Camera de Comerț și Industrie Iași: „A8, un proiect ciuntit și întârziat”!
Dimensiune font:
Şefii CCI fac un apel către cei care proiectează, avizează şi aprobă acestă investiție capitale pentru a mări numărul nodurilor și drumurilor de legătură de pe A8 * „Este revoltător să se prezinte un proiect de autostradă în care practic să nu existe Iaşi, Ruginoasa, Valea Lupului, Popricani, să nu existe o racordare directă la traversarea DN 24C, să nu existe un nod de legătură amplasat direct pe cel mai aglomerat și ucigător drum european - E583 și, culmea absurdului, să nu existe o legătură directă și rapidă cu un aeroport internațional de peste 1,5 milioane pasageri!”, spune Paul Butnariu, președintele Camerei de Comerț și Industrie Iași
După un sfert de secol de muncă, acțiuni și eforturi depuse de organizațiile civice, de parlamentari și mediul politico-administrativ local, de comunitatea oamenilor de afaceri, de mediul academic și universitar, constatăm că Autostrada A8 este tot la stadiul de promisiune, având întârzieri mari în desfășurarea procedurilor necesare pentru începerea execuției lucrărilor. Mai mult, Paul Butnaru, preşedintele CCI Iaşi crede că este vorba de „lipsă de voință și de decizie pentru implementarea acestui proiect în comparație cu alte proiecte vitale pentru dezvoltarea echilibrata a României”. „Nu putem decât să îi felicităm pe cei care au reușit să finalizeze Aeroportul Brașov sau Podul de la Brăila, pe cei care au promovat proiecte precum Metroul Cluj-Napoca sau Drumul Expres Oradea-Arad, să apreciem amploarea și rapiditatea lucrărilor din Portul Constanța, progresul consistent al Drumului Expres Craiova-Pitești sau Galați-A2, pe cei care au lansat în timp record licitațiile șoselelor ocolitoare ale municipiilor Timișoara sau Cluj-Napoca. Proiectul Centurii ocolitoare Cluj-Napoca la categoria de drum expres este un exemplu de viziune, profesionalism, eficacitate și care pe o distanță de 42 km are 20 noduri de legătură, 26 km bretele de racordare, 34 km de drumuri de legătură și circa 2 km de tunele, la un cost estimativ de 1 miliard euro. În antiteză, proiectul actual al segmentului A8 Moțca-Ungheni are 93 km, din care porțiunea de la km 59 la km 91 reprezintă și centura ocolitoare nord a municipiului Iași, este estimat la sub 1 miliard euro și - pe întreaga distanță - are prevăzute numai 8-9 noduri de legătură”, spune acesta.
Costuri duble comparativ cu Cluj!
Şeful CCI mai susţine că, dincolo de întârzieri, proiectul este făcut pe genunchi, fără implicaţii pozitive în ceea ce priveşte asigurarea unor legături între Moldova şi restul ţării. „Este revoltător și de neînțeles ca, după 25 de ani de tergiversări, să se prezinte un proiect de autostradă în care practic să nu existe Iaşi, Ruginoasa, Valea Lupului, Popricani, să fie mai ușor de ajuns de pe autostradă la Sculeni decât în Iași, să nu existe o racordare directă la traversarea DN 24C care să permită accesul pe A8 a zonei Popricani - Vlădeni - Trifești - Bivolari - Șipote plus sud-estul județului Botoșani, să nu existe o legătură directă cu Valea Lupului, să nu existe un nod de legătură amplasat direct pe cel mai aglomerat și ucigător Drum European E583 și, culmea absurdului, să nu existe o legătură directă și rapidă cu un aeroport internațional de peste 1,5 milioane pasageri!”, mai spune Butnaru. Acesta se întreabă cum cei 42 de kilometri de Drum Expres in județul Cluj costa cât 93 km de Autostradă în județul Iași şi de ce, la Cluj-Napoca, (circa 300.0000 de locuitori) pe o șosea ocolitoare se pot crea 20 noduri de legătură, iar la Iași (tot circa 300.000 de locuitori), pe același tip de șosea ocolitoare și pe distanță relativ similară, sunt suficiente și justificate economic doar 3? „Având in vedere cele de mai sus, facem un apel ferm și responsabil la toți cei ce răspund de proiectarea, avizarea și aprobarea acestei investiții capitale să mărească numărul nodurilor și drumurilor de legătură!”, mai solicită şeful CCI.
Propuneri pentru o autostradă cu adevărat utilă
Sunt cinci propuneri pentru ca traseul A8 să fie util și eficace. Prima ar fi realizarea unui nod și a unui drum de legătură cu Ruginoasa, localitate de cea mai mare importanță istorico-turistică. Apoi, la nodul proiectat la Dumești-Lețcani, să fie realizată o bertea de legătură și cu E583. Un alt nod ar trebui realizat în zona DJ 248B, alături de execuția unui drum de legătura cu Valea Lupului. Şeful CCI mai propune bretea la traversarea DN 24C, în zona Popricani, drum de legătura din capăt Copou (La Castel), pe lângă pădurea Breazu, până la sensul giratoriu Vulturi şi menținerea drumului de legătură pentru Aeroportul Internațional Iași. „Susținem fără rezerve și inițiativa de extindere la 4 benzi în profil de drum național a șoselei de la sensul giratoriu Vulturi până la str. C.A. Rosetti și ramificația acesteia către viitorul Spital Regional de Urgență și Aeroport. Aceasta inițiativă nu trebuie să se transforme într-o nouă nedreptate istorică, ci alături de condiția ca fiecare capitală actuală de județ să se afle la maxim 70-80 km de autostrada mediană a Moldovei A8, să poată oferi și condiții egale de competitivitate cu restul țării pentru exportatorii Regiunii Nord-Est ale căror produse pleacă în proporție de 70-80% către UE și mai ales pentru transportatorii care se confruntă cu încă o graniță Schengen prin cele 15-18 ore necesare pentru traversarea a peste 125 de localități situate pe cei 600 km de la Iași la Oradea!”, mai arată Butnaru. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau