România în 2023. Mircea Coșea: Vor apărea alte două crize. ”Într-o lună, două”

21

Dimensiune font:

| 19-01-2023 13:39

Profesorul de economie Mircea Coșea a vorbit, în exclusivitate pentru DCBusiness, despre problemele anului 2023 pentru România, punctând greșelile făcute de guvernanți, de măsurile luate cu întârziere și anticipând o criză a lichidităților, dar și una a creditelor.

”Banca Națională a făcut ceea ce putea să facă, nu a făcut foarte bine, pentru că a făcut târziu. Au fost acele poziții cinice ale guvernatorului și aici mă refer la ceaiul de tei, la sărit calul, la nimeni nu a pus pistolul la tâmplă, dar a urcat dobânda, pentru că singurul mecanism pe care îl are este politica monetară. Reușita nu a fost deloc evidentă, ba din contră, inflația a crescut chiar și în aceste condiții. Dar eu nu dau vina pe BNR. Dau vina pe întreg sistemul economic și politic românesc” a spus profesorul de economie.

Pentru că, a explicat specialistul, ”atunci când lupți cu inflația și ai o Bancă Națională, cum are România, esențial este să pui în aplicare un principiu universal valabil în teoria economică. Și anume coordonarea între politica monetară a Băncii și politica fiscal-bugetară a Guvernului. La noi nu există așa ceva. Banca ridică această dobândă încercând să stopeze inflația. Este adevărat că rezultatul nu este deloc bun, dar Guvernul nu a făcut nimic. Nici măcar ce a făcut BNR. Pentru că, la nivelul Guvernului trebuiau luate măsuri împotriva sau în sensul eliminării cauzelor efectelor inflației. Or, Guvernul s-a bazat pe lupta împotriva efectelor inflației asupra unei categorii mici a populației, și anume a celor foarte defavorizați. Aceste pachete sociale, vouchere de energie și toate celelalte, arată că Guvernul se preocupă de soarta acestor persoane - foarte bine că o face, dar o face în mod greșit.

Iei de la unii și dai la alții

Pentru că, în lupta împotriva inflației trebuie să ai în atenția întreaga economie, toate categoriile sociale și economice. Așa cum a făcut Germania, spre exemplu, când a plătit facturile pentru toată economia. Pentru că economia este un complex de legături, de interacțiune, în care nu poți să-i obligi pe unii dându-le ceva și pe alții luându-le ceva. Pentru că aceste pachete sociale înseamnă, de fapt, că iei de la unii și dai la alții, pentru că plata se face fie din buget, fie din fonduri europene, care ar fi trebuit să aibă alte destinații. Deci, Guvernul ar fi trebuit să ia măsuri împotriva inflației la nivelul întregii economii și la nivelul întregii populații. Cum? Eliminând cel puțin două elemente de inflație, care pot fi eliminate mai ușor decât altele, nefiind atât de mult corelate cu factorii externi”, a subliniat Mircea Coșea.

Ministerul Energiei a făcut exact pe dos

Primul, a continuat el, ”este prețul la energie. România are cel mai mare preț al energiei din Uniunea Europeană, ca urmare a unor politici total greșite, care a început sub guvernarea anterioară sub o manieră total greșită și a continuat cu cele opt sau nouă Ordonanțe sau măsuri pe care Guvernul le-a luat și le-a tot corectat pentru plafonare, dar care, până la urmă, nu au ajuns la o plafonare corectă, ci de trei-patru ori mai mare decât prețul pentru costul de producție. În aceste condiții, Guvernul ar fi putut pe parcursul anului 2022 să ia anumite măsuri. Și anume suplimentarea producției de energie în România, care ar fi conduc la o rată mai mare pe piață, la eliminarea unei părți din import și la reducerea inflației

În momentul de față, asistăm la niște vorbe

Dar, în loc să facem acest lucru, ministerul Energiei a tăiat producția de energie electrică pe cărbuni, a vândut, într-o manieră care este, după părerea mea, condamnabilă, mari capacități de producție pe cărbune, cum este Mintia, nu a deschis minele de cărbune din motive pe care nu le putem accepta ca fiind valabile - niște proteste ale unor ONG-uri. Așa că, în momentul de față, asistăm la niște vorbe, care spun că se vor deschide mine și capacități de producție pe cărbune. Dar nu este posibil. Pentru că, în primul rând, minele nu produc, iar în al doilea rând, pentru că nu poți pune în funcțiune o instalație care a fost pusă în rezervă într-o perioadă relativ scurtă, fără oameni, fără tehnică, fără investiții. Acesta este un aspect.

Sărăcia se extinde în România

Al doilea aspect este încercarea pe care Guvernul ar fi trebuit să o facă cu mai multă forță pentru a reduce importul de alimente, care aduce în țară un mare indice de inflație. Iar acest lucru putea fi făcut prin stimularea fermierului român, prin stimularea prelucrării producției agricole. Pe scurt, micșorarea importurilor care putea fi făcută încă din această vară. Nu s-a făcut. În aceste condiții, noi nu avem un concept de politică economică menit să atace cauzele inflației. Guvernul trebuie să înțeleagă faptul că sărăcia, pauperizarea, se extinde în România și se extinde la categorii care erau în afara acestei arii. Și anume clasa mijlocie, cea care are, de fapt, credite, pentru că ea a vrut, de fapt, să-și facă o casă mai bună, să-și ia o mașină, au sperat într-un viitor european mai bun. Ei sunt cei care, astăzi, sunt afectați de prețul creditului într-o manieră câteodată extrem de periculoasă, ducându-i, pe unii dintre ei într-o stare de faliment personal”, a precizat profesorul Coșea.

Inflația va mai crește. Iată de ce

În opinia sa, ”2023 nu este un an care începe cu niște semne vizibile că în România există o preocupare serioasă pentru lupta împotriva inflației, ci doar niște declarații făcute de una sau alta dintre instituțiile statului cum că inflația scade. Inflația nu este, în momentul de față la vârful posibil. Ea va mai crește, pentru că au apărut două elemente importante pe plan internațional, care o vor afecta. Primul element este deficitul de producție agricolă, de cereale pe care Europa îl va avea în câteva luni, datorită faptului că, anul acesta, Ucraina nu mai este exportator de cereale. Deci, va fi o penurie, o luptă pentru găsirea unor surse de alimentare cu cereale, care va urca prețurile. Acest lucru ne va afecta și pe noi care, probabil, vom avea o producție mai mică anul acesta, pentru că, deși specialiștii susțin că ne aflăm într-o secetă pedologică de mai bine de 10 ani, nu se pune în aplicare nici un fel de program de dezvoltare a irigațiilor. Al doilea factor care va apărea este situația nesigură la nivelul Uniunii Europene, care nu a reușit să rezolve nici problemele economice, nici politicile acestei crize. Dimpotrivă chiar, apar tot felul de crize, vezi politica promovată de Austria, de Polonia, sunt probleme de corupție la nivelul UE. Deci, nu poți să speri că anul 2023 va aduce o politică mai coerentă, cu adevărat de solidaritate, la nivelul UE. Și atunci, concluzia care este? Că suntem într-o situație pe care am fi putut să o evităm. România este a patra țară din UE ca potențial agricol și energetic. Deci noi am fi putut să ne rezolvăm problemele de ieșire din criză altfel decât alții. S-au făcut greșeli, dar, deocamdată, nu văd ca ele să se repare, ba se continuă, pentru că sunt în vizorul conducerii noi taxe, noi impozite pe sectorul privat productiv, cel care ar fi trebuit să fie stimulat, nu îngreunat. Noi suntem condamnați și în acest an să ne bazăm finanțarea pe împrumuturi. Or aceste împrumuturi care sunt din ce în ce mai scumpe - exemplul este ultimul împrumut, care a fost cu o dobândă mai mare chiar și decât cea a Ungariei, deși s-au petrecut în aceeași zi - va duce la o anumită incapacitate de finanțare la împrumuturi cu dobânzi acceptate, ceea ce, trebuie să o spun, ne duce în anticamera incapacității de plată.

Apare un element nou în România

Oricum, s-ar putea ca, pentru că apare un element nou în România - într-o lună, o lună și jumătate, după cum estimez eu - și anume o criză de lichiditate, când populația nu are bani. Prin urmare, consumul va scădea, de fapt el a început deja să scadă. Și atunci, pe fondul unei cereri mai mici, se va ține cont de acest lucru, astfel că se va merge pe o reducere a prețurilor, mai ales la produsele de bază, alimentare. Deci, ar putea să existe o tendință de moderare a inflației pe această bază, dar eu rămân, totuși, convins că 2023 este un an tot cu o inflație cu două cifre.

