Punct final la Festivalul Muzicii Românești, Secțiunea Academică
Dimensiune font:
Ieri s-a încheiat cea de-a XXIV-a ediție a Festivalului Muzicii Românești din Iași, organizat în acest an de Universitatea Națională de Arte „George Enescu” în parteneriat cu Primăria Municipiului Iași. Proiectul a inclus 15 evenimente desfășurate în perioada 15-20 octombrie 2022, în sălile „Eduard Caudella” (Casa Balș), Symposion și Sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu” (corpul Artes al UNAGE), Sala „Henri Coandă” (Palatul Culturii din Iași) și Teatrul la CUB (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași).
Secțiunea academică a cuprins o pleiadă de manifestări artistice a căror diversitate conturează un evantai cultural deosebit de ofertant și captivant pentru publicul ieșean. Festivalul s-a evidențiat în acest an prin caracterul elitist, de înaltă ținută artistică, integrând genuri variate și atractive, cu participarea unor ansambluri de renume, precum ATEM (Timișoara), SonoMania (București), Alternances (Iași) și a unor interpreți din mediul artistic ieșean, deopotrivă profesori, actuali studenți sau absolvenți ai Universității de Arte. Fie că a fost vorba de concerte camerale sau de muzică jazz, spectacol de operă sau recital vocal-instrumental, lansare de carte sau atelier de practică artistică, toate aceste manifestări au vizat deopotrivă în realizarea programului creații românești tradiționale și moderne, cunoscute spectatorilor sau în primă audiție. Energia, efortul și dedicarea organizatorilor au determinat o mobilizare generală a muzicienilor din spațiul academic ieșean, însuflețind începutul noului an universitar cu bucuria de a duce mai departe tradiția acestui festival.
Prima zi a debutat la ora 17.00, în Sala „Eduard Caudella”, cu lansarea volumului „Duet pe partitura timpului. Convorbiri cu Ioan Morna”, publicat la Editura Muzicală, semnat de muzicologul, jurnalistul prof. dr. Alex Vasiliu. Prezența acestuia pe scenă a încântat publicul prin conținutul de idei și informații (din surse atent cercetate), marea diversitate de subiecte abordate și provocarea la dialog. Evenimentul a fost prezentat și moderat prin agreabila companie oferită de conf. univ. dr. Loredana Iațeșen și conf. univ. dr. Oana Severin. Volumul lui Alex Vasiliu conține dialoguri-confesiune, având ca punct de interes destinul omului și muzicianului Ioan Morna. Participanții la lansare au aflat informații în exclusivitate de la autor despre procesul de realizare a cărții și despre istoria muzicii ieșene. Volumul este bazat pe informații elocvente, nepărtinitoare, documente în marea majoritate inedite sau uitate. Seara a continuat, de la ora 19.00, cu un concert cameral susținut de ansamblul ATEM al Universității de Vest din Timișoara, format din clarinetistul Cristian Miclea, violonista Cristina Mălăncioiu, violoncelistul Darius Tereu și pianistul Victor Andrei Părău. Publicul a audiat lucrări de muzică contemporană, având șansa de a descoperi cele mai noi creații ale generațiilor actuale de compozitori (Doina Rotaru, Dan Dediu, Șerban Marcu, Cristian Bence-Muk, Gabriel Almași, Gabriel Mălăncioiu, Aurelian Băcan, Sebastian Androne-Nakanishi). Ansamblul ATEM a încântat auditorii cu interpretarea de înaltă distincție și performanță, cu energia lor caldă și vibrantă.
A doua zi (16 octombrie) a secțiunii academice din FMR Iași a fost reprezentată printr-un alt concert cameral, desfășurat în Sala „Eduard Caudella”, de la ora 19.00. Protagoniști au fost membrii ansamblului SonoMania – oboistul Valentin Ghita, clarinetistul Flaviu Ludușan, violonista Olga Berar, violista Tamara Dica, violoncelistul Eugen-Bogdan Popa, pianistul Tudor Scripcariu, mezzosoprana Antonela Barnat, coordonați de Simona Strungaru, muzician plurivalent, compozitor, dirijor, având ca preocupare și finalitate dezvoltarea repertoriului de muzică românească contemporană prin creații proprii și promovarea generațiilor actuale de compozitori prin programele diverse și consistente ale ansamblului SonoMania (Mihai Murariu, Sabina Ulubeanu, Diana Rotaru, Mihai Măniceanu, Agnes Vrânceanu, Ana Giurgiu Bondue, Ciprian Ion, Șerban Marcu și mulți alții).
A treia zi de festival, 17 octombrie, a inclus două evenimente, ambele desfășurate la Sala „Eduard Caudella”. De la ora 17.00 a avut loc lansarea volumului „George Enescu – Creația pentru pian” semnat de conf. univ. dr. Raluca Știrbăț, pianistă renumită pentru cariera artistică de nivel internațional, pentru fondarea Societății Internaționale „George Enescu” din Viena și campania de restaurare a casei acestuia din Mihăileni. Ferventă promotoare a culturii muzicale românești, în general și a creației enesciene, în special, pianista Raluca Știrbăț, a devenit foarte activă în ultimii zece ani pe plan muzicologic și pedagogic. Lansarea noului volum a avut loc sub forma unui dialog incitant cu jurnalistul și muzicologul prof. dr. Alex Vasiliu, compozitorul prof. univ. dr. Viorel Munteanu și muzicologul prof. univ. dr. Laura Vasiliu. În final, autoarea cărții a interpretat partea a III-a din Sonata nr. 1 în fa diez minor de George Enescu – Andante molto espressivo. În continuare, de la ora 19.00, a urmat recitalul instrumental intitulat „Valorificarea creației componistice și interpretative românești”, păstrând denumirea proiectului finanțat din fonduri de cercetare ale Institutului de Cercetare Multidisciplinară în Artă al UNAGE. Acesta a fost inițiat de către o echipă de muzicieni ai universității ieșene, care s-au mobilizat atât pe plan interpretativ, cât și creator, cu scopul de a prezenta publicului atât lucrări compuse la începutul secolului trecut, cât și creații recente, aparținând unor compozitori contemporani. Au interpretat violonistul Tudor Bolnavu, pianista Doina Grigore, tenorul Ion Urdeș, pianista Aurelia Simion, percuționistul Constantin Stavrat și Ansamblul ieșean de percuție „Alternances”.
Următoarea zi, 18 octombrie, a cuprins trei manifestări diferite prin conținut, gen și stil muzical: un recital instrumental, o conferință și un concert de jazz. De la ora 12.00 a avut loc, în sala „Eduard Caudella”, recitalul instrumental susținut de profesori ai UNAGE – violoncelistul Sebastian Vîrtosu, pianistele Doina Grigore, Ionela Butu și Brîndușa Tudor. Fiind prezentat de cercetător dr. Ligia Fărcășel, evenimentul a fost inedit prin lucrările incluse în program, din creația unor compozitori audiați mai rar în cadrul recitalurilor ieșene: Paul Constantinescu, Constantin Silvestri, Tudor Dumitrescu. Ulterior, de la ora 17.00, în Sala Symposion din corpul Artes, s-a desfășurat conferința „Valori ale jazzului din România. Documente audio-video”, susținută de prof. dr. Alex Vasiliu, care a prezentat un scurt istoric al genurilor muzicii jazz, a vorbit despre contribuția muzicienilor români la dezvoltarea repertoriului chiar și în timpul regimului comunist și a exemplificat ideile sale prin audiții reprezentative. Ziua de miercuri s-a finalizat cu concertul intitulat „Jazz în dialog”, care a avut loc începând cu ora 19,30 în Sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu”. Publicul a avut bucuria să îi asculte pe Eva Maria Gârlea – voce, Robert Cozma – trombon, pian, Pamela Aviziteiței – voce, Teodor Amarandei – pian, Oana Severin – voce, Paul Pintilie – pian, Romeo Cozma – pian, Alex Huțanu – saxofon, Cătălin Huțanu – pian, Pavel Manole – contrabas, Lucian Rusu – baterie, Andra Botez – voce și ARTIUM QUARTET, alcătuit din Bogdan Onofrei – vioară, Larisa Ailoaiei – vioară, Laura Ungureanu – violă, Daniel Leancă – violoncel. În program au fost incluse piese de jazz și muzică ușoară semnate de Richard Oschanitzky, Johnny Răducanu, Romeo Cozma, Robert Cozma, George Gershwin, Cătălin Huțanu (unele dintre lucrări fiind transcrise pentru alte tipuri de aranjamente instrumentale). Concertul „Jazz în dialog” a avut un impact deosebit asupra publicului, sala devenind neîncăpătoare pentru numeroșii spectatori iubitori ai muzicii jazz!
Cea de-a cincea zi de festival, 19 octombrie, a inclus, de asemenea, trei evenimente din categorii diferite de gen și stil muzical, dar reunite prin elementul comun pe care l-au vizat – vocalitatea: un atelier de practică vocală, un recital de lied și un spectacol de operă. De la ora 12.00, în Sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu”, a avut loc atelierul de practică vocală intitulat „Virgil Popescu, un creator al timpurilor noastre. Studii de caz, problematizări, estetica muzicii ușoare românești în limbajul contemporan”, urmat de un recital experimental vocal-instrumental coordonat de lect. univ. dr. Mihaela Gârlea, în cadrul căruia au evoluat studenții: Pamela Aviziteiței, Robert Vartic, Simona Schipor, Miriam Obadă, Georgeana Șarban, Laura Mogorean, Alexandra Spiridon, Diana Rogojină, Andreea Portărescu, Cristina Dima, Eva Maria Gârlea, acompaniați la pian de compozitorul asist. univ. dr. Paul Pintilie. Surpriza evenimentului a fost constituită de intrarea în scenă a Corului de Copii al Municipiului Iași coordonat de dirijorul Raluca Zaharia, care a încântat publicul prezent cu cinci lucrări pentru ansamblu de copii. De la ora 17.00, în Sala „Henri Coandă” a Palatului Culturii din Iași, s-a desfășurat recitalul de lied românesc inclus în proiectul „Silence. Anatomia liedului >9 perspective”, organizat de criticul, muzicologul dr. Monica Isăcescu, soprana Laura Tătulescu, pianista și compozitoarea Ana Giurgiu-Bondue. Spațiul artistic ieșean a avut onoarea și bucuria de a găzdui unul din recitalurile incluse în turneul internațional de promovare a albumului realizat de cele trei specialiste în acest domeniu. Interpretele au delectat auditorii ieșeni cu un program extraordinar de muzică românească, incluzând creații ale compozitorilor interbelici, postbelici și contemporani. În continuare, de la ora 19.00, în Sala Teatru la CUB, a avut loc spectacolul de operă „O noapte furtunoasă” de Paul Constantinescu după piesa de teatru omonimă a lui Ion Luca Caragiale, în conducerea muzicală a Consuelei Radu-Țaga și regia lui Cristi Avram. Spectatorii au avut ocazia să participe la un spectacol de operă vibrant și tineresc, ai cărui protagoniști au fost studenți ai UNAGE la specializarea Canto clasic (Robert-Daniel Damian, Eduard Benedic, Gabriel Nastasă, Diana Penișoară, Claudia Nastor, Rebeca Pricopi, Beniamin-Manase Moraru), cu participarea pianistei Adina Alupei și a tenorului Ovidiu Manolache, artiști valoroși pentru mediul muzical ieșean.
Momentul culminant al celei de-a XXIV-a ediții a Festivalului Muzicii Românești din Iași a fost decernarea titlului de Doctor Honoris Causa distinsei compozitoare prof. univ. dr. Doina Rotaru, eveniment care a avut loc joi, 20 octombrie, începând cu ora 12.00, în sala „Eduard Caudella”. Orice întâlnire cu dumneaei constituie o ocazie specială, prin simpla sa prezență, prin maniera de a vorbi, prezenta, explica. Având ca surse de inspirație simboluri și arhetipuri cu valoare universală, compozitoarea este creatoarea unei lumi muzicale originale, prin lucrări consistente în semnificații sugerate deseori prin titlu și timbralitate. Laudatio a fost realizat de decanul Factultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, prof. univ. dr. Ciprian Ion. Evenimentul a avut un caracter deosebit de emoționant, intens și festiv, Doina Rotaru fiind primită cu ropote de aplauze, ovații și multă bucurie!
Festivalul Muzicii Românești rămâne unul din evenimentele de marcă ale culturii muzicale ieșene, prin menținerea unei stabilități în viața artistică și prin crearea stării de normalitate în contextul unei lumi frământate, unde artiștii pot readuce culoare, expresie, trăire și entuziasm!
Informații suplimetare pot fi accesate pe site-ul oficial al festivalului fmr.arteiasi.ro, sau pe paginile oficiale de Facebook sau Instagram.
Organizatori:
Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași
Primăria Municipiului Iași
Parteneri:
Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași
Casa de Cultură a Studenților, Clubul de Muzică „Richard Oschanitzky”
Complexul Muzeal Moldova Iași - Palatul Culturii
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau