Ministerul Mediului implementează programul „Rabla” conceput la Iaşi!
Dimensiune font:
Un nou program „Rabla”, prin care cei care îşi casează maşinile mai vechi de 15 ani pot primi primă de minim 3.000 de lei, fără a fi obligaţi să cumpere un autovehicul nou, va debuta pe 1 iulie, conform anunţului făcut de către ministrul Mediului * interesant este faptul că, încă din 2019, reprezentanţii Primăriei Iaşi au elaborat un proiect care vizează acordarea de vouchere în valoare de câte 500 de euro pentru ca un număr de 25.000 de posesori de autovehicule vechi şi poluante din municipiul Iaşi să fie încurajaţi să renunţe la acestea * „Voi cere drepturi de autor”, glumeşte primarul Mihai Chirica
La o întâlnire recentă a Asociației Municipiilor din România (AMR), Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Barna Tanczos, a punctat soluția de a scoate din funcțiune mașinile mai vechi de 15 ani, urmând ca până la data de 1 iulie a.c aceasta să intre în vigoare sub forma unui program Rabla 2 care prevede o sumă de 3.000 de lei pentru predarea la sediul primăriei a unui astfel de autovehicul. Suma de 3.000 de lei pe care o vor primi românii pentru o mașină mai veche de 15 ani va fi jumătate de la primărie și jumătate de la Agenţia Fondului de Mediu, prin Ministerul Mediului. Programul Rabla 2 este un program complementar Rabla și are ca scop eliminarea rapidă a mașinilor foarte vechi. Prin PNRR, România s-a angajat în fața UE că va elimina de pe străzi aproximativ 250.000 de mașini cu o vechime de peste 15 ani.
Chiar dacă va fi implementată în premieră, măsura a fost vehiculată în premieră acum trei ani de primarul Mihai Chirica, culmea, tot la o întâlnire cu reprezentanţii AMR. Deosebirea dintre propunerea edilului-şef al Iaşului şi proiectul celor din Ministerul Mediului constă în faptul că, la acea vreme, se vorbea de 500 de euro acordaţi proprietari de maşini vechi pentru a le casa. „Este propunerea noastră, a Primăriei Iaşi. Spuneam, la acea vreme, că ar trebui iniţiat un fond european prin care să recuperăm de la proprietari toate vehiculele care poluează excesiv, prin acordarea unor vouchere. Tot atunci susţineam că printr-o astfel de măsură putem elimina de pe străzile din oraş 25.000 de maşini extrem de poluante. Ar trebui să le cer drepturile de autor”, a glumit ieri primarul Iaşului.
Impozitare progresivă
O altă idee a autorităţilor ieşene, cea referitoare la impozitarea progresivă a maşinilor vechi şi foarte vechi a fost anunţată anul trecut de ministrul Barna Tanczos. „Se doreşte majorarea taxelor locale în cazul maşinilor vechi şi poluante, astfel încât să nu existe nu doar coerciţia, ci şi un sprijin real din partea statului român şi un angajament din partea celor care predau aceste maşini vechi că nu vor mai cumpăra şi nu vor mai înmatricula vehicule mai vechi de 15 ani şi vor folosi sumele respective, dacă doresc, să cumpere maşini mai puţin poluante, noi”, a spus acesta.
În 2019, Primăria Iaşi propunea creşterea cuantumului impozitului pentru autovehiculele Euro 4 începând cu anul 2025, ca şi pentru vehiculele Euro 5 începând cu anul 2028
Suceava are banii pregătiţi pentru a scăpa de 1.000 de maşini
Deocamdată, din zona Moldovei, doar municipalitatea suceveană a alocat deja bani pentru casarea a 1.000 de maşini vechi. Primăria municipiului Suceava a inclus în proiectul de buget pentru 2022 suma de 1,5 milioane de lei, ceea ce înseamnă o cofinanţare în termenii enunţaţi de ministrul Mediului, adică 1.500 lei/maşină (ceilalţi 1.500 lei îi asigură Agenţia Fondului de Mediu). Cum Ministerul Mediului nu a publicat încă nimic legat de legislație și normele de aplicare, administraţiile locale pot face rectificări bugetare prin care să aloce aceşti bani. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
Adauga comentariul tau