Tot ce trebuie sa stii despre incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei

00000  ULTIMA-ORA-pe

Dimensiune font:

| 29-01-2020 22:19

 Dupa ce, de o bucata buna de timp, pe santierele din Romania au inceput sa munceasca cu spor (si poate si cu drag) lucratori din China, in ultima perioada am vazut tot mai des angajati din Nepal, noua moda in materie de lucratori exotici, venita sa inlocuiasca mitul demult apus al bonelor filipineze, harnice si neobosite.

Potrivit datelor oficiale furnizate de Inspectia Muncii, in anul 2019, in Romania munceau oficial aproximativ 40.000 de cetateni straini, cei mai numerosi fiind cetatenii turci, urmati de cei din Vietnam, Italia, Republica Moldova, China si Minanmar.

In acest context, tot mai multi oameni de afaceri, din cele mai diverse domenii, fie ca vorbim de constructii de drumuri sau rezidentiale, fie ca vorbim de servicii, au inceput sa fie interesati de conditiile in care strainii pot fi incadrati in munca in Romania.

De asemenea, un interes similar il au si firmele straine care doresc sa intre pe piata din Romania dar sa isi aduca si angajatii lor, pe care sa ii detaseze aici, pe o perioada de timp, pentru a se asigura ca business-ul este implementat si functioneaza conform propriilor exigente.

Din aceste motive, ne-am propus sa prezentam, in mod cat mai succint, principalele dispozitii legale care reglementeaza procedura de incadrare in munca si detasare a strainilor pe teritoriul Romaniei.

Astfel, in functie de activitatea pe care vor sa o desfasoare, strainii pot munci in Romania in calitate de lucratori permanentistagiariau pair (incadrati temporar in munca la o familie gazda), sezonieri, transfrontalieri, inalt calificati, detasati sau ICT ("Intra Company Transfer" - transferati in cadrul aceleiasi companii).

Avizul de angajare/detasare

Incadrarea in munca a strainilor pe teritoriul Romaniei se face in baza unui aviz de angajare, ce se obtine de catre angajatorul roman de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri insotite de anumite documente.

Legea prevede o serie de conditii generale ce trebuie indeplinite pentru eliberarea avizului de angajare, precum, spre exemplu, ca angajatorul sa desfasoare pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu functia pentru care solicita incadrarea in munca a strainului si sa aiba achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru anterior depunerii cererii.

De asemenea, pentru fiecare categorie de lucrator in parte trebuie indeplinite si o serie de conditii specifice. De exemplu, in cazul lucratorilor permanenti si ai celor stagiari, angajatorul trebuie sa faca dovada faptului ca locurile de munca vacante nu pot fi ocupate de cetateni romani, ai statelor membre UE/SEE, sau de rezidenti permanenti pe teritoriul Romaniei, iar in cazul lucratorilor au pair, strainul trebuie sa aiba varsta cuprinsa intre 18 si 30 de ani si sa fi absolvit o forma de invatamant secundar inferior, acestea fiind doar cateva dintre conditiile specifice prevazute de lege pentru fiecare categorie mentionata.

Exista si exceptii de la necesitatea obtinerii unui aviz de angajare, cum ar fi, printre altele, pentru strainii care sunt numiti la conducerea unei filiale, reprezentante sau sucursale din Romania a unei companii care are sediul in strainatate, pentru strainii titulari ai unui drept de sedere pe termen lung in Romania sau ai unui drept de sedere temporara pentru studii, ori pentru strainii titulari ai dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei in calitate de membri de familie ai unui cetatean roman.

Lucratorii detasati si lucratorii ICT pot munci pe teritoriul Romaniei in baza unui aviz de detasare obtinut de la Inspectoratul General pentru Imigrari, prin depunerea unei cereri in acest sens de catre entitatea la care se face detasarea. Una dintre exceptiile de la necesitatea obtinerii acestui tip de aviz il constituie situatia strainilor detasati in Romania, angajati ai persoanelor juridice cu sediul in unul dintre statele membre ale UE sau ale SEE, ori in Confederatia Elvetiana, ce prezinta permisul de sedere din acel stat.

Si in cazul avizului de detasare trebuie indeplinite anumite conditii, cum ar fi: intreprinderea de la care se face detasarea este stabilita intr-o tara terta; entitatea la care se face detasarea desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati compatibile cu activitatea in munca pentru care solicita detasarea strainului si are achitate obligatiile catre bugetul de stat pe ultimul trimestru, anterior depunerii cererii.

Cererile pentru eliberarea avizelor se solutioneaza de Inspectoratul General pentru Imigrari in termen de 30 de zile de la inregistrare (15 zile in cazul cererilor ce vizeaza posesorii de Carte albastra a UE obtinuta intr-un alt stat membru), iar daca sunt necesare verificari suplimentare, termenul se prelungeste cu 15 zile.

Inspectoratul General pentru Imigrari poate solicita deponentilor informatii/documente suplimentare, in cazul in care cele furnizate initial sunt necorespunzatoare, acordand un termen de maximum 30 de zile in acest sens. Daca deponentii nu furnizeaza informatiile sau documentele suplimentare pana la termenul prevazut, cererea poate fi respinsa.

Refuzul de a elibera avizul de angajare/detasare poate fi contestat in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la curtea de apel in a carei raza de competenta se afla formatiunea teritoriala a Inspectoratului General pentru Imigrari care a dispus masura.

Tariful ce trebuie platit la eliberarea avizelor de angajare/detasare este echivalentul in lei a 100 de euro pentru lucrator permanent, detasat, transfrontalier, stagiar, inalt calificat si au pair si echivalentul in lei a 25 de euro pentru lucrator sezonier, pentru strainul titular al dreptului de sedere temporara pentru studii dupa absolvirea studiilor, pentru titularul dreptului de sedere temporara pentru reintregirea familiei, precum si in cazul schimbarii angajatorului sau a functiei, la acelasi angajator.

Viza de lunga sedere in scop de angajare/detasare

In termen de 60 de zile de la obtinerea avizului de angajare/detasare, strainul trebuie sa solicite o viza de lunga sederein scop de angajare/detasare, de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din statul in care isi are domiciliul sau resedinta. Taxa pentru aceasta viza este de 120 de euro si se plateste in statul in care se face solicitarea.

Ca exceptie, nu exista obligativitatea obtinerii unei vize de lunga sedere pentru angajarea in munca, pentru strainii care beneficiaza de un drept de sedere pe teritoriul Romaniei si pentru strainii titulari ai unui permis ICT valabil eliberat de un alt stat membru al UE, acestia din urma putand intra pe teritoriul Romaniei de la data depunerii cererii de eliberare a avizului de detasare.

Viza de lunga sedere se acorda pe o perioada de 90 de zile, cu una sau mai multe calatorii, iar in cazul lucratorilor sezonieri se acorda pe o perioada egala cu durata preconizata a contractului plus 5 zile, fara a depasi 90 de zile.

Permisul Unic/Cartea albastra a UE

Dupa intrarea in Romania si cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea dreptului de sedere acordat de viza, strainul trebuie sa solicite de la Inspectoratului General pentru Imigrari un permis unic, sau Cartea albastra a U.E., ce atesta dreptul sau de sedere in Romania.

Perioada pentru care se acorda/prelungeste dreptul de sedere, precum si posibilitatea prelungirii ulterioare, variaza in functie de tipul de lucrator si de durata angajarii/detasarii.

Chiar daca, la prima vedere, procedura de obtinere a avizelor ar putea parea anevoioasa, in realitate lucrurile nu sunt atat de complicate si, in orice caz, chiar complicate de ar fi, este de preferat urmarea intocmai a procedurii si obtinerea avizelor, in conditiile in care lipsa acestora poate atrage amenzi de pana la 20.000 lei si aplicarea unor sanctiuni contraventionale complementare.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Mii de români rămân fără locuri de muncă
11/01/2025 13:00

Anul debutează cu concedieri masive in fabricile din Romania. Mii de romani au fost deja lăsati fără locuri de muncă, iar alte cateva sute vor fi concediati in cursul acestei luni. Semnalele sunt ingrijor ...

Alimentele de bază se vor scumpi. Mâncarea va deveni un lux
11/01/2025 12:30

Romanii se pregătesc pentru noi scumpiri la alimente. Specialistii avertizează că preturile vor creste semnificativ in următoarele luni. Situatia economică globală si costurile de productie tot mai mari s ...

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
11/01/2025 10:00

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată” Comuna Golaiesti, județul Iasi
10/01/2025 12:47

 COMUNICAT DE PRESĂ “PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată” Comuna Golaiesti, judetul Iasi

Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernanță Digitală Specifică Acvității Instutului de Medicină Legală Iași”
10/01/2025 09:19

 Lansarea proiectului ”Ecosistem de Guvernantă Digitală Specifică Acvitătii Instutului de Medicină Legală Iasi”

Gaura din buget a fost uriașă în 2024 - Ministrul Finanțelor anunță un 'an al solidarității'
10/01/2025 00:07

Romania a incheiat anul 2024 cu un deficit de 8,6%, iar anul 2025 o să insemne o incadrare intr-un deficit de sapte la sută, spune, joi, ministrul de Finante, Tanczos Barna. Tanczos Barna a declarat, joi sea ...

Ministrul Educației nu exclude majorarea salariilor profesorilor: Cu o condiție majoră
10/01/2025 00:04

Ministrul Educatiei nu exclude o posibilă majorare a salariilor din sistemul de Invătămant. Daniel David precizează că nu se pune problema unor indexări la inceput de an, ci că e nevoie de răbdare si o ...

Finlanda interzice privatizarea furnizorilor de apă
09/01/2025 15:00

Guvernul de la Helsinki a propus ca municipalitătile să interzică vanzarea către investitori privati a facilitătilor care asigură aprovizionarea cu apă, din motive ce tin de securitatea aprovizionării, ...

Anca Murgoci:Paradox cu bugetarii în 2025. Andrei Caramitru: E o nebunie
09/01/2025 14:25

Analistul economic Andrei Caramitru a atras atentia asupra unei probleme majore din administratia publică, subliniind cresterea semnificativă a numărului angajatilor la stat in ciuda reducerii populatiei si ...

România se transformă în deșert: Statul nu are date clare despre suprafețele afectate
09/01/2025 12:53

Pămanturile fertile ale Romaniei se degradează alarmant, iar statul nu detine informatii clare despre dimensiunea acestei probleme. Este concluzia unui raport al Curtii de Conturi, care critică lipsa unui in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei