Tot ce trebuie sa stii despre incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei

00000  ULTIMA-ORA-pe

Dimensiune font:

| 29-01-2020 22:19

 Dupa ce, de o bucata buna de timp, pe santierele din Romania au inceput sa munceasca cu spor (si poate si cu drag) lucratori din China, in ultima perioada am vazut tot mai des angajati din Nepal, noua moda in materie de lucratori exotici, venita sa inlocuiasca mitul demult apus al bonelor filipineze, harnice si neobosite.

Potrivit datelor oficiale furnizate de Inspectia Muncii, in anul 2019, in Romania munceau oficial aproximativ 40.000 de cetateni straini, cei mai numerosi fiind cetatenii turci, urmati de cei din Vietnam, Italia, Republica Moldova, China si Minanmar.

In acest context, tot mai multi oameni de afaceri, din cele mai diverse domenii, fie ca vorbim de constructii de drumuri sau rezidentiale, fie ca vorbim de servicii, au inceput sa fie interesati de conditiile in care strainii pot fi incadrati in munca in Romania.

De asemenea, un interes similar il au si firmele straine care doresc sa intre pe piata din Romania dar sa isi aduca si angajatii lor, pe care sa ii detaseze aici, pe o perioada de timp, pentru a se asigura ca business-ul este implementat si functioneaza conform propriilor exigente.

Din aceste motive, ne-am propus sa prezentam, in mod cat mai succint, principalele dispozitii legale care reglementeaza procedura de incadrare in munca si detasare a strainilor pe teritoriul Romaniei.

Astfel, in functie de activitatea pe care vor sa o desfasoare, strainii pot munci in Romania in calitate de lucratori permanentistagiariau pair (incadrati temporar in munca la o familie gazda), sezonieri, transfrontalieri, inalt calificati, detasati sau ICT ("Intra Company Transfer" - transferati in cadrul aceleiasi companii).

Avizul de angajare/detasare

Incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei se face in baza unui aviz de angajare, ce se obtine de catre angajatorul roman de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri insotite de anumite documente.

Legea prevede o serie de conditii generale ce trebuie indeplinite pentru eliberarea avizului de angajare, precum, spre exemplu, ca angajatorul sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului si sa aiba achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii.

De asemenea, pentru fiecare categorie de lucrator in parte trebuie indeplinite si o serie de conditii specifice. De exemplu, in cazul lucratorilor permanenti si ai celor stagiari, angajatorul trebuie sa faca dovada faptului ca locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai statelor membre UE/SEE, sau de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei, iar in cazul lucratorilor au pair, strainul trebuie sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani si sa fi absolvit o forma de invatamant secundar inferior, acestea fiind doar cateva dintre conditiile specifice prevazute de lege pentru fiecare categorie mentionata.

Exista si exceptii de la necesitatea obtinerii unui aviz de angajare, cum ar fi, printre altele, pentru strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale din Romania a unei companii care are sediul in strainatate, pentru strainii titulari ai unui drept de sedere pe termen lung in Romania sau ai unui drept de sedere temporara pentru studii, ori pentru strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman.

Lucratorii detasati si lucratorii ICT pot munci pe teritoriul Romaniei in baza unui aviz de detasare obtinut de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri in acest sens de catre entitatea la care se face detasarea. Una dintre exceptiile de la necesitatea obtinerii acestui tip de aviz il constituie situatia strainilor detasati in Romania, angajati ai persoanelor juridice cu sediul in unul dintre statele membre ale UE sau ale SEE, ori in Confederatia Elvetiana, ce prezinta permisul de sedere din acel stat.

Si in cazul avizului de detasare trebuie indeplinite anumite conditii, cum ar fi: intreprinderea de la care se face detasarea este stabilita intr-o tara terta; entitatea la care se face detasarea desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu activitatea in munca pentru care solicita detasarea strainului si are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.

Cererile pentru eliberarea avizelor se solutioneaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in termen de 30 de zile de la inregistrare (15 zile in cazul cererilor ce vizeaza posesorii de Carte albastra a UE obtinuta intr-un alt stat membru), iar daca sunt necesare verificari suplimentare, termenul se prelungeste cu 15 zile.

Inspectoratul General pentru Imigrari poate solicita deponentilor informatii/documente suplimentare, in cazul in care cele furnizate initial sunt necorespunzatoare, acordand un termen de maximum 30 de zile in acest sens. Daca deponentii nu furnizeaza informatiile sau documentele suplimentare pana la termenul prevazut, cererea poate fi respinsa.

Refuzul de a elibera avizul de angajare/detasare poate fi contestat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la curtea de apel in a carei raza de competenta se afla formatiunea teritoriala a Inspectoratului General pentru Imigrari care a dispus masura.

Tariful ce trebuie platit la eliberarea avizelor de angajare/detasare este echivalentul in lei a 100 de euro pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat si au pair si echivalentul in lei a 25 de euro pentru lucrator sezonier, pentru strainul titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor, pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator.

Viza de lunga sedere in scop de angajare/detasare

In termen de 60 de zile de la obtinerea avizului de angajare/detasare, strainul trebuie sa solicite o viza de lunga sederein scop de angajare/detasare, de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul in care isi are domiciliul sau resedinta. Taxa pentru aceasta viza este de 120 de euro si se plateste in statul in care se face solicitarea.

Ca exceptie, nu exista obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajarea in munca, pentru strainii care beneficiaza de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei si pentru strainii titulari ai unui permis ICT valabil eliberat de un alt stat membru al UE, acestia din urma putand intra pe teritoriul Romaniei de la data depunerii cererii de eliberare a avizului de detasare.

Viza de lunga sedere se acorda pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii, iar in cazul lucratorilor sezonieri se acorda pe o perioada egala cu durata preconizata a contractului plus 5 zile, fara a depasi 90 de zile.

Permisul Unic/Cartea albastra a UE

Dupa intrarea in Romania si cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat de viza, strainul trebuie sa solicite de la Inspectoratului General pentru Imigrari un permis unic, sau Cartea albastra a U.E., ce atesta dreptul sau de sedere in Romania.

Perioada pentru care se acorda/prelungeste dreptul de sedere, precum si posibilitatea prelungirii ulterioare, variaza in functie de tipul de lucrator si de durata angajarii/detasarii.

Chiar daca, la prima vedere, procedura de obtinere a avizelor ar putea parea anevoioasa, in realitate lucrurile nu sunt atat de complicate si, in orice caz, chiar complicate de ar fi, este de preferat urmarea intocmai a procedurii si obtinerea avizelor, in conditiile in care lipsa acestora poate atrage amenzi de pana la 20.000 lei si aplicarea unor sanctiuni contraventionale complementare.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei