a elaborat modalitatea de aplicare a impozitului pe construcţiile speciale, cunoscută ca „taxa pe stalp”, pe baza propunerilor sectoarelor vizate. Tánczo ...

Ghid complet pentru alegerea materialelor potrivite în construcții
28/03/2025 17:08

 Fie că renovezi sau construiesti de la zero, alegerea materialelor potrivite este una dintre cele mai importante decizii pe care le iei. De la durabilitate si eficientă energetică, pană la estetica fi ...

Proprietarii scapă de taxa pentru extrasul de carte funciară. Când intră în vigoare eliminarea tarifului la ghișeu și online
28/03/2025 13:16

 Taxele plătite de proprietari pentru extrasele de carte funciară vor fi eliminate complet. Ordinul ministrului Dezvoltării Cseke Attila a fost transmis către Monitorul Oficial pentru publicare vineri, ...

AFIR a anunțat actualizarea codurilor CAEN pentru beneficiari. Iată care e perioada de tranziție
28/03/2025 12:14

 Începand cu 25 martie 2025, a intrat in vigoare Hotărarea Guvernului nr. 284/2025, care introduce noua versiune a Clasificării activitătilor din economia natională – CAEN Rev.3. Perioada d ...

De la fermă la tabletă: agrotehnologia care schimbă satele românești
28/03/2025 09:57

Traditia agricolă se intalneste cu inovatia digitală in satele Romaniei, acolo unde fermierii au inceput să inlocuiască caietele cu aplicatii inteligente, iar lucrul pămantului se face cu ajutorul dronel ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei