„Un copil care merge la școală, și doar atât, este un viitor adult eșuat”
Dimensiune font:
Dialog cu Maria Costan, PR-ul Clubului Leo Libra
- Care sunt principalele valori pe care le promovați ca organizație și cum asigurăm că sunt reflectate în toate activitățile noastre?
- Din câte putem observa, trăim într-o societate maladiv-egocentristă. Scopul nostru este de a forma „viitori adulți” care să creeze în mediu mai tolerant, cu oameni gata să te ajute și începem să contribuim la această schimbare încă de pe acum. Diferitele activități pe care le desfășurăm integrează diverse probleme pe care noi tinerii le identificăm în comunitate și încercăm să le soluționăm, bineînțeles în limita capacității noastre. „Special Olympics” spre exemplu, a fost proiectul cu care am marcat începutul anului 2024, și care s-a focusat asupra incluziunii sociale a tinerilor cu autism și promovarea sportului în viața lor! „Career Fair.2” este un proiect care se vs desfășura zilele acestea și care își propune să ajute adolescenții cu orientarea în carieră! Majoritatea proiectelor noastre motivează tinerii să contribuie la bunăstarea societății, prin implicare și empatie.
- Ce strategii aveți în vedere pentru a asigura transparența și comunicarea eficientă între conducerea organizației și membrii săi?
- Odată ce un anumit număr de membri este depășit, într-adevăr devine din ce în ce mai greu să menții o transparență totală sau o comunicare 100% eficientă, din cauza faptului că de multe ori se pierde informația. În schimb, cred cu tărie în ideea de unitate, de familie LEO. Prin teambuilding-urile pe care le organizăm și activitățile de lucru în echipă, diviziunea dintre board și membri, sau dintre membrii fiecărui departament (design, fundraising, PR si HR), se estompează vizibil, dar mai mult decât atât simțibil. Prin urmare, creând un mediu prietenos, în care cat mai multe persoane să se regăsească, automat comunicarea eficientă și transparența sunt asigurate.
- Ce planuri aveți pentru a face clubul nostru de tineri mai accesibil și inclusiv pentru toate categoriile de tineri din comunitatea noastră?
- În general, toate categoriile de tineri sunt binevenite, întrucât unul dintre principalele scopuri promovate de noi sunt incluziunea socială. Sentimentul de aparținere unui anumit grup, din punct de vedere sociologic, este crucial. Deasemenea, cred că dacă creăm contextul potrivit, oamenii potriviți vor veni. De multe ori ne aflăm în poziția de a pune etichete involuntar, la prima vedere. Conferind un mediu în care toate prejudecățile obiective sunt lăsate deoparte, putem ajunge mult mai ușor la sufletul celui din fața noastră, astfel tinerii reușesc să simtă un stop de siguranță. Acesta, alături de multe altele, asigură faptul ca fiecare adolescent se poate regăsi în activitățile noastre. În alte cuvinte, planul care stă la baza dezvoltării clubului nostru, vizând accesibilitatea și flexibilitatea în cadrul său, este de a crea un mediu optim, care să ofere libertatea în exprimare și dorința de a ajuta!
- Cum vedeți rolul educației non-formale în cadrul activităților și cum încurajăm dezvoltarea personală și profesională a membrilor?
- Adesea, acest to de educație non-formală este lăsat deoparte când se discută despre educarea copiilor. Însă eu cred că acesta ar trebui adusă în prim-plan și luată în considerare de fiecare părinte care își dorește ca al său copil sa aibă simțul responsabilității și al umanității.
Voluntariatul în sine ne face să conștientizăm că nu trăim singuri pe lumea acesta. Și chiar dacă trăim ghidați de un individualism absolut, tot nu suntem singuri. Voluntariatul este mijlocul prin care se poate lua cu acuratețe pulsul societății. Școala, sau cel puțin sistemul de învățământ din țara noastră, este unul foarte rigid, care mai mult îndepărtează de la valorile sufletești. Știu că acest subiect, la momentul actual, este destul de controversat, dar din punctul meu de vedere, un copil care merge la școală, și doar atât, este un viitor adult eșuat. Acesta nu va avea capacitatea de a empatiza cu ceilalți, dând dovadă și de un radicalism enervant; nu va fi gata să facă compromisuri sau să accepte înfrângerea. Pe scurt, acesta va fi acel coleg țâfnos care mereu se plânge de ceva, pe care cred că mulți dintre noi îl avem.
Activitățile non-formale îmbunătățesc atât skill-urile necesare pe plan profesional, cât și cele pe plan personal. O bună relaționare, gestionarea situațiilor limită, îmbinarea opiniilor celorlalți cu cea proprie, lucrul în echipă, organizarea unui eveniment, soluționarea conflictelor și multe altele, sunt lucruri care sunt utile la oricine vârsta, în orice context, iar din nefericire, educația formală, le superficializează.
Nu, nu are cum să îți pese de cel de lângă tine, până când nu te așezi jos lângă el, să vezi totul prin ochii lui. Nu, nu ai cum să te plângi de lipsurile comunității, până când nu îți dai jos ochelarii de cal și încerci să schimbi chiar tu ceva, poate chiar pe tine!
În concluzie, variile tipuri de activități extracuriculqare au un impact major asupra tinerilor, întrucât lărgesc orizonturi și reprezintă o cale didactică practică, prin care învățăm lucruri pe care le luam cu noi toată viața!
- Ce proiecte sau evenimente speciale planificați pentru a încuraja spiritul de echipă și implicarea membrilor în activități?
- Proiectele noastre de interes se focusează asupra acestor doua mari aspecte, din punct de vedere organizatoric. Dacă noi,voluntarii ne simțim confortabil, automat și cei care participă la diferitele noastre proiecte o resimt. La fel și nivelul de implicare a membrilor, este influențat de starea în care ne aflăm. După cum bine știm, momentele inconfortabil fac parte din viața de zi cu zi, iar acestea apar mai ales când niște adolescenți se joacă de-a adulții. Dar partea frumoasă a momentelor mai puțin frumoase este felul în care trecem împreună peste ele, chiar dacă instinctul primar este de a abandona totul. Evenimentele noastre vizează o problematică pe care noi toți o avem in comun. Mai avem apoi, fiecare contribuie cu ce poate în realizarea proiectului, ce poate aduce o abordare diferită asupra subiectului.
Maria Costan are 17 ani și este elev la Colegiul Național „Mihai Eminescu” Iași, în clasa a XI-a, la profilul Filologie bilingv engleză. Pe lângă pasiunea pentru literatură, voluntariatul este activitatea căreia îi este dedicată în întregime. Este fondatoarea și responsabila Departamentelor de Relații Publice și Resurse Umane, în cadrul Clubului Leo Libra Iași.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau