Investițiile din mediul rural, puse în așteptare

primari

Dimensiune font:

| 12-01-2023 16:45

 Primăriile comunelor ieșene se descurcă din ce în ce mai greu cu banii. Scumpirile i-au obligat pe edili să învețe lecția drămuirii și i-au obligat să caute și surse complementare de finanțare. Singurul sprijin au fost rectificările bugetare și banii din proiecte guvernamentale sau europene

Scumpirile din ultimul an au dat peste cap activitatea primăriilor, cele din mediul rural fiind cele mai afectate. Autoritățile au fost nevoite să facă o adevărată echilibristică pentru a menține activitatea în parametri cât de cât normali. Cu toate acestea, au fost și situații în care s-a decis amânarea sau chiar renunțarea la unele investiții pentru care nu au mai fost bani.

Ne descurcăm greu, suntem o comună cu probleme, avem peste 500 de dosare la ajutorul social... Sunt familii cu mulți copii, au și câte zece prunci. Bărbații mai lucrează cu ziua, când găsesc, că lumea fuge când aude la noi, mai ales de Crucea” – Ioan Corobuță, primar Lungani 

 La Țibănești, spre exemplu, ar fi trebuit să înceapă construcția unei piețe agrolimentare și a unui obor, însă scumpirile au schimbat planurile. „Am fost nevoiți să amânăm lucrările, apoi am cerut sprijin de la Consiliul Județean Iași, care ne-a ajutat cu o co-finanțare. Socotelile noastre nu s-au potrivit cu cele ale economiei. Toate s-au scumpit, de la materiale de construcții la combustibili, tot. Țibănești este o comună mare, este nevoie de o piață nouă, de un obor. Am reevaluat proiectul, l-am actualizat și sperăm că în acest an îl vom demara, a spus primarul Dumitru Munteanu.

Oficialul a spus că i-au ajutat foarte mult încasările din taxe și impozite, fiind la un nivel foarte bun, dar și unele sume primite de la Ministerul Dezvoltării. În ciuda greutăților, în comună s-a reușit finalizarea a două investiții prin PNDL 2 privind reamenajarea și extinderea Liceului „P.P. Carp și a Școlii Jigoreni. „Mergem înainte, a spus primarul, la fel ca și omologul său din Lungani, Ioan Corobuță. Ne descurcăm greu, suntem o comună cu probleme, avem peste 500 de dosare la ajutorul social... Sunt familii cu mulți copii, au și câte zece prunci. Bărbații mai lucrează cu ziua, când găsesc, că lumea fuge când aude la noi, mai ales de Crucea, a spus primarul.

Nu amintește prea mult despre greutăți, fiind mai deschis la dialog când vine vorba despre investiții, două la număr în comună - una prin CNI, prin care se dorește asfaltarea a 1,2 km de drum și alta prin programul „Anghel Saligny”, prin care se vor asfalta alți 5,5 km de drum. Ar mai fi și finalizarea lucrărilor de interior la sediul Primăriei, pentru care va fi prinsă în buget suma de 300.000 de lei. Salvarea a venit tot din cotele de TVA primite de la CJ și de la Ministerul Dezvoltării, de la care s-au primit, în două tranșe, 180.000 lei. „În schimb, nu am putut plăti naveta profesorilor. Comună săracă, nevoi mari, a clătinat din cap Ioan Corobuță, apoi a privit cu jind către comunele mai înstărite, „unde sunt asociații, restaurante, hoteluri, firme care aduc bani la buget.

„Ne uităm către PNRR, poate va fi mai bine. Vrem să facem reabilitare energetică la școli, la unele clădiri administrative, dar tare greu se mișcă lucrurile” - Vasile Butnaru, primar Brăești

La Brăești, probleme au fost legate de asigurarea combustibilului. „Noi încălzim și școlile, și sediul Primăriei cu lemne și este cunoscut blocajul care a fost. Apoi, ne-au creat probleme și facturile la energie electrică, dar aici mai putem face economie, mai întrerupem curentul pe timpul nopții, ce să facem..., a spus primarul Vasile Butnaru. Cât privește investițiile, șansa a venit de la UE. „Proiectele noastre s-au derulat cu fonduri europene, că pe local nu am fi reușit, iar devizele au venit cu actualizări, nu am avut probleme. Am reușit, de cund să încheiem un proiect privind asfaltarea unor drumuri și un altul privind realizarea unei rețele de canalizare de 11 km, a precizat primarul. Pentru 2023, șansa investițiilor ar fi tot banii din fonduri guvernamentale sau europene, însă procedurile sunt greoaie. „Ne uităm către PNRR, poate va fi mai bine. Vrem să facem reabilitare energetică la școli, la unele clădiri administrative, dar tare greu se mișcă lucrurile, a concluzionat Vasile Butnaru.

 „Am mai renunțat la unele proiecte, ne-am luptat pentru altele, cum ar fi sala de sport, construită prin CNI. Ne descurcăm așa cum putem, veniturile sunt mici. Mai amânăm unele plăți, mai cerem îngăduință” - Petru Holicov, primar Sinești

 La Sinești, aceeași problemă, dat fiind un contxt similar. Primăria a trebuit să mai caute fonduri și din alte surse, să facă rost de bani pentru actualizarea devizelor. „Ne-am bazat pe rectificările bugetare care se fac, am mai primit bani de la Guvern, de la Ministerul Dezvoltării. Scumpirile au lovit în investiții, pentru că bani pentru cheltuielile curente și de salarii am avut. Am mai renunțat la unele proiecte, ne-am luptat pentru altele, cum ar fi sala de sport, construită prin CNI. Ne descurcăm așa cum putem, veniturile sunt mici. Mai amânăm unele plăți, mai cerem îngăduință, a recunoscut primarul Petru Holicov.

Lecția drămuirii a fost bine învățată și de către aministrația comunei Plugari care, după cum spune primarul Paul Mursa, a încheiat anul și cu ceva bani în plus. Având în vedere majorarea prețurilor la energie electrică, facturile crescând exagerat de mult, majorarea prețurilor materialelor de construcție, majorarea prețurilor la motorină pentru utilaje, lemne pentru centrală, etc., activitatea primăriei a întâmpinat, în mod substanțial, o serie de dificultăți, pe care însă, în cele din urmă, am reușit să le depășim prin adoptarea unor măsuri constând în alegerea corespunzătoare a bunurilor și a serviciilor raportată la calitate – preț actual, prin majorarea taxelor și impozitelor, prin realizarea unei economisiri a materialelor de birotică, a materialelor de curățenie, prin încheierea de acte adiționale privind ajustarea prețurilor în cadrul contractelor referitoare la proiectele aflate în derulare, a punctat șeful administrației locale.

După cum se vede, 2022 a fost un an în care pungile bugetare au fost tare strânse la gură. Tot este bine că nu au fost complet ciuruite de scumpirile în lanț pentru că, după cum se anunță vremurile, peticele vor fi greu de găsit...

Maura ANGHEL    

   

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Frunzele se reîntorc în oraș!
22/11/2024 08:48

Suntem in plin sezon de căderea frunzelor, dar la Iasi acestea nu sunt considerate doar un simplu deseu vegetal, ci materie primă pentru compost. Zilnic, cate 10 autocamioane pline cu frunze sunt adunate de p ...

Primul avertisment al iernii, trecut cu bine!
22/11/2024 08:47

 Comandamentele de Iarnă au intrat in acţiune. Pe tot parcursul nopţii trecute s-a lucrat la deszăpezirea străzilor din Iaşi şi judeţ. Participanţii la trafic sunt sfătuiţi să circule cu pruden ...

Sănătatea mintală a copiilor, pusă tot mai mult în pericol
22/11/2024 08:44

* „Sunt foarte multe cazuri de ADHD, de autism, de anxietate in randul copiilor. Vorbim de depresie, de tentative suicidare. A crescut in ultimii ani numărul copiilor cu tentative suicidare… Să n ...

Apavital SA investește peste 74 milioane lei pentru reducerea pierderilor de apă
22/11/2024 07:51

  * operatorul iesean de apă-canal va externaliza, etapizat, saerviciile de proiectare si de executie a lucrărilor pentru 32 de proiecte finantate din surse proprii În perioada 2025-2029, Apa ...

Artiștii echilibrului între carieră și familie
21/11/2024 17:46

În multe case din Iasi există o poveste nestiută despre o femeie care jonglează cu mai multe roluri intr-o singură zi. Este mama grijulie care pregăteste cu drag micul dejun si isi imbrătisează cop ...

Curse aeriene cu întârzieri de până la trei ore pe Aeroportul din Iaşi din cauza ninsorilor
21/11/2024 15:45

Mai multe zboruri inregistrează intarzieri de pană la trei ore pe Aeroportul din Iaşi, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Potrivit conducerii aeroportului ieşean, majoritatea curselor aeriane care a ...

Două milioane de călători pe Aeroportul Iaşi: Pasagerul norocos este o femeie care a zburat pentru prima dată cu avionul
21/11/2024 15:35

Aeroportul din Iaşi a inregistrat, miercuri, pasagerul cu numărul două milioane din acest an, fiind vorba de o femeie din judeţul Bacău care a zburat cu avionul pentru prima dată in viaţa sa. Femeia a s ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei