JAF marca PSD! Un fiasco de milioane de euro: câte pastile de iod a reușit Alexandru Rafila să distribuie într-un an

Dimensiune font:

| 13-05-2023 07:13

​Campania de distribuire gratuită de pastile de iod a Ministerului Sănătății va împlini în curând un an. Cifrele obținute de HotNews.ro arată însă că primul mare proiect de care și-a legat numele Alexandru Rafila în mandatul său de ministru al Sănătății s-a dovedit un fiasco: doar puțin peste 3% dintre pastilele de iodură de potasiu destinate să fie distribuite populației în cadrul campaniei gratuite – pastile care au costat aproximativ 6 milioane de euro – au ajuns la români. Restul zac în continuare în farmacii sau în depozite, fără ca nimeni să le vrea.

Cifrele dezastrului

906.274 de comprimate de iodura de potasiu 65 mg au fost distribuite către populație în cadrul campaniei gratuite a Ministerului Sănătății până la data de 31.03.2023, iar 490.944 de persoane au primit comprimatele de iodură de potasiu pe baza prescripțiilor medicale până la această dată, arată cele mai recente date centralizate de Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București, oferite de Ministerul Sănătății la solicitarea HotNews.ro.

27.944.981 de comprimate de iodură de potasiu 65 mg se aflau la data de 31.03.2023 în stocul Direcțiilor de sănătate publică și farmaciilor comunitare din program la data de 31.03.2023, arată cele mai recente date centralizate de Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București, oferite de Ministerul Sănătății la solicitarea HotNews.ro.

Practic, un procent infim de doar aproximativ 3,1% din totalul de pastile achiziționate în anul 2022 au fost distribuite către populație. Restul pastilelor – aproximativ 97% din cantitatea achiziționată – zac în continuare în farmacii și în depozite.

Acest lucru înseamnă că Ministerul Sănătății a distribuit pastile în valoare de aproximativ 186 de mii de euro. Pastile în valoare de peste 5,81 de milioane de euro zac fără să le vrea nimeni.

Ce se va întâmpla cu pastilele de iod nedistribuite?

Termenul de valabilitate al comprimatelor iodură de potasiu din cadrul campaniei gratuite a Ministerului Sănătății este 31.03.2025, arată Ministerul Sănătății în răspunsul formulat la solicitarea HotNews.ro.

Instituția condusă de Alexandru Rafila mai spune că procesul de distribuție către populație prin farmaciile comunitare va continua pe tot parcursul acestui an.

La finalul anului însă, farmaciile vor înceta să le mai distribuie, iar toate pastilele rămase în stoc vor ajunge în depozitele DSP-urilor: „Conform Ordinului 258/2023 pentru modificarea Ordinului ministrului Sănătății nr. 1648/2022 privind modalitatea de distribuire a medicamentului iodură de potasiu 65 mg. comprimate către populație, la articolul 9 se stipulează: „Comprimatele iodură de potasiu 65 mg. nedistribuite către populaţie se păstrează în farmaciile comunitare până la data de 31.12.2023. La finalul perioadei farmaciile din lista prevăzută la art. 1 predau, prin intermediul companiilor de distribuţie de medicamente, către direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, cantităţile rămase în stoc, acordurile pacienţilor, respectiv ale aparţinătorilor, pentru cazurile în care eliberarea medicamentului s-a realizat către aceştia din urmă, privind administrarea tratamentului şi prescripţiile pe baza cărora au eliberat medicamentul iodură de potasiu 65 mg comprimate, pe bază de proces-verbal de predare-primire.”

Inițial, conform unui Ordin al Ministerului Sănătății din iunie anul trecut, pastilele rămase în stoc urmau să revină în depozitele Direcției de Sănătate Publică după 6 luni de păstrare în farmacii, adică la finalul anului 2022, însă acel Ordin a fost modificat, iar termenul prelungit până la 31.12.2023.

Cât au costat pastilele de iod?

Pastilele de iodură de potasiu produse în regim de urgență de Antibiotice Iași – aproximativ 30 de milioane de comprimate, pe care Ministerul Sănătății urma să le distribuie gratuit populației – au costat „în jur de 30 de milioane de lei”, echivalentul a aproximativ 6 milioane de euro, declara în aprilie anul trecut ministrul Alexandru Rafila, într-o conferință de presă, răspunzând unei întrebări a jurnaliștilor.

Cum a ajuns Alexandru Rafila să vrea să distribuie iod

Campania de distribuire gratuită a pastilelor de iodură de potasiu își are originile în primele luni ale lui Alexandru Rafila la conducerea Ministerului Sănătății, peste care s-a suprapus începerea războiului din Ucraina.

În primele săptămâni de război, de teama unui eventual atac nuclear, o parte dintre români au dat iama în farmacii după pastile de iod, iar într-o primă fază, Ministerul Sănătății nu a reacționat în niciun fel, cu toate că iodul luat „după ureche” poate face mai mult rău decât bine.

Relativ târziu și cu pandemia aflată pe sfârșite și transformată peste noapte într-o temă lipsită de interes, Rafila a început să vorbească îndelung, în toate aparițiile sale publice și în special în emisiunile tv, despre iod. O vreme, iodul a devenit, practic, tema favorită a ministrului Sănătății.

Iodul, nerecomandat persoanelor cu vârsta peste 40 de ani. Necesarul de 30 de milioane de pastile, stabilit de Comisia de Endocrinologie din Ministerul Sănătății

Persoanele eligibile pentru a primi iod sunt:

bebeluşii cu vârsta de până la o lună – se administrează un sfert de comprimat;

copiii între o lună şi trei ani – se administrează o jumătate de comprimat;

copiii între 3 şi 12 ani – li se administrează un comprimat;

copiii cu vârsta de peste 12 ani, adulții și femeile gravide sau care alăptează – doza recomandată este de două comprimate

Ministrul Sănătății, Alexandru Rafila, a declarat în repetate rânduri, anul trecut, că pastilele sunt distribuite preventiv, în eventualitatea unui accident nuclear, însă nimeni nu trebuie să le ia preventiv. Ele se administrează în primele 6 ore de la un

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Top 7 probleme de sănătate ce pot fi cauzate de telefon și soluții pentru a le diminua. De la dureri musculare și ochi obosiți la „putrezirea creierului”
14/04/2025 19:50

 Telefonul mobil a devenit aproape o extensie naturală a mainii noastre, iar simpla idee că am putea rămane fără acces la el, chiar si pentru scurt timp, poate provoaca un disconfort greu de ignorat. ...

Salarii record de 400.000 euro pentru medici: cazare gratuită și mașină de serviciu incluse. Află ce trebuie să faci
14/04/2025 15:17

Julia Creek, un orăsel izolat din Queensland, Australia, cu doar 550 de locuitori, a devenit recent cunoscut in intreaga lume datorită unei oferte de angajare care bate orice record european in materie de sal ...

Cercetătorii au stabilit cantitatea exactă de alcool consumată săptămânal care ar putea dubla riscul de demență
14/04/2025 14:38

 Consumul a opt pahare de vin sau halbă de bere pe săptămană sau mai mult poate creste semnificativ riscul de a dezvolta dementă, o afectiune care fură memoria, sugerează un nou studiu. Cercetător ...

Se modifică legea privitoare la medicamentele care te pot lăsa fără permis de conducere/ Lista completă
14/04/2025 11:36

 O modificare de nuantă, dar extrem de importantă are loc la articolul privind substantele interzise.. (2) Cu aceeaşi pedeapsă se sancţionează indeplinirea indatoririlor de serviciu de către un ...

Care este cea mai bună și sănătoasă apă de băut din comerț. Datele de pe etichetă la care trebuie să fii atent: „Asta recomand, din ce am studiat”
14/04/2025 05:54

Apa este vitală. Dacă fără mancare mai rezistăm, fără apă nu putem supravietui prea mult timp. Insă este important să bem apă sănătoasă, cu minerale potrivite. In comert există diferite tipuri de ...

La ce trebuie să fim atenți când facem cumpărături pentru masa de Paște. Ce este important să verificăm la carne, ouă sau cozonaci
13/04/2025 13:02

 Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) vine cu recomandări pentru perioada cumpărăturilor pentru masa de Paste, atrăgand atentia ca toate produsele alimentare să fie cumpărate ...

Cum îți influențează intestinul starea de spirit: legătura dintre microbiom și sănătatea mintală
13/04/2025 12:10

Se spune adesea că „simtim cu stomacul”. Dar ceea ce părea doar o expresie metaforică, devine astăzi un fapt sustinut de stiintă. Microbiomul intestinal, alcătuit din miliarde de bacterii bene ...

Un test de sânge ar putea detecta boala Parkinson înainte de apariţia simptomelor
13/04/2025 11:42

 Cercetătorii au dezvoltat un test de sange simplu şi „rentabil”, capabil să detecteze boala Parkinson cu mult inainte de apariţia simptomelor, conform unui studiu citat de The Guardian, tr ...

Transplant rar la Iași: un bărbat a fost salvat de ambii părinți, primind câte un rinichi de la fiecare
11/04/2025 20:14

Un bărbat de 39 de ani din Bucuresti a primit o nouă sansă la viată printr-un transplant de rinichi realizat la Spitalul Clinic „Dr. C.I. Parhon” din Iasi, donatorul fiind chiar mama sa. Interve ...

Propunere legislativă: Unitățile sanitare de stat ar putea oferi indemnizații de merit din surse proprii
11/04/2025 18:17

Potrivit unui proiect de ordonantă de urgentă aflat in consultare publică la Ministerul Sănătătii, spitalele de stat vor putea acorda personalului medico-sanitar indemnizatii de merit, din fondurile propr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei