Peste jumătate din firmele mici iau în calcul un comision de până la 3% din valoarea facturii ca să își încaseze banii la timp, mai arată un sondaj realizat în rândul antreprenorilor la comanda Omnicredit, o platformă fintech de microfinanțare din România. O parte semnificativă dintre antreprenorii români și-au acoperit nevoile de finanțare recurgând la fondurile proprii și doar 11% au făcut reduceri de personal, mai arată datele sondajului. Însă majoritatea este reprezentată de cei 46% care și-au pus imaginația la treabă și au aplicat diverse soluții pentru a-și asigura fluxul vital de numerar, de regulă în diferite combinații de măsuri. Cel mai adesea, a fost vorba de prelungirea termenelor de plată către terți, măsură dublată adesea de reducerea cheltuielilor de personal, ori de apelul la sprijin financiar din partea familiei sau a prietenilor.
Un semn pozitiv este reprezentat de ponderea antreprenorilor care afirmă că nu au avut nevoie să apeleze la produsele de finanțare clasice, de tipul creditelor. Ceva mai mult de o cincime spun că nici măcar nu iau în calcul această variantă, la fel de mulți ca și aceia care nu au primit finanțarea solicitată – fie pentru că nu îndeplineau condițiile pentru a se califica la un credit, fie deoarece nu au putut accesa suma cerută.
„Faptul că businessurile mici din România fac în această perioadă tot posibilul să evite contractarea de credite este o reacție firească, de evitare a îndatorării într-un moment marcat de incertitudini majore. Însă România dispune de o piață financiară lichidă și matură, care le oferă antreprenorilor soluții de autofinanțare precum factoringul, asigurând astfel un flux normal de numerar și, ca urmare, continuitatea businessului”, explică Elisa Rusu, CEO Omnicredit.
Răspunsurile oamenilor de afaceri arată că am putea asista deja la apariția unei crize majore de lichiditate: peste jumătate dintre firmele mici (52%) înregistrează întârzieri la încasarea facturilor de 30 de zile sau mai mult. Pentru una din patru firme întârzierile sunt de cel mult 20 de zile și doar 20% dintre antreprenorii chestionați nu se confruntă cu întârzieri de plată.
Blocajul financiar este evident: aproape unul din doi antreprenori (48%) afirmă că furnizorii lor le spun că sunt în aceeași situație, respectiv cu încasări întârziate. Există și alte cauze: aproape un sfert dintre furnizorii cu care lucrau oamenii de afaceri chestionați și-au încetat activitatea (23%), iar lipsa disponibilului de lichidități afectează circa unu din șase furnizori (17%).
Și totuși, lucrurile par a fi încă pe muchie de cuțit: jumătate dintre antreprenori spun că pot accepta întârzieri la plata facturilor de până la 30 de zile și un număr surprinzător de mare (23% dintre respondenți) declară că pot suporta chiar întârzieri care ajung la 60 de zile. Doar puțin peste zece procente dintre firmele mici spun că s-ar descurca cu întârzieri de maximum 90 de zile. Aceasta arată clar cât de puține dintre companiile mici din România sunt bine capitalizate.
În aceste condiții, nu este de mirare că și apetitul pentru soluții viabile de asigurare a cash flow-ului este unul ridicat: 57% dintre antreprenori s-au declarat dispuși să apeleze la un serviciu de finanțare a facturilor, o pondere semnificativ mai mare decât a celor dispuși să aștepte să încaseze, chiar și cu întârziere (40%).
Principala barieră pare a fi costul unui astfel de serviciu, respectiv comisionul procentual din valoarea facturii perceput de finanțator (sau factor, cum se numește acesta în limbaj de specialitate). Patru din zece antreprenori spun că ar accepta să plătească un comision de până la 2% din valoarea facturii pentru a-și încasa banii în termen. Pe de altă parte, cei care ar fi dispuși să suporte un cost de 2-3%, apropiat de nivelul actual al pieței, reprezintă mai puțin de zece procente din totalul celor chestionați. Iar 8% ar accepta chiar și un comision de peste 3% pentru a-și acoperi nevoia de lichiditate fără a se îndatora.
„Cu siguranță, cifrele de mai sus se vor schimba pe parcursul următoarelor luni”, este de părere Elisa Rusu. „La fel de sigur este că și comportamentul față de risc al antreprenorilor se va modifica. Ne așteaptă o perioadă de turbulențe și incertitudini. Abilitatea de a-și adapta businessul la condiții de piață în schimbare și de a gestiona corect riscurile va face diferența între succes și eșec.”
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<>
Adauga comentariul tau