Creditul nu mai are rolul său tradițional

Aici, lucrurile sunt ceva mai complicate. Se tot discută despre măsuri avansate de specialiști, precum plata în avansa sau refinanțarea creditelor, dar eu cred că acestea sunt măsuri care nu duc nicăieri. Pentru că, pe ansamblu, în România a intrat într-o criză a creditelor. Datorită dobânzilor prea mari, creditul nu mai joacă rolul pe care-l are, acela de stimulator al dezvoltării. Prin urmare, vom asista la o renunțare la credite, unii vor da banii înapoi, pentru că nu vor mai putea merge mai departe, și la o criză, nu știu cât de profundă a pieței imobiliare. Efectul este într-un domeniu foarte periculos, și anume politica demografică. România riscă, în 50 de ani, să-și piardă populația. Iar una dintre măsurile ce trebuie luate este de a asigura posibilitatea tinerilor de a avea copii în condițiile în care au și un loc unde să locuiască, un apartament. Actualele condiții limitate de creditare merg departe până la politica demografică”, a concluzionat profesorul Coșea.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
3 greșeli banale care îți triplează factura la energie în sezonul rece! Ce nu trebuie să faci
19/11/2024 11:45

Sunt 3 greseli banale care iti triplează factura la energie, iar sute de mii de romani le comic. Asta in contextul in care in sezonul rece romanii tind să nu aerisească caloriferele sau să seteze termostatu ...

COMUNICAT DE PRESĂ DEMARARE PROIECT ”ȚINE PASUL,  SCHIMBĂRILE VIN!”_id MySMIS 317370
19/11/2024 09:07

 COMUNICAT DE PRESĂ DEMARARE PROIECT ”TINE PASUL, SCHIMBĂRILE VIN!”_id MySMIS 317370

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
19/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

Bonificaţie de 5% din impozit pentru microîntreprinderile bune platnice, potrivit unui proiect de lege adoptat de Camera Deputaţilor
19/11/2024 05:49

Camera Deputaţilor a adoptat, luni, proiectul de lege privind aprobarea ordonanţei de urgenţă 107/2024, stabilind, printr-un amendament, majorarea bonificaţiei de care beneficiază microintreprinderile bun ...

Indicii ROBOR și-au întrerupt tendința de creștere
18/11/2024 19:05

*  motivul? BNR nu a modificat dobanzile de politică monetară si pentru facilitatea de depozit, care au rămas la 6,50%, respectiv 5,50% * cresterea indicilor s-a reflectat in majorarea dobanzilor solici ...

COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 321044. Titlul proiectului: Digitalizarea activității DANEVI LOGISTIK GROUP S.R.L.
18/11/2024 16:26

COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 321044. Titlul proiectului: Digitalizarea activitătii DANEVI LOGISTIK GROUP S.R.L. 

Risipa alimentară, paradoxul luxului în mijlocul sărăciei
18/11/2024 16:22

Conform estimărilor europene, risipa alimentară costă economia Uniunii Europene aproximativ 143 de miliarde de euro anual. Romania contribuie substantial la această pierdere, cu fiecare cetătean care arunc ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
18/11/2024 15:51

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850 

Digitalizarea activității HAMBURGG-SPEDITIONE SRL
18/11/2024 15:45

 COMUNICAT DE PRESA ÎNCEPERE PROIECT COD SMIS 319584 Data: Noiembrie 2024 Titlul proiectului: Digitalizarea activitătii HAMBURGG-SPEDITIONE SRL Beneficiar: HAMBURGG-SPEDITIONE SRL

Anunț tranșant din PSD despre creșterea taxelor și a TVA: Să fie limpede pentru toată lumea!
18/11/2024 15:35

TVA-ul nu va fi majorat anul viitor, sustine la RFI senatorul PSD Daniel Zamfir. El spune că dacă PSD va face viitorul Guvern, va reduce deficitul bugetar prin alte măsuri, fără să crească taxe si impozi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei