Viitorul digital. Cum ne va schimba viața societatea fără numerar

cash

Dimensiune font:

| 14-04-2024 13:58

O societate fără numerar este una în care banii cash, sub forma bancnotelor și monedelor fizice, nu sunt acceptați în nicio tranzacție financiară. În schimb, oamenii și afacerile transferă bani digital - prin intermediul cardurilor de credit sau debit, transferurilor electronice de bani, criptomonedelor sau serviciilor de plată online și mobile, precum PayPal și Apple Pay. Deși în prezent nu există o societate complet fără numerar, mulți economiști cred că preferințele consumatorilor, presiunile competitive asupra afacerilor, căutarea profitului de către bănci și politicile guvernamentale concepute pentru a facilita tranzacțiile fără numerar vor conduce curând la apariția unor astfel de societăți.
Suedia, promotorul societății fără cash
Există diverse metode de măsurare a lipsei de numerar, care oferă clasamente diferite ale țărilor pe un „continuum fără numerar”, dar majoritatea experților sunt de acord că Suedia este acum cea mai apropiată de idealul fără numerar. În această țară, cash-ul este utilizat acum în mai puțin de 15% din tranzacții, iar valoarea numerarului în circulație a scăzut semnificativ în secolul 21, reprezentând acum aproximativ 1% din PIB. Comercianții și restaurantele suedeze au acum permisiunea de a refuza plățile în numerar doar prin afișarea unui semn, iar mai mult de jumătate din sucursalele bancare suedeze nu mai manipulează numerar. Pentru a facilita trecerea la o societate fără numerar, băncile centrale din unele țări au introdus monede digitale susținute de guvern pentru a înlocui sau a completa bancnotele și monedele.
Susținătorii unei societăți fără numerar argumentează că tranzacțiile digitale sunt mai convenabile atât pentru clienți cât și pentru afaceri și că lipsa numerarului ar reduce multe activități criminale. Ei susțin de asemenea că tendința către o societate fără numerar este de neoprit, având în vedere digitalizarea crescândă a economiilor și preferința tot mai mare a consumatorilor pentru efectuarea tranzacțiilor zilnice cu dispozitive mobile. Totuși, această tendință a fost impulsionată de bănci care au făcut intenționat tranzacțiile cu numerar mai puțin convenabile pentru clienții lor (de exemplu, închizând sucursale și eliminând ATM-uri) pentru a încuraja utilizarea serviciilor digitale, care sunt mai profitabile. Pandemia globală de coronavirus care a început în 2020 a contribuit și ea semnificativ la creșterea tranzacțiilor fără contact și fără numerar.
Riscuți și precauții
Cu toate acestea, există potențiale dezavantaje ale unei societăți fără numerar. În primul rând, ar exclude în mare parte persoanele „nebancarizate” (majoritatea sărace), care nu folosesc sau nu pot obține un cont bancar. În al doilea rând, ar putea invita la încălcări grave ale vieții private, deoarece puține achiziții și vânzări ar fi anonime. În al treilea rând, chiar și mici defecțiuni tehnologice ar putea bloca accesul la fonduri, iar eșecurile sistemice datorate dezastrelor naturale sau hacking-ului masiv ar putea face imposibile toate achizițiile și plățile. În al patrulea rând, în timpul unei crize economice severe care amenință solvabilitatea băncilor majore, deponenții nu ar putea să-și salveze banii retrăgându-i în numerar. Nici nu ar putea preveni băncile cu probleme să ia o parte din depozitele lor în scenarii de „bail-in”, în care acționarii și creditorii instituției, inclusiv deponenții, sunt responsabili pentru datoriile sale (în SUA, până la 250.000 de dolari din fiecare depozit ar fi protejat de astfel de confiscări). În final, deponenții obișnuiți nu ar putea să se protejeze de ratele dobânzilor negative, pe care băncile centrale din unele țări (de exemplu, Japonia) le-au impus pentru a combate recesiunea sau deflația după ce reducerile ratelor dobânzilor pozitive la aproape zero au eșuat. Ratele dobânzilor negative permit băncilor private să taxeze deponenții ceea ce înseamnă o taxă pentru deținerea banilor lor, încurajându-i astfel să cheltuie și să investească. De fapt, unii economiști consideră că acesta este un argument în favoarea unei societăți fără numerar, deoarece ar face posibile ratele dobânzilor negative foarte scăzute, care nu ar putea fi evitate prin retrageri de numerar.
Dan DIMA

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
 

ULTIMA ORA
 

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau, telefon 0234/215.800, fax 0372/252.527, e-mail: clfilip_bacau @yahoo.com, cod fiscal 4455030. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata de 102 mp, cu destinatia de cabinet medical stomatologic, situat in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 121, apartinand domeniului public al Comunei Filipesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Filipesti nr. 30/20.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Prin solicitare scrisa, de la sediul institutiei. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Filipesti, cu sediul in comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 Lei/exemplar, care se achita numerar la sediul Comunei Filipesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.07.2025, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Filipesti, comuna Filipesti, sat Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar in original. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 23.07.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Filipesti, sat Filipesti, comuna Filipesti, Str. Radu Beligan nr. 142, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234/514.419, fax 0234/525.211, e-mail: tr-bacau-reg2 @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.06.2025.
1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primaria dudaepureni@yahoo.com, cod fiscal 3394350. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Compartiment Achizitii publice, Comuna Duda-Epureni, comuna Duda Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com, cod fiscal 3394350. Documentatia de atribuire este pusa cu titlu gratuit la dispozitia solicitantilor care au inaintat o cerere in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui; b)Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciulul public de alimentare si distributie gaze naturale din Comuna Duda-Epureni, sat Epureni, judetul Vaslui, conform art. 8 H.G. nr. 209/2019; c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 21.07.2025, ora 10.00; b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/473.888, e-mail: primariaduda epureni@ yahoo.com; c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana; d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 21.07.2025, ora 12.00, sediul Comunei Duda-Epureni, comuna Duda-Epureni, sat Epureni, Str. Paltinului nr. 1, judetul Vaslui, e-mail: primaria dudaepureni @yahoo.com. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 03.06.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, cod postal 730171, telefon 0335/417.861, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Oras Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani, telefon/fax 0231/552.351, 0231/552.626, E-mail: orasflamanzi @yahoo.com, cod fiscal 3372173. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Pasune cu suprafata totala de 30 ha, situata in extravilanul orasului Flamanzi, apartinand domeniului privat al Orasului Flamanzi, conform caietului de sarcini, H.C.L. Flamanzi nr. 67/30.05.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, situata astfel: -Tarlaua Velnita Poiana -10ha; -Tarlaua Voloca Fata I -2 ha; -Tarlaua Voloca Fata II -8 ha; -Tarlaua Velnita Flamanzi -10ha. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin formularea si inregistrarea unei solicitari scrise la sediul Orasului Flamanzi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Juridic din cadrul Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 20 Lei/exemplar, care se achita la Casieria Orasului Flamanzi. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 30.06.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 08.07.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oras Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud.Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 09.07.2025, ora 10.00, Sala de sedinte a Orasului Flamanzi, oras Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, jud. Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Botosani, municipiul Botosani, Str. Maxim Gorghi nr. 8, judetul Botosani, cod postal 710171, telefon 0231/511.739, fax 0233/831.832, e-mail: tr-botosani @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 13.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu in suprafata de 12,90 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si cartea funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 66/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, in urma unei cereri depuse la Registratura Comunei Grumazesti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 08.07.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.07.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 18.07.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.06.2025.
Pensia din iulie va fi primită mai devreme. Vești bune pentru 2.500.000 de pensionari
21/06/2025 13:54

  Pensionarii trec prin momente de asteptare lunile acestea deoarece speră ca statul roman să se tină de cuvant si să le dea banii promisi la pensie.   Din estimările Newswee ...

Patronatele din Horeca: Creșterea TVA pentru industrie va duce la închiderea a circa 10% din unități, disponibilizarea a 40.000 de angajați și creșterea evaziunii fiscale
21/06/2025 13:35

HORA arată că majorarea TVA ar avea următoarele efecte pentru industrie: •„ Se estimează o diminuare a vanzărilor cu aproximativ 15%, ceea ce va avea un efect negativ proportional asupra TVA-ul ...

Bursele europene încheie negativ săptămâna, influențate de escaladarea conflictului Israel-Iran
21/06/2025 11:28

 Pietele europene au incheiat sesiunea de vineri cu cresteri, insă, pe ansamblul săptămanii, au inregistrat scăderi notabile, pe fondul amplificării tensiunilor din Orientul Mijlociu si al incertitudi ...

Cotele reduse de 5% și 9% ar putea crește la 11%. Compromisul dintre Nicușor Dan și Ilie Bolojan evită majorarea cotei generale
20/06/2025 17:32

Surse politice apropiate negocierilor sustin că presedintele Nicusor Dan a respins categoric varianta cresterii cotei generale de TVA de la 19% la 21%, preferand, in schimb, un compromis propus de Ilie Bolojan ...

Cursul valutar anunțat pentru vineri de BNR
20/06/2025 14:11

Moneda europeană s-a apreciat, vineri, in raport cu leul, potrivit cursului valutar anuntat de Banca Natională a Romaniei (BNR). Astfel, vineri, un euro este cotat la 5,0472 lei, fată de 5,0317 lei cat a fos ...

  Despăgubiri imense pe Autostrada Moldovei
20/06/2025 13:57

Autostrada Moldovei – A7 devine subiectul unui caz juridic spectaculos, după ce un fermier din Vrancea a obtinut despăgubiri in valoare de peste 12 milioane de euro. Instanta a considerat că lucrăr ...

Carburanții s-au scumpit din nou, pentru a treia oară de la izbucnirea conflictului între Israel și Iran
20/06/2025 12:25

 Preturile benzinei si motorinei au crescut vineri, 20 iunie, pentru a doua zi la rand si pentru a treia oară in ultima săptămană, de la inceputul conflictului dintre Israel si Iran. Carburantii s-au s ...

Lansarea proiectului: „EXTINDEREA STRUCTURII SPAȚIILOR MEDICALE ALE SPITALULUI CLINIC DE URGENȚĂ PENTRU COPII «SFÂNTA MARIA» IAȘI – AMBULATORIU”, cod SMIS 326397
20/06/2025 09:00

 Lansarea proiectului: „EXTINDEREA STRUCTURII SPATIILOR MEDICALE ALE SPITALULUI CLINIC DE URGENTĂ PENTRU COPII «SFÂNTA MARIA» IASI – AMBULATORIU”, cod SMIS 326397

„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” Finalizarea proiectului „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE ȘI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂȚILOR DE ÎNVĂȚĂMÂNT PREUNIVERSITAR DE PE RAZA COMUNEI ȚIBANA, JUD. IAȘI”
19/06/2025 15:47

 „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Finalizarea proiectului „DOTAREA CU MOBILIER, MATERIALE DIDACTICE SI ECHIPAMENTE DIGITALE A UNITĂTILOR DE ÎNVĂTĂMÂNT ...

Sistemul de pensii private are active totale de 165,2 miliarde de lei
19/06/2025 14:34

Piata pensiilor private din Romania a ajuns, la finalul primului trimestru din 2025, la active totale de 165,2 miliarde de lei, in crestere cu 18% comparativ cu aceeasi perioadă a anului precedent si cu 5,6% f ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei