Se adâncește criza locuinţelor sociale

1locuinte1
1locuinte2

Dimensiune font:

| 15-11-2023 23:59

Anual, apar în jur de 300 de solicitări în condiţiile în care sunt repartizate maxim 50-70 de apartamente * Mihai Chirica spune că atributul repartizării acestor locuinţe aparţine strict comisiilor Consiliului Local şi că primarul nu poate interveni în atribuirea acestora şi nici în evacuarea chiriaşilor care fac probleme

 

 

Locuinţele sociale au fost, în permanenţă, o castană fierbinte în mâna autorităţilor locale. Numărul mare de solicitări, coroborat cu lipsa acestor spaţii, a făcut ca lista de aşteptare să crească în fiecare an. Potrivit reprezentabţilor Primăriei, ar fi vorba, anual, de sute de solicătări. „Anual, aproximativ 300 de solicitanţi prezintă documente reactualizate din care să rezulte că îndeplinesc condiţiile de acces la locuinţă. Din păcate, în lipsa unor construcţii noi, repartiţiile se realizează în raport cu locuinţele ce se eliberează din fondul locativ existent, cel aflat în exploatare. Şi tot din păcate, ritmul de disponibilizare şi numărul acestora nu poate fi anticipat”, spun oficialii Palatului Roznovanu.

Dintr-un total de 1.575 spaţii de care dispune municipalitatea ieşeană,  673 sunt locuinţe sociale şi de necesitate, iar alte 605 sunt locuinţe convenabile (diferenţa o constituie locuinţele ANL. Pentru aceste spaţii, numai anul trecut, existau, atenţie, 2.794 de solicitări pentru locuinţele sociale, şi alte 3.138 de solicitări pentru cele convenabile.

Menţionăm că locuinţele sociale se repartizează de către autorităţile administraţiei publice locale care le au în administrare pe baza criteriilor stabilite anual, următoarelor categorii de persoane: tinerii căsătoriţi care au fiecare vârsta de până la 35 de ani, tinerii proveniţi din instituţii de ocrotire socială şi care au împlinit vârsta de 18 ani, invalizii de gradul I şi II, persoanele cu handicap, pensionarii, veteranii şi văduvele de război etc. O altă categorie de persoane eligibile sunt cele cu un venit  mediu  net lunar pe persoana, realizat în ultimele 12 luni, sub nivelul câştigului salarial mediu net lunar pe total economie, comunicat de Institutul Naţional de Statistică în ultimul Buletin statistic anterior lunii în care se analizează cererea. „La repartizarea locuinţelor care se disponibilizează se are în vedere şi recazarea chiriaşilor care locuiesc în condiţii improprii sau în imobile admnistrate de muncipalitate, care nu mai prezintă siguranţă în exploatare precum şi situaţii locative grave semnalate în cadrul audienţelor sau anchetelor sociale efectuate de serviciile de specialitate”, mai spun oficialii Palatului Roznovanu.

Atributul comisiilor din Consiliul Local

Cazul de luni, când un bărbat cazat în căminul din Decebal nr. 1, a protestat de la înalţime, susţinând că este evacuat din vina primarului, l-au determinat pe Mihai Chirica să explice că nu primarul evacuează şi nici nu repartizează astfel de locuinţe. „Pentru a primi o locuinţă socială sau o locuinţă convenabilă sau ANL trebuie să ai şi să fie depus un dosar actualizat anual. Trebuie să fii într-o listă pentru a putea primi un punctaj şi pe baza punctajului primeşti o locuinţă funcţie de disponibilitate. Adică, dacă s-au eliberat, au plecat din ţară, au renunţat complet, a cumpărat casa lui, a decedat sau alte situaţii care pot elibera o locuinţă... Unii o acceptă, când se duc acolo, pe măsură ce primesc o repartiţie, alţii o refuztă. Automat rămâne într-o listă de aşteptare, dar se duce următorul din listă şi tot aşa... Primarul nu are cum să intervină, comisiile sunt create prin deciziile Consiliului Local, ei analizează dosar cu dosar şi stabilesc punctajul care face clasamentul. Doar aşa se alocă. În situaţii excepţionale, cum au fost incendii sau cazuri de siguranţă, în care era ameninţată viaţa locatarului, sunt soluţii care se adoptă pe loc şi lumea se relocă funcţie de ce se găseşte disponibil în momentul acela”, a spus primarul.  

Bonificaţii pentru a-i încuraja pe chiriaşii nevoiaşi să-şi găsească locuri de muncă

În ultimii ani, municipalitatea ieșeană s-a confruntat şi cu o altă situație extrem de delicată: recuperarea debitelor restante la plata chiriei şi a cheltuielilor de întreţinere în condiţiile în care vorbim de chiriaşi cu venituri foarte reduse, ba chiar fără niciun fel de sursă de trai, cu excepţia alocaţiilor de stat ale copiilor. S-a încercat prevenirea acestor situaţii prin măsuri care să-i facă pe viitorii beneficiari ai locuinţelor să înteleagă că obţinerea unor venituri stabile din activităţi legale este prioritară în buna derulare a viitoarelor relaţii. Astfel, au fost aplicate bonificaţii procentuale adăugate la rezultatul final al evaluării fiecărui dosar de locuinţă socială. De exemplu, 15%, respectiv 20% dacă veniturile familiei  sunt  mai  mari  decât  dublul  sau  triplul  valorii  medii  stabilite  pentru  costurile  chiriei  şi  a  cheltuielilor de întreţinere. Sau de 10% aplicate la rezultatul final al evaluării fiecărui dosar de locuinţă socială/convenabilă în cazul titularilor de dosare care fac dovada că atât ei cât şi soţul/soţia şi copiii majori nu figurează cu debite neachitate la bugetul local. Un alt criteriu a fost generat de gradul de școlarizare a solicitanților de locuințe. Astfel, au fost acordate punctaje suplimentare la evaluarea dosarelor de locuinţă socială pentru familiile care se preocupă de şcolarizarea copiilor precum şi pentru solicitanţii de locuinţă socială cu un nivel avansat de studii: 10 puncte per copil şcolarizat,  25 puncte pentru fiecare soţ cu studii medii, 50 puncte pentru fiecare soţ cu studii superioare, 75 puncte pentru fiecare soț cu studii masterale, 100 puncte pentru fiecare soț cu studii doctorale. În replică, pentru descurajarea ocupării abuzive a unor spații părăsite de chiriași, cei care au procedat așa s-au trezit cu punctajul diminuat cu 300 de puncte, cifră care le-a redus la zero șansele de a primi o locuință socială. Un ultim aspect se referă la titularii cererilor de locuinţe care nu au reactualizat dosarele timp de doi ani consecutiv. Aceștia nu mai figurează în lista de prioritate, dosarele lor urmând a fi reintroduse în lista după reactualizarea acesteia. Lucian STATE

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Femeile care sparg bariere în meserii considerate masculine
22/11/2024 13:45

Într-un peisaj profesional adesea modelat de idei preconcepute, femeile din Iasi isi construiesc propriile drumuri in domenii care păreau candva rezervate exclusiv bărbatilor. Ele nu doar că infruntă ...

Educația alimentară în școli. O revoluție cu impact asupra sănătății și economiei
22/11/2024 13:00

Pe un teren insorit, in spatele unei scoli dintr-un mic oras, cativa copii plantează rosii, morcovi si busuioc. Îmbrăcati in sorturi viu colorate, altii amestecă ingrediente simple in bucătăria sco ...

A fost lansată licitaţia pentru cel mai dificil tronson din Autostrada Unirii
22/11/2024 08:50

 * toate loturile montane de pe sectiunea montană de pe A8 sunt in licitatie de Proiectare si Executie, odată cu lansarea in SEAP a lotului Grinties - Pipirig *  Cătălin Urtoi: „Vineri, tron ...

Frunzele se reîntorc în oraș!
22/11/2024 08:48

Suntem in plin sezon de căderea frunzelor, dar la Iasi acestea nu sunt considerate doar un simplu deseu vegetal, ci materie primă pentru compost. Zilnic, cate 10 autocamioane pline cu frunze sunt adunate de p ...

Primul avertisment al iernii, trecut cu bine!
22/11/2024 08:47

 Comandamentele de Iarnă au intrat in acţiune. Pe tot parcursul nopţii trecute s-a lucrat la deszăpezirea străzilor din Iaşi şi judeţ. Participanţii la trafic sunt sfătuiţi să circule cu pruden ...

Sănătatea mintală a copiilor, pusă tot mai mult în pericol
22/11/2024 08:44

* „Sunt foarte multe cazuri de ADHD, de autism, de anxietate in randul copiilor. Vorbim de depresie, de tentative suicidare. A crescut in ultimii ani numărul copiilor cu tentative suicidare… Să n ...

Apavital SA investește peste 74 milioane lei pentru reducerea pierderilor de apă
22/11/2024 07:51

  * operatorul iesean de apă-canal va externaliza, etapizat, saerviciile de proiectare si de executie a lucrărilor pentru 32 de proiecte finantate din surse proprii În perioada 2025-2029, Apa ...

Artiștii echilibrului între carieră și familie
21/11/2024 17:46

În multe case din Iasi există o poveste nestiută despre o femeie care jonglează cu mai multe roluri intr-o singură zi. Este mama grijulie care pregăteste cu drag micul dejun si isi imbrătisează cop ...

Curse aeriene cu întârzieri de până la trei ore pe Aeroportul din Iaşi din cauza ninsorilor
21/11/2024 15:45

Mai multe zboruri inregistrează intarzieri de pană la trei ore pe Aeroportul din Iaşi, din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Potrivit conducerii aeroportului ieşean, majoritatea curselor aeriane care a ...

Două milioane de călători pe Aeroportul Iaşi: Pasagerul norocos este o femeie care a zburat pentru prima dată cu avionul
21/11/2024 15:35

Aeroportul din Iaşi a inregistrat, miercuri, pasagerul cu numărul două milioane din acest an, fiind vorba de o femeie din judeţul Bacău care a zburat cu avionul pentru prima dată in viaţa sa. Femeia a s ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei