Timpurile feminității, redate prin ceramică
Dimensiune font:
Publicul ieșean și nu numai este invitat să viziteze o expoziție de ceramică inedită, semnată de artistul plastic Anca Coțovanu. Intitulată „Reginae”, expoziția a fost vernisată la Galeria Theodor Pallady și s-a bucurat de prezența unui public dornic de frumos. În realizarea lucrărilor ei, artista s-a inspirat din identitatea feminină. „Simboluri precum punctul, cercul, uterul reprezintă ciclicitatea, armonia universală prin naștere, moarte și renaștere, noi începuturi dar și sfârșituri. Un parcurs în cerc uneori poate fi o angoasă fără soluție, de unde sensul infertilității – simbol al societății contemporane, până la urmă. Piesele pe care le creez trec printr-un proces de brodare manuală cu puncte în lut. Folosesc o varietate de tehnici de glazurare, inclusiv stratificarea cu sticlă, picurarea și stropirea, pentru a crea modele și texturi unice pe suprafața obiectului”, a spus Anca Coțovanu.
O explorare intimă
Expoziția este o explorare intimă, cu accente auto-biografice, a formei și a simbolului pentru a reda o narațiune temporo-spațială universală asupra feminității. Pornind de la materie, lutul, pe care îl modelează și îl infuzează cu o stare sufletească, de la detaliile ce adâncesc sau conturează suprafețele, punctul sau cercul, ori sunt dirijate din subconștient spre lumină – forma de amforă a uterului ce se metamorfozează ca sugestie, ori revine ca element de legătură și continuitate, artista concentrează plastic interdependența dintre toate formele de viață și puterea de a continua, evolua, regenera. „Suprafețele brodate cu țesături de puncte, mici entități parcă încă într-o stare de germinaţie, a începutului primordial, întregesc culturi şi arhetipuri, valori culturale şi istorice. Sufletul artistei transportă şi restituie o lume, povestind-o prin volum și fragilitate materiei. Dimensiunea şi intensitatea afectivă a lucrărilor artistei se observă atât în inserțiile sensibile, în culoare, dar și redarea “adevărului” prin oglinzi, în fapt prin cercuri împodobite de simboluri extrase din arta renascentistă, într-un proces de purificare a reflexiei și de redare a frumuseții prin simplitate și puritate”, a punctat lectorul universitar Maria Bila;evschi, președintele UAP Iași.
Anca Coțovanu redă prin modelaj, prin amprenta incinziei, prin întipăriri, timpurile fiinţei înţeleasă ca viaţă, ca pulsaţii şerpuitoare ale identităţii şi apartenenţei la un macro-peisaj ce cuprinde facerea, prefacerea şi trecerea. Ființa umană, eterică, se întrupează, metamorfozează în vaze, frunze, cercuri solare, prezentă chiar dacă niciodată relevată corporal, ca liantul dintre lumi, dintre cea a realului şi cea a posibilului, dintre scindările dintre individ şi întreg, dintre suflet şi materie. „De când am descoperit lutul, încerc să găsesc un echilibru între a controla materialul și a accepta aspectele pe care nu le pot influența. Ceramica are această parte misterioasă pe care ajungi să o cunoști doar dacă ai răbdare. Modelajul în lut îți testează răbdarea și mâinile sunt mai degrabă conectate la inimă, nu la judecată”, a completat artista.
În fapt, mai mult decât miza estetică, de redare a firescului, a frumosului, expoziția caută, auto-reflexiv, să ofere posibile răspunsuri și alternative la existența noastră cotidiană, la aglomerația de zgomot și informație, la vidul interior și înstrăinarea ireversibilă a oamenilor, prin propunerea unui echilibru ce vine din autenticitatea evocărilor, iar de aici propunerea imperativă de întoarcere la esență prin subtilele și rafinatele reflecții estetice ce devin astfel posibile și permanente salvări.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau