„Un festival de artele spectacolului e o sărbătoare a emoționalității elevateˮ
Dimensiune font:
Interviu cu teatrologul Oltița Cîntec, curatorul FITPTI
Ieșenii sunt așteptați și în acest an la Festivalul Internațional de Teatru pentru Publicul Tânăr Iași (FITPTI), ediția XVI-a, care va avea loc între 4 și 10 octombrie. Evenimentul va aduce invitați din 18 țări - Algeria, Argentina, Austria, Belgia, Bulgaria, Elveția, Franța, Germania, Italia, Israel, Marea Britanie, Mexic, Republica Moldova, România, Spania, Turcia, Ucraina, Ungaria. Vor fi peste 150 de evenimente în 20 de locuri, teatru indoors și outdoors, spectacole accesibilizate, teatru VR, teatru filmat, performance, lecturi publice, lansări de carte, expoziții, teatru studențesc, workshopuri, film documentar, conferințe, dezbateri, întâlniri între spectatori și artiști.
- An de an, alegeți pentru FITPTI o altă temă. Acum ați optat pentru „Feminin-masculinˮ. De ce?
- Este una dintre temele momentului pentru că vizează principiile care structurează lumea, cu variantele lor fluide. Trebuie să vorbim artistic despre egalitatea de șanse, diferențele specifice, elementele care ne leagă, care ne despart, despre probleme precum violența domestică (Unele rufe se spală în public, Compania Amalgam Cluj Napoca fix despre asta vorbește). Avem nevoie unii de alții, suntem complementari, trebuie să ne descoperim, să ne cunoaștem, să ne acceptăm și să ne înțelegem reciproc.
- Care sunt spectacolele care deschid, respectiv închid FITPTI 2023?
- Cele două coperți ale festivalului sunt Neliniște (Teatrul Odeon din București) cu Dorina Lazăr în rolul principal, o scriitoare cu șanse la Nobel, care, în cursul unui interviu, dezvăluie elemente difuze din propria biografie, și Căsătoria (Teatrul de Comedie din București), un spectacol realizat de tandemul Andreea și Andrei Grosu într-o formulă de creație unică în România, care se pliază perfect pe conceptul FITPTI 2023. Programul include peste 150 de evenimente în 20 de locuri din oraș și din Pașcani (am mai avut asemenea extensii și în anii precedenți, la Piatra Neamț și Suceava), teatru indoors și outdoors, spectacole accesibilizate, teatru VR, teatru filmat, performance, lecturi publice, lansări de carte, expoziții, teatru studențesc, workshopuri, film documentar, conferințe, dezbateri, întâlniri spectatori-artiști. Sunt formule care configurează un calendar dens, atrăgător pentru toate categoriile de public, de la 6 luni (O lume de la zero, Teatrul „Ion Creangăˮ din București, ne îngrijim de modelarea publicului încă de la vârste fragede) la peste 100 de ani.
- Care a fost cea mai dificilă problemă a organizării actualei ediții?
- Of-ul cel mare este imposibilitatea de-a lucra predictiv. Bugetul ni s-a comunicat la final de martie-debut de aprilie. A rămas la nivelul anului anterior, în condiții de inflație galopantă, majorarea TVA la cazări de la 4 la 9 la sută (se zvonea că de la 1 septembrie să urce la 19 la sută, ceea ce ne-ar fi creat foarte mari probleme, scumpirea continuă a biletelor de avion, prețuri carburanți). La 15 mai, un OUG ne-a mai tăiat 10 la sută și a stipulat imposibilitatea rectificărilor pozitive. Această „alba-neagraˮ cu bugetul ne face munca foarte dificilă.
- Ce evenimente am regreta dacă le-am rata?
-Toate sunt de neratat! Un festival de artele spectacolului e o sărbătoare a emoționalității elevate, toate evenimentele din program sunt pentru prima oară în Iași, multe, pentru prima oară în România. Avem și staruri (Radu Afrim, Gigi Căciuleanu, Andrei și Andreea Grosu, Bobi Pricop, Alexandru Mâzgăreanu, Cristian Ban, Selma Dragoș, Beatrice Iordan, Andu Dumitrescu, dintre regizori, Dorina Lazăr, Pavel Bartoș, Tudor Chirilă, Mihaela Teleoacă, Alexandru Papadopol, Lari Giorgescu, Mihaela Sîrbu). Și artiști aflați la primii pași în carieră sunt talentați, au nevoie de platforme de expunere. Atât companii de stat (Teatrul Act din București, Teatrul de Stat din Constanța, Teatrul Clasic „Ioan Slavici" Arad, Teatrul Puck Cluj Napoca), cât și companii independente (Centrul Maidan Cluj, Var Cultural București, Teatrul Fix Iași, Animaart Cluj, Centrul de Tetru Ediucațional Replika București etc.). Sunt două companii care aniversează un număr rotund de sezoane - Teatrul Act, 25; Key Theate din Israel, 15.
- În afară de spectacole, ce ați mai așezat în program?
- Avem ateliere pentru tineri la Liceul „Miron Costinˮ din Pașcani și Colegiul „Mihai Eminescuˮ Iași. La Pașcani, liceul are și o trupă de teatru, „Fenomenalii”, coordonată de Elena Dascălița, la Colegiul „Mihai Eminescuˮ ne vom revedea cu prof. Sara Zerinella și Clubul Logos. Am implicat câțiva liceeni, actualmente „studente boboace”, de la Alecart, pentru blogul FITPTI. Avem conexiuni strânse cu tinerii care iubesc arta teatrului, trei universități ne sunt alături – UNAGE, UAIC, UMF.
Pentru copii, Beatrice și Florin Iordan (Hopa Trop București) au un spectacol-atelier Șezătoare cu fluiere și povești, în care îi familiarizează pe participanți cu instrumente muzicale autohtone tradiționale. Pe actoria de voce va lucra Alexandru Unguru, iar Delia Gavlițchi va coordona un workshop privind emoțiile la vârste fragede. Atelierele acestea sunt importante pentru că dezvoltă dimensiunea participativă a FITPTI, implicarea publicului și altfel decât ca spectatori.
Vom juca și la Secția Oncologie a Spitalului de Copii, am făcut-o și anul trecut, a fost emoționant. Compania Hilarilar din Spania va susține acolo o reprezentație nonverbală cu Majordomul, de asemenea pentru prima oară în România, numai la Iași.
- FITPTI e un festival de teatru, dar pe agendă sunt trecute și filme. Ce surprize ați pregătit?
- Cu sprijinul Institului Francez din Iași, vom avea teatru filmat cu actorii de la Comedia Franceză, un spectacol realizat de iconicul regizor american Robert Wilson, Fabulele lui La Fontaine. Firește că mi-ar fi plăcut să-l prezentaăm live, dar ar fi trebuit să-mi vând un rinichi pentru asta!
Și mai avem un film documentar Elfriede Jelinek, limba dezlănțuită, cu suportul Forumului Cultural Austriac, și el partener de cursă lungă al FITPTI (lista ambasadelor și institutelor culturale străine cu care avem colaborări e foarte lungă!), o artistă care prin tot ceea ce a făcut a promovat feminismul. Avem și teatru VR, un spectacol al lui Gigi Căciuleanu, filmat în 3D, Wolfgang, care se vizionează cu ochelari VR.
- FITPTI 2023 se anunță a fi un festival generos, însă cred că sunt și momente mai puțin plăcute. Care ar fi cea mai mare părere de rău?
- Ar fi o poveste epică, spectacolul Trezirea sufletului, în aer liber, cu elemente pirotehnice, o premieră în România și exclusiv la Iași. Căutarea unui spațiu adecvat, fără riscuri, a fost, este încă o odisee. Toată lumea evită o astfel de provocare. Mai avem o ultimă soluție, sper să primim avizul ISU și să oferim ieșenilor un gen de spectacol pe care încă n-au avut ocazia să-l vadă.
Teona SOARE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau