Reguli noi în finanțarea partidelor
Dimensiune font:
Partidele care primesc subvenție de la stat nu pot să cheltuie mai mult de 30% din aceasta pentru presă și propagandă, se arată într-un poiect de lege transmis ieri de Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) Guvernului. Potrivit inițiativei, în urma controalelor AEP pe pagina de internet a instituției vor fi publicate „lista furnizorilor de servicii de publicitate politică utilizați, serviciile prestate, valoarea plăților efectuate, precum și mențiuni cu privire la sursele publice sau private de finanțare utilizate”. Proiectul de lege nu face nicio referire explicită la publicarea listei de beneficiari finali banilor din publicitatea plătită din bani publici, cum ar fi televiziunile, radiourile sau ziarele.
În ultimii doi ani, partidele care primesc subvenții de la stat au cheltuit o mare parte din aceștia, sume uriașe, pentru presă și propagandă. Din datele publice ale AEP, totuși, doar PSD a depășit, în 2021, plafonul de 30% propus în proiectul transmis Guvernului. Proiectul de lege făcut de AEP stabilește limitele pentru cheltuielile din subvenția de la stat pe mai multe capitole. Astfel, este stabilită o limită de 60% din valoarea totală a subvențiilor pentru cheltuielile legate de funcționarea partidelor politice, de la sedii, consultanță până la avocați si servicii bancare.
O limită de 30% din valoarea totală a subvențiilor de la bugetul se stabileşte pentru cheltuieli de personal ale partidelor politice și cheltuieli aferente plății drepturilor de proprietate intelectuală, precum și salarii.
O limită de 30% din valoarea totală a subvențiilor de la bugetul de stat este stabilită pentru cheltuielile pentru publicitate politică, acestea incluzând cheltuieli de presă și propagandă și cheltuieli privind organizarea de activități cu caracter politic. Potrivit proiectului de lege cheltuielile cu presa și propaganda se referă la cheltuielile cu presa scrisă, TV, radio, on-line, etc; media/on-line, social media, rețele de socializare; abonamente publicații presă; producția și difuzarea de spoturi publicitare, reclame, bannere on-line/stradale etc.; reclamă și publicitate.
40% din valoarea totală a subvențiilor de la bugetul pot fi cheltuiți pentru finanțarea pentru finanțarea campaniilor electorale și a campaniilor pentru referendum, după caz.
Limite ale contribuției candidaților pentru campania electorală
Proiectul de lege propune și modificarea limitelor maxime ale contribuției candidaților pentru campania electorală. Astfel acestea sunt: 50 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de deputat sau de senator - față de 60 în prezent, 3 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al comunei - față de unul în prezent, 5 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al orașului - față de 3 în prezent, 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al municipiului - față de 5 în prezent, 30 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul local al municipiului reședință de județ - la fel și în prezent, 100 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare listă de candidați la consiliul județean; - la fel și în prezent, 5 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al comunei - la fel și în prezent, 7 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al orașului - la fel și în prezent, 10 salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al municipiului - la fel și în prezent, 20 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de primar al municipiului reședință de județ - față de 50 în prezent, 500 de salarii de bază minime brute pe țară pentru fiecare candidat la funcția de parlamentar european - față de 750 în prezent, 10.000 de salarii de bază minime brute pe țară pentru candidatul la funcția de Președinte al României - față de 20.000 în prezent. Suplimentar față de contribuțiile electorale depuse de candidații propuși la alegeri, partidul politic, alianța politică sau organizația cetățenilor aparținând minorităților naționale poate contribui cu sume de bani la campania electorală proprie, în limite egale cu cele de mai sus.
Cheltuieli eligibile
Potrivit proiectului de lege în campania electorală pot fi utilizate numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afișe electorale cu înălțimea de cel mult 500 mm și lățimea de cel mult 350 mm, materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media
Audiovizuală, publicitate în presa scrisă, materiale de propagandă electorală online, broșuri, pliante și alte materiale tipărite din aceeași categorie.
Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, online, audio sau video utilizat în campania electorală, care îndeamnă alegătorii, în mod direct sau indirect, să voteze sau să nu voteze, în cadrul unor alegeri, pentru un candidat sau partid politic, clar identificat, se arată în proiect. Ana POP
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau