Mitropolia Moldovei şi Bucovinei va pregăti 11 tone de Agheasmă Mare

Dimensiune font:

| 04-01-2020 06:06

 Una din cele mai importante sărbători ale începutului de an, Boboteaza, aduce multe obiceiuri. Cele mai multe dintre acestea se concentrează în ziua de Ajun, zi de post pentru credincioşi şi de colindat pe la casele acestora pentru preoţi.

 

Şi astăzi, la fel ca în vechime, în zilele premergătoare Bobotezei, preotul, însoţit de dascăl şi un alai de copii umblă din casă în casă cu crucea şi stropeşte cu agheasmă prin toate camerele, dar şi în restul gospodăriei.
Primiţi cu Chiraleisa?
Conform tradiţiei, este aşteptat în pragul casei de gazdă, de obicei de bărbatul familiei, cu o lumânare aprinsă. Umblatul preotului cu botezul se mai numeşte Chiraleisa, cuvânt ce vine din limba greacă de la Kyrie Eleison, însemnând „Doamne, Miluieşte!”. Copiii care însoţesc preotul strigă de trei ori „Chiraleisa!” şi primesc în schimb mere, nuci şi prăjituri sau, mai nou, bani. În unele locuri însă se crede că este un păcat să le dai copiilor bani consideraţi a fi „ochiul dracului”.
„Altădată preotul mergea cu Botezul neapărat în Ajun de Bobotează. Pleca dis-de-dimineaţă şi până seara trebuia să termine de colindat tot satul. Chiar şi aşa, era musai să stea măcar puţin la fiecare casă, spunându-se că altfel la fetele din casă nu vor veni peţitorii şi nu vor sta cloştile pe ouă. Preotul era aşteptat cu o masă plină cu bucate tradiţionale pentru această zi, neapărat de post. Vorbim despre grâu fiert cu miere şi nucă, vărzări sau plăcinte cu ceapă şi julfă, prune fierte şi colaci, unul dintre colaci fiind pentru preot. Părintele trebuia să guste măcar din bucate şi abia după plecarea sa cei ai casei mâncau şi ei. Oamenii bolnavi şi fetele care vroiau să se mărite ţineau post negru în această zi”, a spus Florentina Buzenschi, muzeograf la Muzeul de Etnografie din Piatra Neamţ.
Cruci de brad, în locul crucilor de gheaţă

Un alt obicei care s-a păstrat până astăzi este ca în zilele premergătoare sărbătorii de Bobotează să se taie crucile de gheaţă pentru slujba dedicată Botezului Domnului. Cum gerul nu a fost aspru, crucile de gheaţă au fost înlocuite cu cele din brad, aşa cum va fi şi cea din curtea Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Se ştie că slujba Aghesmei Mari se face şi cu o zi înainte de Bobotează, adică pe 5 ianuarie, după Sfinta Liturghie, apoi părinţii Catedralei vor sfinţi toate chiliile. A doua zi, din această Agheasmă Mare se va pune deja în recipiente care vor fi oferite. Slujba de Bobotează, de pe 6 ianuarie, va avea loc după Liturghie pe esplanada din faţa Catedralei. „Au fost pregătite 11 butoaie a câte 1.000 de litri fiecare. La fiecare butoi va fi câte un cleric care va distribui agheasma. Se oferă cam un litru de apă sfinţită, care este suficient pentru ce nevoi are omul în cele opt zile în care se ia agheasma pentru că se ştie că de pe 6 ianuarie până pe 14 inclusiv se poate lua pe nemâncate şi pe nebăute, dar şi de-a lungul anului, în anumite momente speciale”, a spus părintele Constantin Sturzu, purtătorul de cuvânt al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei.

Tradiţii de Bobotează

În ziua de Ajun şi de Bobotează era interzis să fii supărat sau să te cerţi pe motiv că aşa vei fi tot anul. Se mai crede că dacă, în dimineaţa Ajunului de Bobotează, pomii sunt încărcaţi cu promoroacă, rodul lor va fi bogat în anul care a început. De asemenea, se mai spune că animalele din grajd vorbesc la miezul nopţii spre ziua de Bobotează despre locurile unde sunt ascunse comori, dar cine le aude şi spune altora despre asta, riscă să îşi piardă minţile.

Maura ANGHEL

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:50

FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
O nouă provocare pentru elevii ieșeni. PISA 2025, testul care zguduie școala românească
24/03/2025 10:15

Evaluarea internatională PISA 2025, organizată de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economică (OCDE), bate la usă si aduce sub reflectoare un esantion semnificativ de 10.000 de elevi romani de 15 a ...

O maşină s-a răsturnat sub un pod la Milișăuți, în Suceava. Cum i-au găsit pompierii pe şofer şi cei doi pasageri
24/03/2025 10:01

Trei persoane au fost implicate intr-un accident rutier petrecut in orasul Milisăuti, judeţul Suceava. Maşina in care se aflau cei trei s-a răsturnat sub un pod. La faţa locului au sosit imediat pompieri ...

Expoziția Fake News 2025. Descoperă adevărul din era digitală în Iași
24/03/2025 10:00

Palatul Culturii din Iasi se pregăteste un eveniment de referintă pentru oricine doreste să inteleagă mecanismele dezinformării in era digitală. Expozitia „Fake News. Pe urmele minciunilor”, c ...

Record istoric de investiții la Iași. Buget de peste jumătate de miliard de euro pentru transformarea orașului!
24/03/2025 10:00

Municipiul Iasi inregistrează o performantă financiară fără precedent in 2025, cand bugetul general atinge valoarea de 2.845.689.670 lei, adică aproximativ 572 de milioane de euro, marcand un salt substan ...

 Iașul luptă pentru titlul de Destinație a Anului
24/03/2025 09:55

Iasul este cunoscut ca un important centru cultural si universitar. Teatrele, muzeele si evenimentele culturale organizate de-a lungul anului contribuie la imaginea unui oras care investeste continuu in dezvolt ...

Galerie FOTO -- Descoperă noua inimă verde a Iașului: Parcul din fața Teatrului Național
24/03/2025 09:47

În inima Iasului se conturează o transformare urbană de amploare, iar parcul din fata Teatrului National „Vasile Alecsandri” se anuntă a deveni o veritabilă oază de cultură si natură. L ...

La Iași se va deschide a treia școală de Poliție din țară
24/03/2025 09:32

Iasul va avea o scoală de politie regională. Consiliul Local Iasi a aprobat transferul unei proprietăti către stat, cu scopul de a amenaja o scoală de politie. Ministerul Afacerilor Interne (MAI), prin Pol ...

Părinții, nevoiți să plătească 10.000 de lei anual pentru meditații, after school și materiale didactice
24/03/2025 09:22

* acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Organizatia Salvati Copiii Romania, pe baza datelor culese la finalul anului 2024 * comparativ cu anul 2021, costul mediu anual suportat de părinti pentru edu ...

Ieșenii pot închiria tramvaie de la CTP!
24/03/2025 09:22

Compania de Transport Public Iasi a făcut un anunt extrem de interesant: inchiriază tramvaie sau autobuze pentru diferite evenimente. Toate mijloacele de transport se inchiriază cu sofer/vatman, iar pretul i ...

Tramvaiul, mutat pe strada Sfântul Lazăr
24/03/2025 09:20

Municipalitatea a pus pe hartie un proiect urias destinat nu doar imbunătătirii traficului in oras, ci si transformării „zonei zero” a capitalei Moldovei intr-un urias pietonal, in viitorul aprop ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei