Cum se va schimba circulaţia auto în Iaşi, în următorii patru ani
Dimensiune font:
Pe termen scurt, ieșenii vor fi martorii unor schimbări importante în ceea ce priveşte reţeaua rutieră şi reorganizarea circulaţiei * vor trebui realizate paseje supra şi subterane, poduri, lărgiri de drumuri, extinderea liniilor de tramvai spre Valea Lupului, Tomeşti şi Ciurea, realizarea trenului metropolitan sau a primului coridor de transport pentru autobuze autonome * toate aceste măsuri sunt prinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, document finalizat luna aceasta de către Primăria Iași
După o serie de întâlniri între autorităţile locale şi reprezentanții societății civile, în cadrul cărora au fost identificate măsuri menite să facă din Iași un loc unde toți locuitorii beneficieză de o mobilitate urbană eficiență, sigură, sustenabilă și accesibilă, a fost elaborată forma finală a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) Iași, document care până la începutul lunii viitoare se află în dezbtare publică. „PMUD reprezintă cadrul necesar pentru selectarea operațiunilor individuale în domeniul mobilităţii urbane și un instrument esențial pentru obținerea finanțării pentru proiectele de dezvoltare urbană în cadrul Programului Regional Nord-Est 2021 - 2027. De asemenea, PMUD conține lista proiectelor locale de mobilitate care pot fi finanțate din diverse surse de finanţare în perioada 2021-2027 şi care pot contribui la atingerea obiectivelor strategice în intervalul de implementare 2021-2030”, spun cei care au întocmit documentaţia. Nu în ultimul rând, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă este elaborat ca instrument de planificare şi modelare a mobilităţii în raport cu nevoile şi priorităţile de dezvoltare spaţială de la nivelul
Polului de Creştere Iaşi şi urmăreşte mai multe direcţii de acţiune: creşterea siguranţei tuturor participanţilor la trafic, în special a călătorilor vulnerabili; promovarea mijloacelor de transport alternative şi integrate cu transportul public pentru reducerea poluării mediului; creşterea repartiţiei modale în favoarea transportul public integrat şi nemotorizat; mobilitatea cu emisii zero în transportul rutier; încurajarea mobilităţii active pentru îmbunătăţirea stării de sănătate a cetăţenilor; asigurarea accesului facil şi nediscriminatoriu la infrastructura şi serviciile de transport, mai ales pentru persoanele cu venituri reduse sau persoanele cu deficienţe de vedere / auz sau locomotorii; asigurarea unor condiţii de călătorie de calitate ridicată pentru pasageri; asigurarea unui acces sigur, atractiv şi direct pentru pietoni şi biciclişti către gări, noduri intermodale şi staţii de transport public; dezvoltarea zonelor cu prioritate pentru pietoni; dezvoltarea infrastructurii, dotărilor şi serviciilor pentru mersul cu bicicleta; coordonarea conectivităţii la nivel urban şi metropolitan; dezvoltarea nodurilor intermodale şi optimizarea conexiunii acestora în teritoriu; promovarea transportului logistic ecologic; minimizarea efectului de segregare şi a impactului asupra ţesutului urban a coridoarelor de cale ferată; creşterea gradului de utilizare a infrastructurii rutiere pentru moduri de transport prietenoase cu mediul în detrimentul staţionării şi parcării autoturismelor; utilizarea tehnologiei în gestionarea mobilităţii urbane.
Trei scenarii de dezvoltare
În cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de creştere Iaşi sunt propuse 3 scenarii de dezvoltare. Primul, scenariu ia în considerare toate proiectele în curs de implementare sau pentru care a fost primită
aprobarea finanţării, în timp ce scenariul 2 este orientat către extinderea şi optimizarea reţelei rutiere, constând în principal în investiţii masive în infrastructura rutieră, dar şi în investiţii pentru dezvoltarea moderată a transportului public şi a pistelor de biciclete, încurajarea şi creşterea confortului deplasărilor pietonale. În fine, scenariul 3 include toate
măsurile din scenariul 2, dar extinde portofoliul prin proiecte destinate dezvoltării intensive a mobilităţii urbane durabile, prin: implementarea de sisteme inteligente de transport, promovarea spre conceptul smart-city, creşterea intermodalităţii şi dezvoltarea intensă a infrastructurii specific transportului public, deplasărilor cu bicicleta şi pietonale.
Pasaje noi
Strict pentru reţeaua rutieră – reorganizarea circulaţiei, sunt propuse mai multe măsuri. Unele au fost implementate, altele sunt în atenţia autorităţilor, şi asta de ani buni. De exemplu, PMUD face referire la necesitatea realizării pasajelor subterane din zona străzilor A. Panu şi Palat şi a celor supraterane din interescţia Podu Roş cu Splai Bahlui Mal Drept şi B-dul Prof. Dimitrie Mangeron. Tot aici se vorbeşte despre cele două poduri din beton armat, unul amplasat între str. Sarmisegetusa – Zimbru și strada Alexandru Bărbat, iar celălalt în prelungirea Bd Dacia și str. Erou Căpitan Aurel Ionescu. De asemenea, se impun reparaţii capitale la infrastructura pasajui Socola
şi a celui din Alexandru cel Bun, precum şi construirea unei intersecții denivelate în vederea fluidizării traficului din zona Bucium. La nivelul îmbunătăţirii conectivităţii între diferite zone, se fac următroarele perechi: legătură centura uşoară Sud – Str. Sarmisegetuza, legătură nouă Era Shopping Park – Bdul. Dacia, pasaj rutier și cu linie de tramvai între str. Canta - str. Strămoșilor, reabilitarea/ înfiinţarea drumurilor de acces spre Aeroport. Nu sunt uitate străzile care au nevoie de modernizare, cu menţiunea că, aici, lucrurile sunt mai avansate, fiind străzi deja reabilitate sau în curs de proiectare: str. Fermei, str. Trei Fântâni, reabilitare Șoseaua Bucium, strada Vişan, strada Ursulea, str. Alexandru Bărbat- Cicoarei, Strada Nicolae Istrati, Strada Dr. Nicolae Vicol, Aleea Copou, Strada Dumitraşcu Cantacuzino, Strada Alexandru Vlahuţă, Strada Th.Văscăuţeanu, Strada Victor Babeş, Strada Titu Maiorescu, Strada Pojărniciei, Strada Turcu, Strada George Coşbuc, Varianta Şos. Rediu, Şoseaua Munteni, Strada Lupiţei, Strada Simion Bărnuţiu, Strada Albineţ, Strada Hotin, Strada Sofia Nădejde, Strada Ion Roată.
Modernizări şi reabilitări de drumuri în ZMI
Alte reabilitări de drumuri ating Zona Metropolitană. La punctul 20 se vorbeşte despre reabilitare șos. Iași – Voinești – DJ148A, prin lărgire la două benzi pe sens până la intersecția cu Centura Iași, în vederea asigurării unei benzi dedicate transportului public. La fel stau lucrurile în ceea ce priveşte reabilitarea infrastructurii stradale E583, unse se prevede lărgirea la două benzi pe sens în vederea asigurării unei benzi dedicate transportului public, dar şi reabilitarea rețelei de canalizare ape pluviale și amenajarea de stații de transport public. Alte propuneri: reabilitare Șos. Iași-Hlincea, reabilitare DJ248 prin lărgire pentru asigurarea unei benzi dedicate transportului public, până la intersecția cu Centura Iași, reabilitare Şos. Bârnova/ DJ 247, reabilitare DJ248 – Spital Sanatoriul Bârnova, reabilitare DJ248C Ciurea-Lunca Cetățuii, reabilitare DC54 Hiliţa – DN24, reabilitare DJ248B Budeşti-Hadâmbu, modernizarea drumului județean Prisăcani-Costuleni, reanilitarea DC21A: DJ280E - Rediu - DJ 282, modernizarea DJ 249 Sculeni - Frăsuleni - Șendreni, reabilitarea DJ249E: DN28 - Tomeşti - Chipereşti - Ţuţora, reabilitare DJ 248B între DJ282 si DN24-DN24C - Zona Metropolitană, reabilitare DJ249D: Țuțora - Moreni (DC34), reabilitare DJ249D: Prisăcani-Măcărești-Grozești, reabilitarea și modernizarea infrastructurii interjudeţene DJ 248A, DJ246 și DJ280 Iași-Dagâţa, reabilitare și extindere la 4 benzi DN 28 Iași - Tomești, tronson Tomești, modernizare str. Păun/ DJ248D. Nu sunt uitate nici modernizările de străzi din comunele Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Comarna, Costuleni, Dobrovăţ, Golăieşti, Grajduri, Holboca, Leţcani, Miroslava, Mogoşeşti, Movileni, Popricani, Prisăcani, Rediu, Schitu Duca, Scânteia, Tomeşti, Ţuţora, Ungheni, Valea Lupului, Victoria, Horlești, Românești, Țigănași și Voinești, realizarea variantei de ocolire a Iaşi Sud, înființarea centurii ușoare de ocolire a municipiului Iaşi, realizarea drumului Trans Regio Iaşi-Vaslui, Autostrada A7, Autostrada A8.
Tramvaie spre Valea Lupului şi Ciurea
La capitolul transport public, autorităţile locale au intuit unde trebuie intervenit, iar achiziţiile de tramvaie 22 metri, cele de autobuze electrice de 12 şi 10 metri sau schimbarea liniei de tramvai spre Holboca sunt deja proiecte realizate. Ar mai fi necesare extinderea liniilor de tramvai spre Valea Lupului, Tomeşti şi Ciurea, realizarea trenului metropolitan, modernizarea Depoului Dacia (în curs de implementare) şi realizarea primului coridor de transport pentru autobuze autonome.
Alte măsuri se referă la amenajare zonei de parcare pentru vehiculele de transport marfă în zona Piața Nicolina, amenajarea de stații pentru autovehiculele destinate transportului public de mărfuri de mică capacitate. Strict pentru biciclişti, în PMUD se vorbeşte despre amenajarea unui pasaj suprateran pietonal şi pentru biciclete între strada Carpaţi şi Piaţa Nicolina, reabilitarea pasajului pietonal de la Gara Nicolina, extinderea/ îmbunătățirea accesului pietonal și cu bicicleta către Zona de agrement Ciric, amenajarea de piste de biciclete în localitățile Zonei Metropolitane Iași şi a unor areale destinate pietonilor şi biciliştilor în Tătăraşi – Ciurchi şi Piaţa Independenţei. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau