Povara temelor și a testelor. Plânsul neauzit al elevilor
Dimensiune font:
În lumina reflectoarelor claselor din România, unde fiecare zi aduce cu sine noi provocări, elevii se străduiesc să țină pasul cu ritmul accelerat al educației * sub straturile cărților deschise și ale caietelor îmbibate de cerneală, se ascunde o poveste emoționantă, o luptă tăcută pe care elevii o duc zi de zi: povara temelor și a testelor
În fiecare dimineață, Ana, o elevă de clasa a VII-a, se trezește înainte de răsăritul soarelui. Încă de la primele ore ale zilei, este deja cufundată în cărțile de matematică, încercând să finalizeze problemele complexe date ca temă pentru acasă. Alături de ea, masa este împânzită de caiete, dicționare și manuale.
E un peisaj obișnuit în multe case din țară. Elevii sunt copleșiți de munca de acasă și de pregătirea pentru examene. Studiile recente arată că stresul academic a crescut semnificativ în ultimii ani, punând presiune pe umerii tinerilor.
„Am zile când nu am timp nici să respir. După șapte ore de școală, mă întorc acasă și încep să rezolv temele până târziu în noapte. Mă simt epuizată”, spune Ana. Ea nu este singura. Mulți elevi se confruntă cu anxietatea și presiunea de a fi mereu la înălțime.
Efectele asupra sănătății
Medicii și psihologii sunt din ce în ce mai îngrijorați de efectele pe termen lung ale acestei presiuni. Insomnia, oboseala cronică și epuizarea mentală sunt doar câteva dintre simptomele cu care se confruntă elevii. „Am văzut tot mai mulți tineri cu atacuri de anxietate, tulburări alimentare și depresie din cauza stresului legat de școală”, spune psihoterapeutul Elena Popescu. Multe școli și profesori argumentează că temele și testele sunt esențiale pentru a asigura o pregătire solidă pentru viitor. Dar, într-o eră în care informația este la un click distanță și competențele practice devin tot mai importante, este timpul să reevaluăm abordarea noastră.
Profesorii, pe de altă parte, își exprimă preocuparea și compasiunea. „Văd în ochii lor oboseala și stresul. Aș vrea să pot face mai mult pentru a-i ajuta”, a mărturisit Iolanda Pop, profesoară de literatură română la un liceu din Iași.
Părinții stau și ei în prima linie a acestui front nevăzut. Maria, mama Andrei, un elev de clasa a VIII-a, împărtășește sentimentele sale amestecate: „Vreau să reușească, dar îmi doresc și să-l văd fericit. E greu să găsești echilibrul”.
Povetea lui nu este unică. Este o realitate pe care o trăim zi de zi, o poveste despre determinare, despre lupta pentru educație în fața obstacolelor care par uneori insurmontabile. Sunt necesare abordări inovatoare pentru a echilibra învățământul. Treptat, se observă o schimbare în curriculum, cu accent pe gândirea critică și pe aptitudini practice, nu doar pe acumularea de informații. De asemenea, unele școli au început să limiteze numărul de teme și să acorde mai mult timp liber elevilor.
Maratonul testărilor
Dincolo de orele obișnuite de școală, elevii sunt adesea nevoiți să dedice încă câteva ore pentru a face teme, a învăța pentru testele care par să nu se mai termine și a se pregăti pentru examenele care decid viitorul lor. În timp ce multe țări și-au redus volumul de teme sau au eliminat total testele standardizate, în România, acest subiect continuă să fie unul controversat.
Pe lângă oboseală, stresul cronic asociat cu această presiune poate avea efecte devastatoare asupra sănătății mentale a elevilor. Mulți se confruntă cu anxietate, depresie și, în cazuri extreme, gânduri de sinucidere.
De ce există această presiune intensă? Răspunsul este complex. Societatea pune un accent uriaș pe reușită academică, adesea echivalând inteligența cu notele obținute. Mulți părinți, profesori și chiar politicieni cred că o cantitate mare de teme și teste riguroase sunt esențiale pentru a pregăti tinerii pentru viitor.
Dar sunt voci care strigă pentru schimbare. Organizații de studenți, părinți și chiar profesori cer o reformă a sistemului. Se dorește o abordare care să pună accent pe învățarea creativă, explorarea pasiunilor și dezvoltarea personală a elevilor, și nu doar pe memorare și repetiție.
Povara temelor și testelor nu este doar o problemă academică; este o criză a sănătății mentale și emoționale a tinerei generații. „Ca societate, trebuie să ne întrebăm: Ce vrem cu adevărat pentru copiii noștri? Succesul măsurat în note sau fericire, echilibru și capacitatea de a gândi critic și creativ?”, a întrebat psihoterapeutul Elena Popescu, fiind total de acord că este
timpul să ascultăm plânsul neauzit al elevilor și să le oferim un mediu în care să înflorească, nu să se simtă copleșiți.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau