Romii ieșeni denunță „probleme de asumare a identității”
Dimensiune font:
* „Carențele și decalajele educaționale la elevii romi din comunitățile marginale este foarte mare. Ne amăgim și ne îmbătăm cu apă rece când spunem că s-a făcut învățământ în online. Peste 70% dintre copiii romi nu au făcut cursuri online”, a declarat Elena Motaș, consilier pe problemele romilor la Instituția Prefectului Iași
Comunitățile din mediul rural și cele de romi au avut cel mai mult de suferit în perioada pandemiei. Accesul la educație a fost limitat, iar numărul elevilor care au fost nevoiți să abandoneze școala este foarte mare. În ciuda eforturilor făcute de părinți și de autorități, nu s-au găsit soluții pentru toate școlile din comunitățile sărace pentru a pune la dispoziția elevilor tablete cu acces la internet pentru a intra la ore. Acum, tinerii înregistrează carențe educaționale foarte mari, în urma cărora nu vor putea trece clasa sau, în cazuri mai grave, nu pot participa la examenele naționale. „Pandemia a ridicat rata de abandon școlar nu numai în sânul comunităților rome. Iar carențele și decalajele educaționale la elevii romi din comunitățile marginale este foarte mare. Ne amăgim și ne îmbătăm cu apă rece când spunem că s-a făcut învățământ în online. Peste 70% din copiii romi nu au făcut cursuri online”, a declarat Elena Motaș, reprezentanta romilor, la Iași.
Din păcate, situația nu a fost prezentă doar în unitățile școlare din mediul rural, ci și în municipiul Iași. Chiar dacă mediatorul școlar s-a dus la fiecare elev care nu avea posibilitatea de a intra on-line la cursuri cu fișe de lucru, copii nu au reușit să asimileze informațiile. „În municipiul Iași, mulți dintre copiii care învață la Școala Ion Neculce, unde am identificat și elemente de segregare, nu au avut mijloace pentru a intra în online și mediatorul școlar mergea la fiecare acasă cu un dosar cu fișe, date de către profesor. Cine să îi ajute pe copii, când părinții au nivel de educație redus? Atunci când el se întorcea la o săptămână să ia fișele de lucru, le primea la fel cum le-a dat. Este o realitate a zilelor noastre”, a mai spus Elena Motaș.
Acum, mulți dintre elevii romi riscă să nu treacă clasa pentru că nu au asimilat materia. Problema este identificată pe toate nivelele de școlarizare. „Pe deoparte, sistemul educațional nu a fost pregătit pentru așa ceva, dat nici cadrele didactice. Noi am încercat cu toții să improvizăm. Aceasta este o generație de copii care a mers pe improvizații, înregistrează niște carențe educaționale extraordinare. Cum vom repara lucrurile acestea? Cred că răspunsul se găsește în politicile Ministerului Educației”, a mărturisit reprezentanta romilor.
Elevii riscă să nu intre în examenele naționale
Odată finalizat semestrul, autoritățile vor organiza o școală de vară în care se vor implica profesori și studenți pentru a-i pregăti pe elevi. „În cazul copiilor romi, cine să le asigure pregătire? Părinții nu știu carte, situația financiară este dezastroasă. Nu am avut posibilități unde să îi aducem să lucrăm cu voluntari, să facem recuperare școlară. Condițiile nu ne-au permis. Am în plan să organizez niște școli de vară, pe o perioadă de o lună, pentru a rezolva o parte din problemele copiilor. Mulți dintre ei vor înregistra eșec școlar, mulți nu vor intra în Evaluarea Națională. Atunci, vom încerca în școala de vară să îi pregătim măcar pentru a nu rămâne repetenți. Îmi doresc să fie cât mai puțini elevi în situația aceasta, dar după ce se va încheia anul școlar, vom încerca cu oamenii noștri să reparăm ce se mai poate”,a spus Elena Motaș.
Anul trecut au fost în jur de 120 de elevi romi care au ocupat locurile speciale la liceele și școlile din Iași. La nivelul județului Iași există aproximativ 1.200 de elevi romi care au ocupat locuri speciale. Autoritățile spun că numărul lor ar fi de aproximativ 5.000 de tineri care urmează o formă de învățământ preuniversitar și universitar la nivelul județului Iași. „Am încercat să colectez, în pateneriat cu Inspectoratul Școlar opțiunile elevilor și în funcție de ele, le vom transmite pentru a lua o decizie asupra numărului de locuri acordat. Le vom oferi elevilor adeverință de apartenență etnică, la solicitarea lor și sperăm să avem o rată de participare rezonabilă la învățământul liceal”.
La popul opus, există și tineri foarte bine pregătiți care obțin performanțe școlare. Din păcate, ei nu pot fi ușor identificați pentru nu și-au asumat identitatea etnică. „După ce au finalizat studiile, ei încearcă să se piardă printre majoritate. Romii merg la facultate și nu neapărat pe locuri speciale. Am avut locuri speciale la Medicină și media cu care s-a intrat, la romi, a fost destul de mare, în jur de 9”, spune Elena Motaș.
Pentru noul an școlar se are în vedere extinderea numărului de clase acolo unde cererea este mai mare decât oferta astfel încât niciun copil de etnie romă să nu rămână în afara sistemului. „Am mulți copii romi de vârstă preșcolară care nu se regăsesc în grădinițe. Avem o problemă cu asumarea identității. Noi aflăm despre copii aceștia că ei nu sunt eligibili pentru a fi înscriși în clasa pregătitoare. Ei trec prin anumite evaluări și specialiștii stabilesc parcursul copilului: îl reorientează către grădiniță ca să recupereze anumite decalaje sau dacă poate merge la clasa pregătitoare”, a conchis Elena Motaș. Ruxandra CAȘU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
adrian popovici
Apr 01, 2022
bine ca cerintele si decalajele este foarte mare! la scoala cu tine ruxandra cașu
Adauga comentariul tau