Valentin Ionescu, director general ASF: „Piața locală de asigurări este pe cale să devină a doua cea mai mare piață din CEE, până în 2030”

maxresdefault

Dimensiune font:

| 25-08-2023 14:28

În perioada de după pandemie, piața globală de asigurări a experimentat o serie de schimbări dinamice care au modelat prețurile, capacitatea, practicile de subscriere, limitele și acoperirile, conform datelor disponibile din diferite surse, în principal rapoartele publicate de OECD și EIOPA.

Și piața asigurărilor din România a trecut prin schimbări substanțiale, mai ales că Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat o politică bazată pe intervenții ferme, atunci când legea a fost încălcată. Nu cred că e o exagerare dacă spunem că astăzi cadrul de reglementare și supraveghere oferă tuturor jucătorilor șanse egale și oportunități cum nu au mai existat în cei peste 30 de ani care au trecut de la Revoluție.

Piața de asigurări din România a suferit numeroase schimbări și este una dintre piețele cu cea mai rapidă creștere  din regiune, din punct de vedere al primelor brute subscrise în ultimii doi ani, în principal pe clasa A10- Răspundere civilă pentru utilizarea vehiculelor auto terestre. Pandemia a accelerat digitalizarea  industriei și a stimulat  dezvoltarea de noi produse. Momentele dificile, dar punctuale, care au marcat piața în ultimii câțiva ani (ieșirea City Insurance în finalul anului 2021 și cea a Euroins în primăvara acestui an) , nu au afectat stabilitatea pieței, iar acest fapt se datorează și măsurilor luate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Mai mult au apărut societăți noi în piața asigurărilor venite prin sucursale (Axeria și Hellas Direct) , o autorizare nouă (NN Asigurări Generale) și  încă o societate în curs de autorizare. În același timp, alte societăți testează piața locală de asigurări pentru o eventuală intrare.

Provocări și oportunități

Industria asigurărilor din România se confruntă cu provocări care trebuie abordate punctual pentru a asigura o creștere sănătoasă și sustenabilă. Există un procent mare de populație care nu are nici un tip de asigurare, nici măcar obligatorie (polița PAD sau RCA). Unele dintre principalele motive pentru penetrarea  scăzută a asigurărilor este cunoașterea inadecvată a asigurărilor și lacune în înțelegerea produsului. Cu toate acestea, COVID-19 a crescut gradul de conștientizare a publicului cu privire la asigurările de sănătate, ducând la o creștere a achizițiilor de polițe. Mai mult, cutremurele înregistrate în Turcia și cele din vestul țării, au marcat o creștere a conștientizării populației, prin majorarea numărului de contracte noi încheiate PAD și facultative de locuință. Celelalte produse de asigurare facultative, însă, înregistrează o creștere lentă. Trebuie menționat aici efortul continuu al Autorității de Supraveghere Financiară împreună cu Institutul de Studii Financiare în ceea ce privește programele de educație financiară oferite gratuit tuturor segmentelor de populație.

O serie de modificări de reglementare sunt implementate sau în curs de implementare pentru a stimula gradul de penetrare a asigurărilor și pentru a facilita intrarea de noi jucători importanți, dar și a celor specializați și de nișă. Un exemplu în acest sens este dat de schimbările din Directiva MTPL care vor avea ca rezultat creșterea gradului de cuprindere în RCA, dar și noi tipuri de vehicule care vor intra în sfera asigurării obligatorii. Tot prin eforturile Autorității de Supraveghere Financiară, dar și cu colaborarea unor societăți de asigurări (UNSAR), anul trecut s-a reușit promovarea și implementarea punctajului traumatologic care ajută la o mai bună cuantificare a valorii daunelor rezultate ca urmare a vătămărilor corporale. În prima parte a acestui an și legea care vizează asigurările obligatorii de locuință (PAD) a fost, după o perioadă de existență de 15 ani, în sfârșit promovată și aprobată într-o versiune îmbunătățită. Această schimbare sperăm să ajute la creșterea gradului de asigurare în ceea ce privește locuințele din România, având în vedere că aduce schimbări privind diversificarea canalelor de distribuție, dar și a acționariatului PAID.

Tot aici trebuie punctate demersurile făcute de Autoritatea de Supraveghere Financiară în ceea ce privește modificarea Directivei Solvabilitate II legată de reasiguratorii din paradisuri fiscale. În procesul de supraveghere și control a rezultat modul mai puțin transparent în care acești reasiguratori au înțeles să lucreze/colaboreze. Ca urmare, o analiză fundamentată a fost trimisă la EIOPA și CE pentru a lua în considerare propunerile de îmbunătățire în ceea ce privește criteriile pe care trebuie să le îndeplinească acești asigurători în viitoarea Directivă SII.

Tehnologia devine răspândită în industrie, mai mulți oameni vor avea acces la asigurări și se vor conecta cu piața asigurărilor. Datele indică în mod clar o tendință conform căreia, deși consumatorii folosesc instrumentele online pentru a compara și a cerceta diferitele produse de asigurare, ei preferă asistența offline pentru a înțelege complexitățile și, în cele din urmă, pentru a face achiziția finală.

Cum arată viitorul

Viitorul pieței asigurărilor din România pare promițător datorită mai multor schimbări în cadrul de reglementare, progreselor tehnologice și creșterii a gradului de conștientizare.

Industria asigurărilor din Romania se va alinia probabil noilor tendințe, cum ar fi inovarea de noi produse, distribuția multiplă o mai bună gestionare a daunelor. Având în vedere evoluțiile, dimensiunea țării și populația, estimez că piața locală de asigurări este pe cale să devină a doua cea mai mare piață din CEE până în 2030.

Piața asigurărilor joacă un rol vital în sectorul financiar. Companiile de asigurări, prin fondurile lor acumulate din prime, investesc în moduri care contribuie la creșterea economiei. Sistemul de asigurare organizat oferă numeroase avantaje directe și indirecte individului, familiei, afacerilor, comunității și țării în ansamblu, precum și industriei și comerțului. Ca urmare, extinderea sectorului asigurărilor din România va contribui pe viitor semnificativ la creșterea PIB-ului. Pentru ca acest lucru să se întâmple, există o nevoie presantă de a pătrunde în zonele insuficient asigurate. Cu toate acestea, este foarte evident că, în ciuda progreselor tehnologice, interfața umană va continua să joace un rol important în creșterea gradului de penetrare a asigurărilor.

Asigurătorii trebuie să își mențină concentrarea pe selecția disciplinată a riscurilor prin practici solide de subscriere susținute de informații detaliate despre risc. Asigurătorii imobiliari trebuie să acorde o atenție deosebită evaluărilor și impactului potențial al expunerilor la catastrofe naturale.

Riscurile cibernetice vor continua să necesite controale și măsuri de securitate stricte. În timp ce întâlnirile în persoană au rămas esențiale în construirea relațiilor, discuțiile virtuale au apărut ca o abordare valoroasă și eficientă pentru părțile implicate.

Provocările cheie cu care se va confrunta piața asigurărilor, pe scurt, vor fi: stabilizarea relației dintre  stakeholderii implicați (societăți de asigurări- unități reparatoare- societăți de constatare a daunelor) AI, blockchain, digitalizare, personalizare (produse tailor made), precum și angajarea și păstrarea talentelor calificate din punct de vedere tehnic. Pentru asigurători ofertele personalizate, bazate pe datele colectate de la dispozitive portabile și telematice vor fi cheia în tarifare  și în creșterea gradului de cuprindere.

Nu în ultimul rând companiile de asigurări locale se luptă să modernizeze sistemele complicate moștenite și să dezvolte noi moduri de lucru (cu un accent puternic pe client) fără să sacrifice radical vechile abordări care le-au adus acolo unde sunt astăzi. Poate tocmai aici se blochează sau încetinește dezvoltarea pieței, personal cred că este nevoie de o nouă abordare adaptată realității prezente.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

România rămâne liderul inflației din UE
19/11/2024 18:38

De opt luni consecutive, inflatia anuală din Romania este cea mai ridicată din Uniunea Europeană. În octombrie, cresterea preturilor din UE a urcat de la 2,1% in septembrie la 2,3%, in timp ce in tara ...

Berăria H: Viziunea noastră este să creăm un district al vieții sociale din Iași/Primele detalii despre investiție
19/11/2024 17:52

  Berăria H are in lucru un master-plan pentru proiectul pe care vrea să-l deruleze la Iasi, la fosta fabrică Tigarete. În septembrie 2024, cunoscuta berărie din Bucuresti ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei