Transportul metropolitan, blocat de criza autobuzelor rulate!
Dimensiune font:
Nici a doua licitaţie pentru achiziţia de mijloace de transport second-hand nu a dat rezultatele * nu există oferte pe motiv că nu se mai găsesc autobuze rulate, iar cele şase milioane de lei puse la bătaie de municipalitatea ieşeană sunt insuficiente pentru a atrage participanţi la licitaţie * prin urmare, apariţia celorlalte trasee în transportul metropolitan se va amâna din nou
Pe 2 ianuarie 2023, transportului public marca o premieră: curse de transport metropolitan deservite de CTP Iaşi, care fac legătura între municipiul şi localităţile limitrofe. Încă de pe atunci s-a dorit ca numărul traseelor să satisfacă toate solicitările ieşenilor din Aroneanu, Bârnova, Ciurea, Holboca, Miroslava, Popricani, Rediu, Tomești, Țuțora sau Valea Lupului, numai că apariţia celor 30 de trasee era condiţionată de achiziţia de mijloace de transport. Din raţiuni financiare, s-a mers pe ideea aducerii de autobuze rulate, cu atât mai mult cu cât cele achiziţionate în 2020, pentru înlocuirea tramvaielor pe ruta Gară – Dancu, s-au dovedit a fi extrem de viabile. În plus, ofertantul de atunci, Bus&Coach Group, a dat dovadă de seriozitate, aducând în timp util autobuze din Olanda şi Germania. Vorbim de autobuze de 12 metri marca Solaris Urbino şi de 18 metri, marca MAN.
Promisiuni neonorate
Aceeaşi firmă a bătut din nou palma cu Primăria Iaşi în luna ianuarie. Era vorba de achiziţia de autobuze şi midibuze cu normă de poluare de minim Euro 5. O respectare a înţelegerii ar fi făcut posibil ca alte 20 de trasee metropolitane să devină funcţionale de pe 15 februarie, aşa cum de altfel au anunţat oficialii Asociaţiei Metropolitane de Transport Public Iaşi. În perioada ianuarie-februarie, când urmau să ajungă primele maşini, au apărut problemele. Primarul Iaşului a explicat atunci de ce nu a putut fi respectată data de 15 februarie. „Achiziţia de autobuze rulate a fost finalizată din decembrie 2022, însă nu am putut-o operaţionaliza pentru că au venit sărbătorile (n.r. - firma care le livrează nu a avut program de lucru până pe 8 ianuarie), apoi s-a epuizat bugetul odată cu încheierea anului. Am prins suma în actualul buget (n.r. – votat pe 18 ianuarie) şi în februarie aşteptăm primele autobuze pe care le introducem pe trasee asa cum au fost ele avizate de ATPMI”, spunea Mihai Chirica. Surse din zona dealerilor auto au confirmat întârzierea de care vorbea primarul. „Au fost probleme cu autobuzele rulate. S-a întârziat livrarea celor noi din cauza pandemiei şi a crizei semiconductorilor pentru cip-uri. Firmele care schimbau de obicei parcul au stat în expectativă, ceea ce a dus şi la o lipsa de oferte pentru autobuzele Euro 5 second hand euro în sensul că s-a încetinit transferul către dealerii de maşini rulate”, spun acestea. Altfel spus, nu se mai găseau maşini rulate...
Nu se mai găsesc maşini rulate
S-au avansat noi termene, în speranţa că, în cele din urmă, Bus&Coach Group găsea maşinile care să corespundă şi ca preş şi ca cerinţe tehnice. Aşa s-a ajuns în situaţia ca AMPTI să anunţe că restul traseelor metropolitane devin funcţionale de pe 1 aprilie, numai că deadline-ul nu poate fi respectat.
Firma care a câștigat licitația de livrare a mijloacelor de transport pentru a deschide și celelalte trasee metropolitane nu a reuşit să furnizeze niciun autobuz,, prin urmare Primăria Iași a decis să rezilieze contractul.
„Toate termenele asumate de noi pentru deschiderea de noi curse au avut la bază graficul de livrări asumat de câștigatorul licitației. Regretăm situația creată! Am solicitat Primăriei Iași ca noua licitație să fie facută în procedură de urgență”, a anunţat Asociaţia Metropolitana de Transport Public Iaşi. De notat că firma Bus&Coach Group SRL se obliga să livreze 9 autobuze de 12 metri în maxim 30 zile şi alte 7 bucăţi până la 30 martie. De asemenea, 4 midibuze urmau să ajungă la Iaşi în 30 zile şi alte 8 până la finalul lunii martie. În privinţa microbuzelor, ilfovenii au anunţat că vor livra 2 bucăţi în februarie şi alte 2 în luna martie. Compania a motivat întârzierea prin „modificările în piaţa de autovehicule rulate care a suferit schimbări considerabile în ultimul timp”.
Prevedere bugetară prea mică
Din păcate, nici a doua licitaţie nu a avut succes. Consilierul local Iulian Husanu a anunţat ieri care sunt motivele. „Menționez că la a doua licitație nu s-au depus oferte eligibile pentru cele 16 autobuze, 12 minibuze și 4 microbuze, toate second-hand. Suma maximală totală a fost de 6 milioane de lei cu TVA, în condițiile în care un singur autobuz electric nou ar costa 2,5 milioane lei. O soluție ar fi suplimentarea fondurilor și cu sprijinul Consiliului Judeţean și primăriilor metropolitane. O altă soluție mult mai elegantă și logică ar fi contactarea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene pentru o accesare de urgență”, a spus acesta.
Este logic că va urma o nouă licitaţie. A treia. Se va merge pe ideea reducerii numărului de midibuze, de la 12 la 10, iar suma rezultată va fi redistribuită la celelalte categorii de vehicule, astfel încăt să iasă un preţ mai mare pe bucată. Din păcate, însă, piața mijloacelor de transport nu traversează o situație fericită în acest moment, fiind mult mai restrânsă faţă de alţi, ceea ce face ca loturile mari să fie procurate cu mari dificultăţi. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau