Educația care schimbă destine. Puterea învățării remediale
Dimensiune font:
* Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică un proiect de ordin pe tema programului „Învăţare remedială” * principalul avantaj este reducerea abandonului școlar, la care România ocupă primul loc în UE * proiectul include activităţi de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare pentru anumiţi elevi, dar şi asistenţă psihopedagogică, de consiliere şcolară şi de consiliere a părinţilor
Într-un sistem educațional care se confruntă tot mai des cu provocări precum inegalitățile sociale, lipsa resurselor sau adaptarea la nevoile diverse ale elevilor, învățarea remedială devine o componentă esențială. Această metodă educațională este dedicată sprijinirii elevilor care au rămas în urmă față de cerințele curriculare standard, ajutându-i să depășească lacunele acumulate și să-și recâștige încrederea în sine și în propriile abilități.
Învățarea remedială nu reprezintă doar o corecție punctuală, ci mai degrabă o intervenție strategică, susținută de metode adaptate și resurse bine structurate. Procesul implică predarea personalizată, atenție individualizată și utilizarea de tehnici inovatoare pentru a stimula învățarea. Fie că este vorba despre consolidarea unor competențe de bază – citit, scris, calcul matematic – sau despre abordarea unor dificultăți mai complexe, această formă de educație oferă elevilor oportunitatea de a recupera ceea ce au pierdut și de a progresa în ritmul lor.
Cui i se adresează învățarea remedială?
Beneficiarii principali sunt copiii și adolescenții care se confruntă cu dificultăți de învățare, indiferent de cauze. Acestea pot varia de la probleme cognitive sau emoționale până la factori sociali și economici. De exemplu, un elev care suferă de dislexie poate avea nevoie de o abordare diferită față de un copil care a absentat de la școală pentru o perioadă mai lungă din cauza unei boli. În aceeași măsură, programele de învățare remedială sunt indispensabile pentru copiii din medii defavorizate, care nu au acces la resurse educaționale suficiente sau la sprijin adecvat acasă.
Totodată, acest tip de educație este extrem de valoros pentru elevii care au schimbat frecvent școlile, fie din motive personale, fie din cauza emigrării. Aceștia se confruntă adesea cu bariere lingvistice și culturale care le îngreunează adaptarea și integrarea în mediul școlar. Învățarea remedială devine, în acest context, un mijloc de a le oferi o tranziție mai ușoară și o șansă reală la succes academic.
Cum funcționează învățarea remedială?
Procesul începe cu o evaluare amănunțită a nevoilor elevului. Această etapă este crucială pentru a identifica atât punctele slabe, cât și abilitățile care pot fi valorificate. Pe baza acestor informații, se construiește un plan personalizat de învățare, care include obiective clare și strategii bine definite.
Intervențiile sunt gândite pentru a răspunde nevoilor individuale ale elevilor. Predarea poate avea loc individual sau în grupuri mici, iar metodele utilizate sunt diverse: de la exerciții clasice, care pun accent pe repetare și consolidare, până la activități interactive și utilizarea tehnologiei educaționale. Platformele online, aplicațiile educaționale și materialele multimedia sunt adesea folosite pentru a face procesul mai atractiv și mai eficient.
Pe tot parcursul programului, progresul este monitorizat constant, iar metodele sunt ajustate în funcție de rezultatele obținute. Accentul nu este pus doar pe performanță, ci și pe dezvoltarea motivației și a încrederii în sine, două elemente esențiale pentru succesul pe termen lung.
Reducerea riscului de abandon școlar, principalul avantaj
Efectele învățării remediale sunt deosebit de profunde, atât la nivel individual, cât și comunitar. Elevii care participă la astfel de programe reușesc să-și îmbunătățească semnificativ performanțele academice, reducând decalajele față de colegii lor. Mai mult, aceștia își recapătă încrederea în forțele proprii, devenind mai motivați să se implice activ în procesul educațional.
Un alt beneficiu important este reducerea riscului de abandon școlar, o problemă acută în comunitățile vulnerabile. Prin oferirea unui sprijin personalizat, elevii sunt ajutați să depășească obstacolele și să-și finalizeze studiile. Acest lucru contribuie nu doar la dezvoltarea lor individuală, ci și la îmbunătățirea calității educației în întreaga comunitate.
Dincolo de rezultate academice, învățarea remedială are și un impact social pozitiv. Copiii care reușesc să depășească dificultățile devin mai bine integrați în colectiv, iar relațiile lor cu colegii și profesorii se îmbunătățesc. În același timp, părinții și profesorii simt o diminuare a stresului asociat cu dificultățile de învățare ale copiilor, creând astfel un mediu mai armonios.
O soluție pentru viitor
Într-o lume în continuă schimbare, în care provocările educaționale sunt tot mai complexe, învățarea remedială oferă o soluție indispensabilă. Prin intervenții personalizate, empatie și adaptabilitate, această metodă demonstrează că orice copil poate avea șansa de a excela, indiferent de obstacolele întâlnite. Nu este doar o cale de a corecta lacunele, ci și o investiție în viitorul fiecărui elev, al comunității și, implicit, al societății în ansamblul său.
Ministerul Educaţiei a lansat în consultare publică un proiect de ordin pe tema programului „Învăţare remedială”, care include activităţi de învăţare, stimulare, compensare, consolidare şi recuperare pentru anumiţi elevi, dar şi asistenţă psihopedagogică, de consiliere şcolară şi de consiliere a părinţilor. Programul ar urma să se desfăşoare cu prioritate în unităţile de învăţământ în care media la Evaluarea Naţională sau Bacalaureat este mai mică de şapte sau cel puţin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competenţă la evaluările naţionale de clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a ori copiii sunt cu unu-doi ani în urma colegilor în ceea ce priveşte achiziţiile specifice vârstei şi nu ating standardul minim de competenţă la limba şi literatura română, matematică, o limbă străină şi informatică.
Potrivit ministerului, programul reprezintă o prioritate de finanţare pentru Programul naţional de reducere a abandonului şcolar şi Programul „Educaţie şi ocupare”.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau