A fost relansată licitația pentru livrarea a 24 de autobuze electrice la Iași
Dimensiune font:
Acestea vor fi folosite în transportul public din municipiu, astfel: 14 pe ruta 42 (Copou - CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun - Pasaj Octav Băncilă - Copou)
Ministerul Dezvoltării a reluat o licitație la nivel național, în care este inclus și Iașul, pentru achiziția de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri. Licitaţia anterioară a fost anulată în luna aprilie, întrucât ofertele depuse nu fuseseră conforme. Este vorba de ofertele celor de la Bozankaya Otomotiv MAK. IML. ITH. VE IHR. A. Ș. din Turcia și asocierea Golden Dragon Bus - Xiamen Golden Dragon Bus CO LTD din China.
Acum, la reluarea procedurii, Iașul este inclus în achiziție cu 24 de autobuze electrice, valoarea estimată a contractului fiind de 54,5 milioane lei. Pe lista beneficiarilor mai sunt Consiliul Județean Neamț (21 autobuze – 48,1 milioane lei), municipiul Târgu Mureș (15 autobuze – 34,3 milioane lei) și municipiul Tulcea (10 autobuze – 22,8 milioane lei). Cele 24 de autobuze electrice de 10 metri vor fi folosite în transportul public din Iași astfel: 14 pe ruta 42 (Copou - CUG) și 10 pe traseul 52 (Piaţa Alexandru cel Bun - Pasaj Octav Băncilă - Copou).
Semne de întrebare asupra fiabilităţii autobuzelor electrice
Lăudabilă, fără îndoială, iniţitiva Guvernului de a asigura astfel de mijloace de transport celui mai mare oraş din Moldova nu este una rentabilă, ținând cont de autonomia redusă și de costul enorm al bateriilor, care trebuie schimbate după 3-4 ani. „Există niște semne de întrebare. În afară de această imagine a cumpărării de autobuze electrice, există acel calcul cât se poate de sec în ceea ce privește utilitatea acestor autobuze electrice. Ele au un randament redus și semnul de întrebare mi-a venit din faptul că nu am văzut în niciun oraș din Germania sau din altă țară o flotă de autobuze electrice. Autonomia lor este undeva de 100, 120, 140 de kilometri, asta în condițiile în care nu dai drumul la căldură sau la aer condiționat. Iașiul are cam 100 de kilometri pătrați, ar însemna în funcție de trasee, vreo 3 ture, adică foarte puțin. În afară de autonomie, apare problema economică. La două încărcări în 24 de ore, bateriile rezistă undeva la 5 ani, iar la 3 încărcări rezistă undeva între 3 și 4 ani. Aceste baterii costă cât un autobuz Diesel Euro 6 la ora actuală, adică 160.000 de euro. O dată la patru ani ar trebui să plătim cât un autobuz pentru baterii. Ar însemna să avem undeva la 7 milioane de euro la 3-4 ani pentru a cumpăra baterii. Eu nu zic că e un lucru rău, dar sunt bani foarte mulți. Eu ridic un semn de întrebare. Ar trebui să fim ceva mai atenți la proiectele care vin pe partea aceasta a banilor europeni, pe care noi îi considerăm gratis. Sigur, vom lua aceste autobuze și nu ne rămâne decât să sperăm că în următorii 5 ani tehnologia se va dezvolta atât de mult încât aceste baterii vor costa mult mai puțin, iar autonomia autobuzelor va crește spectaculos de la 120 la 300 km”, declara, cu ceva timp în urmă, viceprimarul Radu Botez.
Discuţii despre troleibuze
Achiziţia celor 32 de tramvaie noi şi a autobuzelor electrice nu sunt singurele elemente care vor schimba din temelii transportul public. În următorii 20 de ani Iașul va beneficia exclusiv de un transport ecologic întrucât, conform directivelor Uniunii Europe, până la finele lui 2022, va trebui ca peste jumătate din capacitățile de transport să fie ecologice, iar până în 2030, să avem transport ecologic sută la sută. Deja în Iaşi, în fiecare zi, numărul tramvaielor scoase la stradă îl depăşeşte pe cel al autobuzelor (136 de vagoane faţă de 100 de autobuze, şi acelea EURO 6), însă la nivelul municipalităţii se discută de luni bune de reintroducerea troleibuzului în Iaşi. Mai precis, se doreşte implementarea de troleibuze care să nu depindă în totalitate de fire. „Tehnologiile au evoluat. Acum sunt troleibuze cu autonomie, merg pe fir, apoi se decuplează, continuă să ruleze ca un autobuz şi se recuplează sub cablaj. Totul se face automat, prin computer”, spune primarul Mihai Chirica.
Surse din Primăria Iaşi susţin că s-a lucrat luni bune la documentaţia tehnică trimisă deja la Agenţia Fondului de Mediu în ideea de a fi achiziţionate 40 astfel de troleibuze, împreună cu alte 40 de autobuze electrice. Iaşul are un mare avantaj comparatic cu alte municipii, în sensul că există deja o reţea mare de substaţii de redresare, care acoperă foarte bine oraşul. Cu o singură excepţie, acestea sunt comune tramvai-troleibuz, deci viitoarea lor modernizare va genera costuri mult mai mici în comparaţie cu o reţea complet nouă. Interesant este şi faptul că multe oraşe optează pentru troleibuze în defavoarea autobuzului electric, iar unul dintre acestea este Clujul, unde, deşi sunt exploatate autobuze electrice, se lucrează masiv pentru reconectarea reţelei de troleibuz care a fost în conservare aproape 20 de ani.
Ce zone sunt vizate
Dincolo de beneficiile asupra sănătăţii ieşenilor, reapariţia troleibuzelor va conduce către extinderea reţelei de transport. Deocamdată nu e nimic bătut în cuie, însă sunt propuse şapte trasee: trei trasee noi, trei foste trasee de troleibuz (în prezent operate de autobuze) şi încă unul care nu a fost niciodată traseu de troleibuz (de asemenea, pe care rulează autobuzele Isuzu). Ca şi zone pe care acestea vor opera în viitor se vorbeşte deja de Bucium, Păcurari, CUG, Tudor Vladimirescu, plus marile bulevarde şi cele două Splaiuri. Ca şi scenariu de transport, se vorbeşte de tranzitarea zonei Tudor Vladimirescu, după care rutele de troleibuz se „despart” spre Copou şi Păcurari. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau