Infracţiunile rutiere dau mari bătăi de cap instanțelor de judecată
Dimensiune font:
Anul trecut, încălcările legislației de profil au adus 20 la sută din numprul dosarelor penale. Procesele sunt lungi, anevoioase, se întind pe ani de zile. În 2023, s-au pronunţat doar 723 sentinţe din peste 14.000 dosare aflate pe mesele judecătorilor
Statistica arată clar: nu degeaba în buletinele informative remise presei de către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Iaşi predomină încălcări ale legislaţiei rutiere. Sunt majoritare, aproape 20% din totalul speţelor penale aflate pe rolurile celor şapte instanţe din judeţ fiind din această zonă. Procesele sunt lungi, anevoioase, se întind pe ani de zile, astfel că, în 2023, s-au pronunţat doar 723 sentinţe din peste 14.000 dosare aflate pe mesele judecătorilor.
E vorba de dosare deschise pentru săvârşirea infracţiunilor de „ucidere din culpă”, „conducerea unui vehicul sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe”, „conducerea unui vehicul fără permis de conducere”, „vătămare corporală din culpă”, „refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice” ori „părăsirea locului accidentului ori modificarea sau ştergerea urmelor acestuia”.
Deşi avem de-a face cu un adevărat flagel, legislaţia e mult în urmă şi e extrem de îngăduitoare cu inculpaţii dovediţi. Extrem de rar aceştia primesc condamnări cu executare. Doar în cazurile de recidivă ori când e vorba de un concurs de mai multe infracţiuni. În rest, se dă cu suspendare sau, chiar şi mai bine, cu amânare. Această din urmă soluţie înseamnă că persoana condamnată îşi păstrează permisul, poate conduce bine mersi, totul e ca împricinatul să nu săvârşească o nouă infracţiune pe parcursul termenului de încercare. Care, în mod uzual, este între trei şi patru ani.
„Uciderea din culpă”: omori oameni pe trecerea de pietoni şi conduci bine-mersi
Când un accident de circulaţie se lasă cu victime omeneşti, cu decedaţi, procesul durează enorm. Se fac tot felul de expertize şi contraxpertize. Cu toate că, în majoritatea cazurilor, lucrurile sunt clare. Învinuiţii au omorât oameni, de multe ori, chiar pe trecerea de pietoni. Dar continuă să şofeze bine-mersi. Pentru că, până la sentinţa definitivă, beneficiază de prezumţia de nevinovăţie. În plus, ca o regulă, invocă faptul că nu pot trăi fără maşină, că nu-şi pot rezolva sarcinile de serviciu etc. Li se dă adeverenţă precum că pot să circule 30 de zile, actul se tot prelungeşte la nesfârşit, în 2023 nu s-a consemnat nicio respingere a vreunei astfel de solicitări. Morţii cu morţii, viii cu viii.
Un singur caz de „ucidere din culpă” s-a terminat prost pentru autorul faptei. E vorba despre şoferiţa ce a spulberat şapte angajaţi ai „Citadin” S.A.. Patru morţi. În rest, niciun deranj. Iar în acest caz, sentinţa încă n-a fost dată, nici măcar în prima instanţă...
Nu mai are rost să trecem în revistă celelalte fărădelegi, concluzia e simplă. Şoferii teribilişti sunt încurajaţi să încalce legea. Beţi, drogaţi, ţepari, falsificatori, la grămadă. Circulă nestingheriţi pe drumurile judeţului. Sunt pericol social, dar nimeni nu se alarmează.
Claudiu CONSTANTIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau