Ora de chimie, la muzeu
Dimensiune font:
Elevii de liceu au dat de „gustul” chimiei la muzeul Poni-Cernătescu. Aici au participat la un atelier de știință a alimentației, au aflat pot cu ajutorul unor alimente să afle aciditatea altor produse, cum pot depista produsele falsificate, ori cum se făcea înghețata în urmă cu două secole.
Chimia nu este, poate, tocmai cea mai iubită materie pentru elevi, așa că profesorii caută mereu metode inedite de a o face mai atractivă. Într-o perioadă în care se discută des și sunt multe controverse legate de alimentele pe care le consumăm frecvent, preocupare pe care o avea și renumitul chimist român Petru Poni, chimia tinde să-i intereseze tot mai mult pe elevi.
Astfel, Casa Poni, devenită acum muzeu, s-a transformat, preț de o oră, în sală de clasă pentru elevii a două clase de a 11-a, de la Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Iași. „Pentru a le trezi interesul, de fiecare dată încercăm să aplicăm tot felul de metode de creștere a motivației, printre care și realizarea activităților educative, realizarea orelor de chimie într-un context mai puțin formal, cum este muzeul Petru Poni. După cum ați constatat, este o mare plăcere să realizezi astfel de ore pentru că un asemenea cadru mai puțin formal îi ajută mult pe copii, crează o atmosferă mai destinsă, mai ales că în timpul orei nu punem note, dar cuantificăm ce s-a răspuns pentru viitoarele ore. Pentru ei e o experiență minunată, deoarece pot face activități de laborator în altă parte. Avem și la școală laborator de chimie, dar contextul formal îi face să mai uite din lucruri. Am avut ocazia să aplicăm diferite noțiuni. Am învățat și ceva din istoria chimiei”, spune Cecilia Foia, profesor de chimie la Colegiul “Mihai Eminescu “.
Elevii, încântați de cele descoperite
Cei 20 de elevi au luat parte la mai multe ateliere, unde au învățat să facă lipici din lapte, să verifice aciditatea alimentelor cu ajutorul unor elemente ce se găsesc ușor în comerț, dar și să facă înghețată ca acum două sute de ani. „Noi am avut de făcut lipici din lapte. A fost o experiență foarte frumoasă și mie imi place mult să fac experimente. Nu le facem des. Mereu, practic e mai ușor decât teoretic, când vezi tot ceea ce ai făcut în teorie și pui în practică e mult mai ușor de învățat”, spune Diana, o elevă de la „Eminescu”.
„Am testat aici aciditatea și bazicitatea unor substanțe cu ajutorul laptelui, apei minerale, săpunului, bicarbonatului de sodiu, a hidroxidului de sodiu și zeama de lămâie.Pentru mine, a fost diferit pentru că nu sunt familiarizat cu chimia. Este ceva nou pentru mine faptul că atunci când pun în practică se întâmplă aceste lucruri”, explică un alt elev.
De departe, lecția de chimie ținută la muzeu este mai atractivă cu mult decât cea de la clasă. „A fost interesant și mi-a plăcut că am avut o activitate extrașcolară. Noi astăzi am avut de pregătit înghețată și am folosit cacao, lapte, apă, sare, gheață. Le-am turnat în pungă cu gheață și am agitat, iar la final a înghețat. Mi se pare mult mai interesant și nu doar la chimie, ci la orice oră când facem aplicații practice. Ne dăm seama că teoria are sens și e mult mai interesant atunci când o aplici”, mărturisește o altă elevă.
Alimentele falsificate, o preocupare veche de secole
Cum în ultima perioadă se discută des despre ceea ce cumpărăm de fapt și consumăm și nu ar fi tocmai conform, astfel de ateliere îi ajută pe elevi și în viața de zi cu zi. „La muzeul Poni Cernătescu, pentru a aduce un omagiu profesorului chimist Petru Poni, am realizat un atelier de știință a alimentelor, mai ales că aceasta era una dintre pasiunile acestuia. La un moment dat, el chiar a dorit să vadă dacă anumite alimente sunt falsificate, dacă laptele are făină în componența, dacă prăjiturile sunt falsificate cu coloranți artificiali sau dacă tipuri de vinuri folosite atunci în alimentație, dacă sunt colorate cu substanțe chiar toxice la momentul respectiv. Pentru elevi, noi dorim să popularizăm știință, mai ales Chimia, iar într-un cadru informal cred că elevii învață mult mai ușor și pot aplica mai simplu teoria învață la orele din cadrul școlii”, explică Oana Florescu, muzeograf.
Astfel de ateliere pe diverse teme din domeniul chimiei și științelor exacte eu loc frecvent cu elevii la Muzeul Poni-Cernatescu din Iași. Maria STANCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau