Cum să-ți protejezi jantele și să-ți menții mașina într-o formă bună
Dimensiune font:
Cum să-ți protejezi jantele și să-ți menții mașina într-o formă bună
Jantele mașinilor sunt unele dintre componentele cele mai fiabile ale unei mașini, sunt cele care pot modifica radical aspectul vehiculelor și cele care pot suferi cel mai mult de-a lungul timpului din cauza manevrelor greșite. Cum le putem proteja?
Jantele din aliaj reprezintă deseori o investiție financiară destul de mare și este supusă mai multor riscuri. Acestea se pot deteriora rapid de la gropi, denivelări, sau agenți chimici. Prin urmare, este important de știut cum le putem proteja pentru a ne bucura cât mai mult timp de ele. Un set de jante protejate corespunzător va putea fi folosit timp de mulți ani, dar totodată se pot distruge și după doar câteva sute de metri rulați.
În primul rând trebuie să știți că există două mari categorii de jante: cele turnate și cele strunjite. Primele au un preț mai scăzut și sunt prezente pe majoritatea mașinilor. Producătorii de autovehicule aleg această variantă tocmai datorită costurilor de producție. Dar acest avantaj vine și cu câteva dezavantaje, cum ar fi greutatea mai mare sau rezistența mai redusă la șocuri față de jantele strunjite. Pe de altă parte, jantele strunjite chiar dacă sunt mai rezistente și mai ușoare prezintă dezavantajul unui preț de producție mai ridicat.
Ambele tipuri, însă, pot suferi accidente și se pot deteriora în urma șocurilor mecanice. Pentru a preîntâmpina acest fenomen, este bine să cunoașteți câteva elemente de bază. Cele mai frecvente deteriorări sunt date de șocurile mecanice (gropi, borduri, șine de tramvai etc.) sau de frecările cu bordurile.
În urma șocurilor mecanice se pot produce două feluri de deteriorări: ovalizarea sau spargerea jantelor. Primul caz este dat, în general, de șocuri repetate din denivelări care nu au margini tăioase, cum ar fi ralantizoarele din ciment sau cele din materiale rigide. Loviturile repetate, chiar dacă sunt amortizate în mare parte de taloanele anvelopelor, vor avea într-un final un efect și asupra părții metalice a roților.
Spargerea jantelor este un fenomen mult mai rar și apare la o lovitură puternică într-o groapă sau o bordură, mai ales dacă punctul de impact nu este amortizat de anvelopă. Spre exemplu, lovirea unei gropi sau a unei borduri cu roțile virate, în care prin alunecarea laterală a mașinii se lovește direct cu janta acel obstacol. De asemenea, se poate întâmpla ca la un impact puternic să se taie anvelopa (fie ea de vară, iarnă sau all season) și să se lovească în același timp și janta de obstacolul respectiv. Urmarea este aceeași: spargerea jantei.
O altă situație foarte des întâlnită este frecarea jantelor de bordură. Pentru a preveni acest fenomen deseori nu este suficientă doar experiența persoanei de la volan. Spre exemplu la o parcare laterală pe timp de noapte și ploaie, când abia se distinge unde se află bordura, se poate atinge și zgâria destul de urât janta. Prevenirea unei asemenea situații se poate face prin achiziționarea unui set de anvelope cu protecție de jantă. Aceste pneuri au o construcție specială, cu taloane ranforsate și ieșite în exteriorul jantei. Astfel, acestea se vor interpune între jantă și bordură, protejând partea metalică a roții.
O altă situație în care o jantă poate fi deteriorată este prin acțiunea unui agent chimic. Jantele sunt deseori făcute din aliaje de aluminiu. Acestea reacționează foarte puțin cu alți agenți chimici. Cu toate acestea, pot fi atacate de acizi puternici cum ar fi acidul clorhidric sau cel sulfuric, baze puternice precum hidroxidul de sodiu sau cel de potasiu. Pe lângă aceste categorii, care în general sunt întâlnite mai rar în regim cotidian, jantele mai pot fi atacate și de săruri precum clorura de sodiu, care mai este cunoscută și drept sare de bucătărie.
Sarea de bucătărie este frecvent utilizată împotriva zăpezii de pe șosele sau în curți. Ca alternativă, mai este folosită și clorura de calciu împotriva zăpezii și a gheții. Această substanță face parte tot din categoria sărurilor și este destul de corozivă. Prin urmare, după ce veți merge pe o șosea care a fost tratată cu acest compus chimic, va trebui să spălați temeinic jantele cu un jet de apă cu detergenți auto pentru a le curăța. Altfel, în scurt timp vor apărea pete pe jante și le vor strica aspectul.
Pentru a menține aspectul plăcut al jantelor din aliaj pe cât mai mult timp, se recomandă spălarea periodică a acestora. În plus, mai puteți găsi și soluții de protecție care nu doar că le vor proteja contra agenților chimici, dar le vor oferi și un plus de strălucire.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau