Petre Roman, despre cum s-au privatizat întreprinderile în anii ’90: ‘A fost de foarte multe ori o lichidare la care oameni foarte apropiați de Securitate au pus botul’
Dimensiune font:
Petre Roman, fost premier al României, a vorbit, pentru Bugetul.ro, despre cum s-au făcut privatizările în primii ani de după Revoluția din 1989.
Fostul premier ne-a precizat că privatizările în România au început după ce el a fost forțat să părăsească funcția de prim-ministru. El a afirmat, pentru Bugetul.ro, că Mineriada din toamna lui 1991 a fost „un complot care s-a pus pe picioare la SRI, într-un departament al SRI – lucrul ăsta e documentat!”.
Petre Roman susține că privatizarea a fost de foarte multe ori o lichidare la care oameni foarte apropiați de Securitate „au pus botul”.
Petre Roman se declară victima SRI! ‘Nu am spus niciodată că industria României este un morman de fiare vechi! Fraza pe care am spus-o: Ceaușescu ne-a lăsat o mulțime de fiare noi, cu calitate de fier vechi’
Eugen Dinu: Cum vă explicați modul în care s-a făcut privatizarea întreprinderilor?
Petre Roman: Privatizarea a apărut mult mai târziu. A apărut în ’98. Iar privatizarea a fost de foarte multe ori o lichidare la care oameni foarte apropiați de Securitate „au pus botul”, ca să zic așa.
Cum s-a ajuns? Cum au putut? Cum a fost posibil ca întreprinderi care cât de cât erau pe plus sau în orice caz nu erau pe pierdere? Când am ajuns prim-ministru – am aici un studiu pe care o să vi-l trimit (n.r. – studiul îl regăsiți la final) -, aproape 80% din produsele industriale românești erau subvenționate. Deci, economia României era într-un dezastru generalizat. Din ce să trăiești? De aceea, am și ajuns în halul în care am ajuns.
Dar dintre întreprinderile care, cât de cât, făceau față, fiindcă o bază economică în export, adică Autocamioane, Tractorul, Autobozul și locomotive electrice, nu mai există niciuna. În februarie ’90 l-am primit pe președintele director general al Mercedes și am bătut palma cu el. El a spus noi nu fabricăm – la vremea aceea – nici autobuze, nici camioane Mercedes în afara Germaniei, dar, având în vedere că reprezentați pentru cancelarul nostru, adică Helmut Kohl, cu care avusesem o relație foarte apropiată și bună, cu care m-am întânit în 29 noiembrie 1990, având în vedere că el ne îndeamnă să investim în România, am examinat aceste întreprinderi și se pot pune pe picioare. Vom fabrica autocamioane Mercedes și autobuze Mercedes în România. Acest proiect a fost,odată cu înlăturarea Guvernului meu, printr-un complot care s-a pus pe picioare la SRI, într-un departament al SRI – lucrul ăsta e documentat!, – toate lucrurile astea au fost înăbușite.
„Mineriada din toamna lui 1991 a fost o lovitură de stat”
Eugen Dinu: Vă referiți la acea Mineriadă din (toamna lui) 1991?
Petre Roman: Da, care, au spus istoricii pe bună dreptate, a fost o lovitură de stat. Tractorul Brașov – a venit la mine vicepreședintele executiv al FIAT și mi-a spus e o întreprindere care poate fi modernizată. Are nevoie de motoare mult mai puternice, dar aveți un know-how foarte ridicat. Deci, vom face tractoare FIAT de cea mai bună calitate. Pentru locomotivele electrice de la Craiova, am stat de vorbă cu președintele-director general de la Siemens, cu care m-am întâlnit în Germania. Și el tot așa mi-a zis: Putem să facem! Nu mai există întreprinderile astea! De aceea, mie mi-e un pic așa silă de toată povestea. Adică exact cei care s-au făcut vinovați pentru lichidări de acest fel, exact ăia, ca să-și apere nemernicia și vinovăția, aruncă cu noroi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau