Către o Gardă Civică Rutieră?

Dorian Obreja

Dimensiune font:

| 28-08-2023 22:02

 Dorian OBREJA

Încă nu s-au stins ecourile indignării  generale provocate de tragedia de la 2 Mai, unde un tânăr cu carnet abia de 3 luni, cu istoric în privința drogurilor, oprit, controlat superficial și apoi lăsat să conducă în continuare, a intrat în plin într-un grup de tineri care mergeau pe marginea drumului, omorând trei dintre ei. Cu siguranță că primele măsuri luate - întocmirea de dosare penale pe numele a trei polițiști și demiterea a patru șefi din poliția din zonă - nu vor fi de natură a rezolva problema de fond, care, așa cum afirmam și ieri, se află la sistem. La neglijența sau indiferența factorului uman se adaugă, agravant, lipsa a suficiente elemente tehnice  - începând de la mașini, motociclete, de ce nu?, chiar și biciclete (poliția olandeză, de exemplu, utilizează așa ceva!), aparate radar, kituri de testare pentru droguri, etiloteste.

Deci nici bine nu s-au liniștit spiritele, și o nouă dramă rutieră a fost consemnată, aproape trasă la xerox după cea amintită mai sus. În județul Alba,  un șofer de 19 ani (nu înțeleg de ce misterul din jurul numelui său, nedat publicității), care avea carnet de 9 luni, a intrat, tot în plin, într-un  grup de tineri de pe margine șoselei, rezultatul fiind trei uciși și trei răniți. Explicația? Simplă și  generatoare, tot ca în cazul precedent, de indignare: la proba cu aparatul etilotest, s-a constatat că tânărul avea o concentrație de 1,06 mg/l în aerul expirat (de amintit că limita de alcoolemie maximă pe care un conducător auto o poate avea fără să se aleagă cu dosar penal este între 0,1-0,4 mg/l, iar  peste 2,5 mg/l se ajunge la coma alcoolică).

Aduc aminte și subliniez că, în 2021, România ajungea din nou pe primul loc în accidente rutiere mortale în cadrul U.E., estimându-se că, în acel an, muriseră 19.800 persoane (cu 1.000 mai mult ca în 2020) - cifră echivalentă cu de două ori populație orașului Târgu Frumos!!! De reținut că circa 20 la sută dintre accidentele mortale de pe șoselele României sunt provocate de consumul de alcool; mai nou, se adaugă din ce în ce mai multe procente, generate de consumul de droguri.

În mod evident, dacă sistemul e depășit, trebuie luate măsuri pentru rezolvarea problemelor pe care le-am semnalat mai sus; în același timp, e  necesar ca să fie înăsprite atât legislația, cât și modalitatea de aplicare a ei, și la constatarea infracțiunilor, și la judecarea/pedepsirea lor.

În afară de acestea, meditam că, dacă numărul angajaților de la care supraveghează traficul nu e suficient - și nici nu ar putea fi mărit -, s-ar putea aplica și în acest domeniu o idee care a dat roade în altele.  E vorba, am numit-o eu, de Garda Civică Rutieră. O gardă civică, se știe, e compusă din voluntari și este de ajutor în anumite probleme sau momente. Am văzut, astfel, în ultimii ani, luând ființă și acționând Garda civică pentru situații de urgență sau Garda civică pentru deszăpezire. Ținând cont de numărul contravențiilor și infracțiunilor rutiere, în această zonă chiar ar fi utilă o  structură în plus, care să constituie ”ochi suplimentari” ai organelor abilitate. Garda Civică Rutieră, formată din conducători auto cu cel puțin 5 ani de condus (intens) și fără niciun fel de evenimente negative în trafic la activ, ale căror mașini ar putea fi dotate, eventual, cu camere video, conectate la un dispecerat, ar putea fi, cel puțin temporar, o soluție menită să coboare România din vârful clasamentului accidentelor rutiere, mai ales mortale...   

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:21

Cornel Nistorescu: Vorbim de trădare la Bruxelles! România își va pierde dreptul de veto
28/11/2023 00:18

Un grup de romani reprezentind citeva partide care i-au pus pe liste a votat pentru modificarea Tratatelor Uniunii Europene si pentru simplificarea procedurilor de suspendare a unor drepturi ale statelor membre ...

Cine vrea moartea transportului feroviar
27/11/2023 22:28

 Dorian OBREJA Am renuntat la a pune, in finalul titlului acestor randuri, semnul interogatiei, asa cum intentionam la inceputul abordării subiectului. Motivul ? Unul foarte simplu: nu am vrut să adaug ...

Vremuri mai grele sau oameni mai...ușuratici?
26/11/2023 20:42

 Dorian OBREJA Printre atatea citate care vin să demonstreze intelepciunea acumulată de-a lungul timpului, am aflat unul care nu este doar interesant, dar se si potriveste perfect perioadei in care ne a ...

Cornel Nistorescu: Miliardele vin și trec ca porcii
25/11/2023 00:21

Dacă nu mă insel, Mihail Bulgakov zicea că „anii treceau ca porcii”. La noi, miliardele trec ca porcii. Si dosarele grele. Pe EADS, pe autostrada Bechtel, pe OMW, pe Microsoft, pe vaccinuri pe cite si ma ...

Interesul poartă fesul
21/11/2023 18:00

Dorian OBREJA Săptămana care a trecut a putut consemna, printre alte evenimente, două extrem de importante. Faptul că ele au avut mai putin ecou in Europa s-ar putea explica prin distanta mare ce separe lo ...

Ascensiunea lui xyz poate fi oprită!
19/11/2023 17:30

Dorian OBREJA Prin intermediul Decretului-Lege nr.8, din 31 decembrie 1989 de către CFSN, a fost reintrodus pluralismul politic in Romania, decretul prevăzand doar un minim de 251 de membri pentru ca o forma ...

Când impostorii ajung influensări
13/11/2023 18:36

 Dorian OBREJA Nu, nu e gresit ultimul cuvant din titlul acestor randuri - doar că eu mi-am permis să-l scriu asa cum se citeste, si nu asa precum in limba de origine, adică influencer. Mărturisesc s ...

Străinul bogat ia de la românul sărac
12/11/2023 23:04

Dorian OBREJA Cu sigurantă că, in urmă cu 33 de ani, pe cand unii dintre romani se gandeau/pregăteau să iasă in stradă si să scandeze oarece de ”dulce” la adresa conducătorilor de atunci, ...

Valentin Lazea: BNR nu dă de pământ cu inflaţia care rezultă din pachetul fiscal
10/11/2023 12:22

Dacă unul din costurile pachetului fiscal este o inflaţie mai mare, atunci acesta este un cost care trebuie acceptat şi asumat, a afirmat, joi, economistul-şef al Băncii Naţionale a Romaniei (BNR), Valent ...

O manipulare ca la carte - Mahacikala
07/11/2023 17:43

Dorian OBREJA Suferim ori nu din cauza lor, ne plac sau nu efectele fenomenului, trebuie să recunoastem că trăim tot  mai mult in vremuri aflate sub semnul manipulării. Care constă, conform definitie ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei