Vechimea medie a parcului auto din România a ajuns la 17 ani!
Dimensiune font:
Asta în condițiile în care, în anul 2009, vechimea parcului auto autohton era de aproximativ 8 ani * în Regiunea de Nord-Est se află în circulație 616.399 autoturisme fabricate cu peste 16 ani în urmă! * cele mai multe astfel de înmatriculări au fost efectuate, anul trecut, în Suceava - 16.551, Iași - 14.999, Bacău - 13.234 * Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile a anunțat că sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional
Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), susține că resursele de litiu şi nichel sunt nelimitate şi pe baza lor se pot produce anual 13 milioane de maşini electrice. „Lucrurile s-au accelerat în domeniul electromobilităţii. Viitorul este zero emisii şi nu pare să existe o altă soluţie. Maşina electrică este o maşină care este propulsată eminamente electric. Discuţia care se naşte este legată de cum aducem, respectiv cum înmagazinăm energie electrică la bordul automobilului. APIA este foarte activă vizavi de programe privind înnoirea parcului auto. Am fundamentat împreună cu colegii de la ACAROM o strategie ce poate da predictibilitate acestor programe. Credem că trebuie găsită o formulă ca invazia aceasta de maşini vechi şi de motorizări poluante să înceteze”, a spus Dan Vardie.
Experții susțin implementarea unui mecanism prin care să se accelereze retragerea din circulaţie a autovehiculelor vechi, în virtutea angajamentului din PNRR care prevede eliminarea din circulaţie a 250.000 de autovehicule uzate, fie prin stimularea financiară a casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi.
În viziunea specialiştilor APIA, orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră in parcul auto naţional, fie prin reintroducerea unei taxe de înmatriculare sau actualizarea impozitului anual, este susţinută de APIA. „În 2009, vechimea medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani, în 2022 aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest lucru este foarte grav, arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic, în condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare. Pentru evitarea înrăutăţirii acestei situaţii, APIA vine cu o serie de propuneri şi idei către ministere şi organismele guvernamentale (...) APIA sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional, precum reintroducerea unei taxe de înmatriculare şi actualizarea impozitului anual, ambele bazate pe criterii mediu (emisii de CO2 şi norma de poluare a maşinii). O altă idee ar fi implementarea unui mecanism prin care să se accelereze retragerea din circulaţie a autovehiculelor vechi, în virtutea angajamentului din PNRR care prevede eliminarea din circulaţie a 250.000 de autovehicule uzate, fie prin stimularea financiară a casării, fie prin fiscalizarea suplimentară a maşinilor foarte vechi. Însănătoşirea şi întinerirea parcului auto din România este un obiectiv primordial”, susţin experţii.
Alte iniţiative discutate în cadrul APIA se referă la susţinerea oricărei tehnologii verzi ce poate determina emisii zero „la ţeavă”, acordarea de bonusuri pentru potenţialii cumpărători care aleg să achiziţioneze un automobil fabricat într-o uzină neutral din punctul de vedere al emisiilor de CO2 sau care înglobează o cantitate importantă de materiale reciclate.
Până în anul 2030, Comisia Europeană doreşte să fie reduse cu 55% emisiile de CO2 provenite de la autovehiculele noi vândute din Europa, faţă de anul 2021 şi să elimine complet aceste emisii ale maşinilor noi, până în 2035.
Parcul auto existent la 1 ianuarie 2022 în Regiunea de Nord-Est a țării a ajuns la 1.231.879 autovehicule, în creștere cu 73.162 față de anul precedent, totalul reprezentând 12,75% din parcul auto național. Cea mai mare creștere s-a înregistrat în județele Suceava (+19.491), Iași (+15.020), Bacău (+13.272), la polul opus situându-se județele Neamț (+9.457), Botoșani (+8.007) și Vaslui (+7.897).
Cifrele, situate în nota de creștere înregistrată la nivel național, aduc unele noutăți, cea mai însemnată fiind aceea a scăderii cu 3.820 de unități a înmatriculărilor de autovehicule cu vârsta de fabricație între 0 și 2 ani și a creșterii celor fabricate în urmă cu peste 16 ani, așa-zisele rable. La această ultimă categorie conduce județul Suceava, unde au fost înmatriculate, anul trecut, cu 16.551 rable în plus față de anul 2020, urmat de Iași (+14.999), Bacău (+13.234), Neamț (+10.063), Vaslui (+8.039) și Botoșani (+7.990). Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau