Finanţarea autostrăzii A8 ar putea fi făcută prin programul „Next Generation EU”
Dimensiune font:
* Programul de finanţare „Next Generation EU”, în valoare de 750 de miliarde de euro, a fost lansat recent de Comisia Europeană, ca instrument european pentru redresare * Guvernul trebuie să depună lista investiţiilor naţionale până în aprilie 2021 * „Ministerul Transporturilor trebuie să îşi asume atât urgentarea proiectării tehnice (maxim 30 de luni), cât şi un termen clar pentru construcţia efectivă a autostrăzii, astfel încât să fie deschisă circulaţiei în cursul anului 2025, cel târziu în anul 2026”, consideră senatorul ieşean Vasile Toma
Este bine ştiut faptul că bugetele multianuale ale UE permit alocarea a numai aproximativ 2 miliarde de euro pentru construcţia de autostrăzi într-un interval de 7 ani. Cel puţin, aceasta este suma prevăzută în bugetul aferent anilor 2014-2020, strict pentru autostrăzi, fără să existe motive care să indice faptul că respectivul plafon va fi mărit substanţial în următorul exerciţiu - 2021-2027.
Cum numai finalizarea proiectelor aflate în derulare în sudul şi vestul ţării necesită peste 4 miliarde de euro, senatorul ieşean Vasile Toma (PSD) consideră că Autostrada Unirii poate şi trebuie sa fie finanţată prin intermediul programului european „Next Generation EU”. „Chiar dacă pentru noi, ieşenii, dar şi pentru ceilalţi moldoveni, promisiunile îmbrăcate în vorbe mai mult sau mai puţin pompoase au trecut, am urmărit zilele trecute recitarea unui plan de investiţii. Program pentru care nu există ce e mai important: sursa concretă de finanţare. Astfel, după multiplele amânări, tergiversări şi anulări din ultimele 8 luni, ale diverselor etape de realizare a autostrăzii A8, neprecizarea surselor clare de finanţare a acesteia a sporit neîncrederea. Cu atât mai mult cu cât, deşi clamează dorinţa de realizare a autostrăzii A8, guvernanţii actuali îşi arată voinţa, culmea, prin dublarea, din pix a valorii acestui proiect. Deziluziile au crescut pentru că, dacă în grădina de restaurant premierul vorbea de legătura Moldovei cu vestul ţării prin intermediul autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş, totuşi, seara, la televiziuni, uita Planul de investiţii şi, schimbând placa, preciza autostrada Bacău – Braşov. Mai putem vorbi de încredere cu asemenea exemple?”, se întreabă senatorul Vasile Toma.
Comisia Europeană se împrumută pentru a finanţa proiectele statelor membre
Social-democratul ieşean a identificat şi soluţia la problema finanţării Autostrăzii Unirii - Programul de finanţare „Next Generation EU”, lansat recent de Comisia Europeană, un instrument european pentru redresare, în valoare de 750 de miliarde de euro. „Practic, prin împrumuturi contractate de Comisia Europeană, de pe pieţele financiare şi canalizate prin intermediul bugetului UE către statele membre, care solicită finanţare pentru proiecte, vor fi sprijinite priorităţile naţionale în materie de investiţii şi reforme. Guvernul trebuie să depună lista investiţiilor naţionale până în aprilie 2021. Dar nu cred că trebuie să aştepte până atunci ca să acceseze noua finanţare europeană. Solicitarea de finanţare prin intermediul programului Next Generation UE trebuie înaintată urgent de către Guvernul României către Comisia Europeană”, precizează senatorul Toma.
Acesta consideră că, având astfel sursa clară de finanţare, trebuie doar ca Ministerul Transporturilor să îşi asume atât urgentarea proiectării tehnice (maxim 30 de luni), cât şi un termen clar pentru construcţia efectivă a autostrăzii A8, astfel încât „să fie deschis circulaţiei în cursul anului 2025, cel târziu în anul 2026”. „Ieşenii şi moldovenii au aşteptat foarte mult şi sunt nevoiţi să mai aştepte câţiva ani, dar nu au motive să mai accepte scuze, întârzieri sau anulări, aşa cum s-a întâmplat în ultimele luni cu documentaţia pe tronsonul Târgu Neamţ – Târgu Mureş sau cu construcţia rapidă a tronsonului Iaşi – Târgu Neamţ”, a opinat senator Vasile Toma. Daniel BACIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau