Observatorul astronomic din Iași, dotat cu cele mai avansate echipamente din lume!

Dimensiune font:

| 03-03-2021 15:03

* o nouă clădire din categoria monumentelor istorice a intrat în reabilitare, la Iași - Observatorul astronomic * printre lucrările ce vor fi realizate se numără și unele spații noi de laboratoare, care vor găzdui echipamente laser și de cercetare astronomică dintre cele mai avansate pe plan mondial 

Rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza”, prof.univ. dr. Tudorel Toader, a plasat majoritatea clădirilor istorice din patrimoniul UAIC într-o listă a edificiilor care necesită intervenții urgente.

Observatorul astronomic Iași, construit la începutul secolului trecut și închis în urmă cu 7 ani, în anul 2013 (la exact 100 de ani de la inaugurare), din cauza stării avansate de degradare, se află pe lista de priorități a rectorului UAIC, proiectul privind reabilitarea edificiului devenind realitate zilele acestea, când muncitorii au și început lucrările.

  

„Observatorul astronomic din Iași, devenit o prioritate de investiții importantă pentru Universitatea noastră, reprezintă unica unitate de observare a spațiului din județul Iași. Revitalizarea acestuia va crea valoare atât pentru specialiștii din cadrul Centrului de Cercetare Atmosferică și Astronomică pentru Securitate Spațială, cât și pentru publicul amator de astronomie, care va avea acces ocazional la terasa de vizitare a cerului și sala lunetei, cu prilejul evenimentelor astronomice importante (apariții de comete, conjuncții de planete, ploi de meteoriți, eclipse, etc)” - prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza”.

 

 

 Serviciile de concepție tehnică necesare executării lucrărilor de consolidare și refuncționalizare a clădirii Observatorului fuseseră achiziționate încă din anul 2016, când întreaga documentație a fost depusă la Compania Națională de Investiții, unde, un an mai târziu, au fost aprobată.

În 2018 s-a desfășurat prima procedură de achiziție, fără sorți de izbândă, însă procedura a fost reluată în anul următor. În cele din urmă, contractul de execuție a lucrărilor la obiectivul „Reabilitarea, consolidarea şi refunctionalizarea Observatorului Astronomic din Iaşi, aflat în proprietatea Universităţii Alexandru Ioan Cuza Iaşi, situat pe Aleea Sadoveanu nr. 5-7, municipiul Iaşi, judeţul Iaşi”, a fost semnat pe 3 decembrie 2020, iar muncitorii au demarat lucrările în urmă cu câteva zile.

Proiectul, în valoare de 5.119.779,00 lei, conform datelor CNI, va fi pus în practică de firma ieșeană Iasicon, lucrările urmând a fi finalizate în luna februarie a anului viitor.

Ce lucrări se vor face la Observatorul astronomic

Reabilitarea clădirii Observatorului vizează lucrările de consolidare și refuncționalizare. Se va restaura întregul imobil, se vor păstra funcțiunile inițiale de cercetare atmosferică și spațială, fosta locuință va fi, de asemenea amenajată, prin integrarea sa în funcționalul unei instituții de cercetare, însă vor fi realizate spații noi de laboratoare, care vor găzdui echipamente laser și de cercetare astronomică dintre cele mai avansate pe plan mondial.

Conform planurilor UAIC, se dorește restaurarea imobilului de patrimoniu și aducerea sa la o imagine anterioară cunoscută, considerată de valoare; adaptarea imobilului la cerințele utilizării de către persoanele cu dizabilități; adaptarea imobilului la cerințele de securitate la incendiu specifice, conform normelor în vigoare; refuncționalizarea imobilului pentru acomodarea unor laboratoare de cercetare a spațiului cosmic și a atmosferei; crearea posibilității accesării parțiale a imobilului de către publicul ieșean în timpul unor evenimente astronomice importante.

Istoria astronomiei, la Iași

Prin legea învățământului din 1864 s-a desprins și a luat ființă, la Iași, Facultatea de științe, care funcționa, inițial, cu trei secții: fizică, matematică și științele naturii. Printre cele 12 catedre ale acestei facultăți se află și Geodezia teoretică si astronomia, catedră care va fi ocupată de Nicolae Culianu din 1865 și până în 1906, anul pensionării sale. N. Culianu, cu licență la Sorbona în 1860, cu specializare la Observatorul din Paris, a fost primul profesor de astronomie la Universitatea din Iași. Acesta, în bogata sa carieră, a observat tranzitul planetei Venus peste discul Soarelui, a înființat un cabinet de astronomie, a scris un curs de cosmografie.

Prin legea învățământului din 1898 – „Legea Haret”, învățământul românesc a trecut într-o nouă etapă, iar cercetarea științifică a devenit obligatorie pentru cadrele didactice universitare. Prin urmare, s-au intensificat eforturile pentru dotările necesare.

În anul 1864, după înființarea Catedrei de astronomie din cadrul Universității Iași, au fost achiziționate mai multe instrumente de studiu, ce erau depozitate într-o cameră a vechiului local al universității. Cu toate insistențele din partea celor interesați de astronomie, pentru o mai lungă perioadă de timp nu s-a reușit obținerea de fonduri pentru construirea unui observator astronomic.

În 1908 a luat ființă Observatorul din București, odată cu un observator astronomic privat, la Dubăsarii Vechi, pe malul drept al Nistrului, sub conducerea lui Nicolae Donici, ilustru astronom al cărui nume îl poartă asteroidul 9494. Au urmat apoi Observatorul din Iași (1913), cel din Cluj (1921) și, mult mai târziu, cel din Timișoara (1959).

În Consiliul universitar ieșean din ianuarie 1909, Dragomir Hurmuzescu spunea: „Comemorarea a 50 de ani de la Unire trebuie sărbătorită în chip deosebit de Universitate și totodată să ne gândim la mijloacele prin care am putea dobândi ceva cu acest prilej, care să rămână Iașului, îmbogățindu-l fie printr-o instituție culturală, fie prin desăvârșirea așezământului Universității, cu o parte cel puțin din lipsurile ei, cum ar fi de pildă: facerea Observatorului, Grădina botanică, a unui internat pentru studenții săraci, în sfârșit, realizarea unei părți din multele ei nevoi”.

Problemele nu au lipsit, însă în septembrie 1912 a fost pusă prima piatră la temelia viitorului observator, pe dealul Copou și în afara orașului. În decembrie 1913 construcția edificiului a fost încheiată, după insistențele lui Constantin Popovici (director al Observatorului Astronomic între anii 1913 și 1937), proaspăt numit în funcția de șef al catedrei de astronomie, geodezie și mecanică la Universitatea din Iași, după ce s-a întors de la studii din străinătate.

I-au urmat la conducerea Observatorului, pe perioade mai scurte sau mai lungi, Ioan Plăcințeanu, Vintilă Siadbei, Victor Nadolschi, Iulian Breahnă ș.a., care au continuat să depună eforturi în direcția dotării acestuia. Distrugeri și pierderi însemnate în dotare s-au produs la sfârșitul celui de-Al Doilea Război Mondial, sarcina repunerii în stare de folosință a Observatorului revenindu-i lui Victor Nadolschi.

În timp, în incinta Observatorului a apărut un atelier de mecanică fină și un laborator de electronică. Totodată, a fost instalat un seismograf care înregistra mișcările tectonice din zona Moldovei. Ioana DIMA

 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
FIVE Administration S.P.R.L.,  vinde prin licitatie publica bunurile: cladire 2 camere -Volanschi; „Ferma Coroiesti” ; „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce le deservesc. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, Judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza 4 licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: in datele de 27.03.2025, 03.04.2025, 10.04.2025 si 17.04.2025, de la orele: Ora 12:00: Cladire 2 Camere -Volanschi- Pret pornire: 1.595,94 Lei; Ora 13:00: Proprietate imobiliara „Ferma Coroiesti” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 77.090,64 Lei; Ora 14:00: Proprietate imobiliara- „Ferma Docaneasa” si bunuri mobile ce o deservesc, valorificate „in bloc”- Pret pornire: 117.805,79 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte, mai putin pentru Activul-„Cladire 2 Camere -Volanschi” pentru care Caietul de sarcini are pretul de 595 (TVA inclus) si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration S.P.R.L. din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five- advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744.950.751 sau e-mail: office@agro- complex.ro.
Comuna Timisesti, judetul Neamt  vinde prin licitatie publica terenuri: 2.340 mp. intravilanul  satului Dumbrava. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, cu sediul in sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt, telefon 0233/787.050, fax 0233/787.050, e-mail: timisesti@ nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: Teren in suprafata totala de 2.340 mp, avand carte funciara 52140 si numar cadastral 52140, identificat astfel: teren situat in intravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 512 mp si teren situat in extravilanul satului Dumbrava, comuna Timisesti, Str. Fdt. Garii nr. 1, in suprafata de 1.828 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 12/11.03.2025 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 07.04.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 15.04.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Neamtului nr. 83, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 16.04.2025, ora 11.00, la sediul Caminului Cultural Timisesti, comuna Timisesti, sat Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de Contencios Administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/219.493, fax 0233/210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.03.2025.
Furie cu WiFi. Ieșenii și-au mutat certurile în online
26/03/2025 18:19

* dacă in anii ’90 bătranii se certau la coada de la butelii, in 2025 nervii orasului s-au mutat pe grupurile de Facebook * aceste spatii au devenit nu doar o agora digitală, ci si un ring de box cu em ...

Viața pe muchie de card. Iluzia unui trai normal: ce nu se vede în clasa de mijloc din Iași
26/03/2025 17:38

În orasul celor sapte coline, cu tramvaie care scrasnesc printre clădiri istorice si cafenele cool in care timpul pare că respiră altfel, clasa de mijloc din Iasi merge, metaforic, pe o sarmă intinsă ...

Piața Unirii va fi refăcută după modelul anilor 1800!
26/03/2025 17:34

* se va asigura si protejarea statuii domnitorului Alexandru Ioan Cuza printr-o zonă verde inchisă de o jardinieră ce actionează si ca zonă de sezut si belle vue * vor fi instalate 42 bănci cu spătar, 15 ...

De 5 bani speranță pentru leu!
26/03/2025 17:33

Începutul acestei săptămani a fost de bun augur pentru moneda natională, care a scăzut marti la 4,9754 lei, minim al ultimelor două luni, pe fondul majorării ofertei comerciale. La jumătatea aceste ...

Urtoi, „executat” de la conducere Consiliului de administrație al CNIR
26/03/2025 17:32

  Cătălin Urtoi a fost demis, astăzi, 26 martie, din functia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR). „Nu am de gand să merg inainte ...

Două adolescente, violate de față cu mama lor
26/03/2025 17:31

Caz socant in judetul Vaslui. Două adolescente, de 14 si 15 ani, au fost violate luni in sir de concubinul mamei, de fată cu aceasta. Femeia nu a anuntat politia, in ciuda traumelor suferite de copile. Si sor ...

Greu de crezut: bugetul a trecut prin CJ cu unanimitate de voturi!
26/03/2025 16:59

* din totalul cheltuielilor, cea mai mare pondere, 53,69 %, este alocată la capitolul Sănătate, 14,78 % din buget este destinat susţinerii serviciilor de asistenţă socială, 9,19 % reprezintă finanţarea ...

Se închid piețele!
26/03/2025 15:15

În cadrul campaniei de curătenie de primăvară, reprezentantii SC EcoPiata SA au stabilit programul actiunilor de curătenie in pietele agro-alimentare pe care le administrează. Pietele vor fi inchise ...

Circulația între România și Republica Moldova, afectată temporar de lucrări la barajul Stânca-Costești
26/03/2025 14:44

În perioada 27–30 martie, circulatia rutieră intre Romania si Republica Moldova va fi afectată de o serie de lucrări tehnice planificate la barajul Stanca-Costesti. Interventiile vor avea loc zil ...

Accident mortal la Rădăuți. Un bărbat și-a pierdut viața
26/03/2025 11:07

Un bărbat a murit in urma unui accident rutier produs pe raza municipiului Rădăuţi, au anunţat reprezentanţii Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Suceava. Potrivit acestora, maşina in care se ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei