Trenul metropolitan, blocat la Ministerul Transporturilor
Dimensiune font:
Costurile enorme (1,4 miliarde de euro) şi dificultatea în a găsi un operator feroviar dispus să opereze pe cei 80 de kilometri sunt principalele impedimente în implemntarea proiectului
Proiectul vizând apariţia la Iaşi a trenului metropolitan a constituit un subiect de discuţii în ultima şedinţă a consilierilor locali. Răzvan Timofciuc susţine că timpul trece iar lucrurile nu se mişcă în vreun fel sau altul, în timp ce în alte oraşe, autorităţiule fac paşi concreţi. „În septembrie 2021 am aprobat în Consiliul Local protocolul de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții tren metropolitan. Primăria trebuia să inițieze demersurile pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate. Nu s-a întâmplat nimic! Mi s-a comumicat că acest lucru se va întâmpla luna viitoare. Vom vedea... În timp, alte municipalități fac demersuri concrete pentru ca locuitorii care vin din zona metropolitană să aibă o alternativă la transportul cu mașina personală prin realizarea trenului metropolitan”, a spus consilierul USR.
Pe de altă parte, primarul Mihai Chirica susţine că municipalitatea ieşeană a făcut tot ce a stat în puterile ei şi că, în acest moment, realizarea proiectului ţine exclusiv de Ministerul Transporturilor. „Noi suntem administraţie publică locală. Putem reglementa doar în măsura competenţelor acolo unde trebuie să eliberăm o autorizaţie. Discuţia a fost să ne asumăm în măsura în care ei stabilesc ce se va întâmpla pe parcursul staţiilor de parcare-debarcare pe care noi le-am propus prin studiu. Le-a fost transmis şi la sediul CFR şi la Primăria Iasi şi aşteptăm să ia o decizie Ministerul Transporturilor”, a spus primarul Iaşului, care a mai precizat că au fost întâlniri succesive inclusiv la sfârşitul lunii decembrie 2022 cu directorul Companiei Regionala Iaşi.
Pe de altă parte, primarul spune că unul dintre marii operatori feroviari, CFR, nu are motivaţia să participe în acest proiect. „Problema mare la trenul metropolitan, dincolo de linii şi de trasee, constă în desemnarea operatorului. Dacă ar opera CFR, compania are datorii mari şi este executată silit de diverşi creditori. Prin urmare ce s-ar încasa de pe urma trenului metropolitan s-ar duce pe plata unor datorii vechi şi nu s-ar putea constitui un buget care să permită noi investiţii şi bani pentru mentenanţă”, a adăugat Mihai Chirica.
16 luni în care nu s-a întâmplat nimic
Semnarea protocolului de asociere în vederea realizării obiectivului de investiții „Tren Metropolitan Iași“ a avut loc în octombrie 2021. Documentul a fost semnat de primarul Mihai Chirica din partea UAT municipiul Iași, președintele Consiliului Județean, Costel Alexe, din partea UAT județul Iași și a Asociației Metropolitane de Transport Public Iași (AMTPI), Ioan Pintea, directorul general al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, primarii Stelian Turcu și Dan Niță din partea UAT Comuna Lețcani și, respectiv, UAT Comuna Miroslava și reprezentanții UAT Comuna Holboca, UAT Comuna Ciurea și UAT Comuna Tomești.
Conform protocolului, Primăria Iași avea ca atribuții elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, elaborarea documentației necesare obținerii avizului de mediu, întocmirea documentațiilor pentru exproprierea terenurilor (dacă este cazul) și a documentației tehnico-economice. De asemenea, municipalitatea urma să înainteze studiile și documentațiile în vederea obținerii avizului comisiei tehnico-economice a CFR SA, să identificice soluții de finanțare pentru realizarea proiectului și să acorde sprijinul necesar CFR SA.
Potrivit unor prime studii, traseul Trenului Metropolitan va avea 81,3 kilometri, prin Iași și comunele partenere, din care 58 kilometri existenți și 23,3 kilometri nou construiți, și va trebui completat cu circa 20 de stații și un depou nou. Investiția pentru realizarea Trenului Metropolitan este estimată la 1,4 miliarde de euro. Lucian STATE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau