Proiectul Autostrăzii Unirii, plin de întârzieri și probleme
Dimensiune font:
* tronsonul de munte Miercurea Nirajului – Leghin are un studiu geotehnic incomplet, fără foraje pe traseu * alte problema constau în întârzierile apărute în avizarea acordurilor de Mediu * Petru Movilă, administratorul public al municipiului Iaşi, a fost prezent ieri la sediul CNAIR pentru clarificări şi informări * potrivit acestuia, nu există nici un element care să confirme zvonurile apărute în ultimele zile, conform cărora costurile cu realizarea A8 se vor dubla
Cătălin Urtoi, consilier al ministrului Transporturilor și vicepreședinte al Asociației „Împreună pentru A8” a explicat în detaliu în ce stadiu se află fiecare tronson al Autostrăzii A8 și ce termene au fost sau nu respectate. Autostrada A8 va fi construită pe traseul Ungheni - Iași - Târgu Frumos - Pașcani - Târgu Neamț - Poiana Largului - Ditrău - Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 311 km, din care 211 de kilometri pe segmentul Târgu Mureș - Târgu Neamț și circa 100 de km de la Târgu Neamț la Iași și la Podul Ungheni peste Prut, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro. Pentru sectorul Târgu Mureș - Târgu Neamț a fost semnat în 2018 un contract de revizuire a Studiului de Fezabilitate cu firma Acciona Ingineria pentru circa 17,6 milioane de lei.
Pentru „capetele” Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Târgu Neamț – Leghin (aproape 60 de kilometri), finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, studiile geotehnice au fost finalizate și urmează să fie predate. Se estimează că în vară va fi lansată licitația pentru proiectare și execuție, însă pentru tronsonul de munte Miercurea Nirajului – Leghin, 159 km, studiul geotehnic este incomplet fără foraje pe traseu. „Pentru Târgu Mureș - Târgu Neamț avem, în momentul de față, cele două capete care sunt prinse la finanțare prin PNRR și avem Târgu Mureș - Miercurea Mirajului și celălalt de la Leghin la Târgu Neamț. Ambele capete sunt în momentul acesta în procedura de avizare pentru acordul de Mediu. În momentul de față este în analiză o procedură pentru obținerea acordului de Mediu. Speranțele noastre sunt că la sfârșitul lui august - începutul lui septembrie vom avea acest acord. În momentul de față trebuie să se ia o decizie legată de econducte. Sunt niște discuții pe zona de Mediu cu consultantul legate de amplasarea și realizarea acestor ecoducte”, a declarat Cătălin Urtoi.
Soluţie juridică
De asemenea, tot pe acest segment de drum mai este o problemă legată de o situație juridică pentru care se așteaptă o soluție din partea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR), cu contractul cu proiectantul Acciona. „Trebuie o monitorizare mai strictă. Pe partea de munte trebuie rezolvat neapărat, să se ia decizia juridică în așa fel încât să reușim să nu blocăm PNRR și să câștigăm timp. Treaba asta trebuie finalizată până în septembrie, obligatoriu, în așa fel încât, până la sfârșitul anului, să se treacă la etapa următoare, cea de realizare a caietului de sarcini, avizele care mai sunt de luat”, a mai spus consilierul.
În funcție de decizia juridică, autoritățile pot evalua ca și timp realizarea acordului de Mediu. „Acestea sunt probleme perpetuate, cunoscute de un an și jumătate și acum s-a ajuns la situația în care trebuie să se ia o decizie pentru că nu se poate bloca PNRR. Acesta trebuie să meargă înainte și să se ia această decizie la nivel de CNAIR”.
Proiectarea tronsonului Ungheni – Târgu Neamț are întârzieri
Pentru tronsonul Târgu Neamț - Iași - Ungheniîn luna aprilie 2021 a fost semnat contractul pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic. Contractul de circa 59 de milioane de lei a fost semnat cu Consitrans. Traseul actual al tronsonului Târgu Neamț-Iași-Ungheni este împărțit în patru sectoare: primul sector de la Târgu Neamț la Târgu Frumos, al doilea sector de la Târgu Frumos până la DN 28 (zona Lețcani), cel de-al treilea de la DN 28 (zona Lețcani) până la DN 24 C, cât mai aproape de municipiul Iași, și sectorul patru va fi până în punctul vamal de la Pod peste Prut la Ungheni, amplasat în UAT Golăiești. AMC1 (Analiza Multicriterială 1) este o etapă prin care se stabilesc alternativele de traseu și trebuia finalizată și predată la finele lunii septembrie 2021. „Săptămâna trecută a fost transmisă Analiza Multicriterială 1 de către proiectant către CNAIR pentru secțiunea Târgu Neamț - Lețcani. CNAIR a transmis AMC1 către Jaspers, iar acesta a revenit cu un tabel în care vor trebui să se mai treacă câteva informații. Ei spun un fel de Comunication Tool. După ce se finalizează și etapa aceasta, se trece la AMC2 pe acest sector”, a mai spus Cătălin Urtoi.
Pe traseul Lețcani - Ungheni, luni, Consitrans va transmite AMC1 finalizat către CNAIR și după către Jaspers. „Cred că răspunsurile proiectantului puteau să vină mai rapid și mai la obiect. Cred este obligatoriu ca proiectantul să răspundă cât mai rapid și la obiect la comunicările transmise de către cei de la Jaspers. Suntem în întârziere destul de mare, de opt luni de zile, față de ce au stabilit ei în contract. Luna aceasta trebuia predat studiul de fezabilitate, au trecut 12 luni de zile și nu au reușit să depășească faza incipientă de AMC1, adică stabilirea traseului. Sunt mult etape de parcurs și noi suntem în etapa de AMC1”, a mai spus Cătălin Urtoi.
Totuși, de la Moțca până la Lețcani proiectantul a făcut în avans studiile geo. „Sunt finalizate dar pe partea de la Lețcani până la Ungheni nu avem nimic pentru că acolo nici nu vor să înceapă studiile geo pentru că se lucrează. Sunt cinci variante de traseu și nu se știe care va fi varianta finală”, a conchis Cătălin Urtoi.
Preţurile vor creşte. Deocamdată, nu se ştie cu cât...
Nu doar organizaţiile civice sunt preocupate de soarta A8. Petru Movilă, administratorul public al municipiului Iaşi, a fost prezent ieri la sediul CNAIR pentru clarificări şi informări. Potrivit acestuia, nu există nici un element care să confirme zvonurile apărute în ultimele zile, conform cărora costurile cu realizarea A8 se vor dubla. „La această oră nu există nicio evaluare care ne confirme faptul că aceste costuri vor creşte cu 100%. Sigur că există îngrijorăre în acest sens, însă nicio altă investiţie a CNAIR nu s-a scumpit cu 100%. Eu aş recomanda celor implicaţi în monitorizarea A8 să fie mai prudenţi când fac aceste afirmaţii şi să se informeze din sursă sigură”, spune Petru Movilă. Oficialul Primăriei Iaşi mai spune că, pentru CNAIR, prioritar este tronsonul Ungheni – Iaşi - Târgu Neamţ datorită intersecţiei cu porțiunea Paşcani - Bacău, parte din A7. „Aşteptăm, la Autostrada A7, până la sfârşitul acestei luni, publicarea Hotărârii de Guvern privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru tronsonul Bacău - Pașcani”, mai spune Petru Movilă.
Ruxandra CAŞU, Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau