Zeci de ONG-uri sar în apărarea romilor din Pata Rât. „Nici lângă gunoi nu pot locui?"

Dimensiune font:

| 07-07-2021 08:26

Patru familii de romi sunt date în judecată de primăria Cluj pentru că au ocupat casele modulare construite de Primăria Cluj-Napoca lângă rampele de gunoi din Pata Rât, în urma unui alt val de evacuări a 350 de persoane, care au fost mutate forțat acolo în 2010. 81 organizații, colective și grupuri, precum și 206 persoane fizice din România și din alte țări cer oprirea procesului de evacuare până când nu le poate asigura o alternativă locativă.

”Familiile aflate acum în risc de evacuare au ajuns să locuiască la o distanță mai mică decât 1000 m de gunoaiele toxice în urma unui alt val de evacuări a 350 de persoane, care au fost mutate forțat acolo în 2010 de pe str. Coastei din Cluj. Este vorba de patru familii tinere cu copii mici, care s-au mutat în camerele goale numite apartamente din casele modulare, după ce mai mult de 10 ani au locuit cu părinții lor în alte spații de acolo și neavând altă alternativă. Acum nici măcar lângă gunoi nu au dreptul să locuiască? Primăria Cluj-Napoca le alungă și de acolo, ținând acele spații locative vacante? Așa se răzbună autoritățile publice pe cei și cele care le-au dat în judecată pentru evacuarea din 2010, caz care acum se află la CEDO? Domnule Primar, unde sunt locuințele sociale? Cerem dreptate, investiții publice în locuințe sociale, adecvate și accesibile ca preț pentru toți și toate! Destul cu evacuările forțate, segregarea stigmatizată a romilor și rasismul instituțional!”, arată comunicatul organizațiilor.

Organizațiile, cât și mai multe persoane fizice spun că după un deceniu petrecut lângă rampa de gunoi, patru familii sunt date în judecată de primărie, cerând evacuarea lor prin primarul Emil Boc.

”Ei nu își doresc să locuiască în Pata Rât: au ocupat camerele (așa-numitele “apartamente”) vacante din modulare din cauză că nu s-au putut muta în altă parte și nu mai pot locui în camere de 16 m² împreună cu părinții lor, cu copiii lor, cu frații lor. Ei au intrat în camerele goale din nevoie. Ce a făcut primăria? A somat părinții să scoată din contractele lor de închiriere copiii deveniți majori, iar lor le-a aplicat stigma de “ocupant abuziv” sau “ocupant fără titlu”, cerându-le să plătească primăriei o chirie lunară pentru a o despăgubi până la evacuare (zicând că primăria “nu își poate folosi spațiul”) și să elibereze aceste spații. Astfel, dincolo de trauma evacuării și rămânerea fără acoperiș deasupra capului, primăria noastră îi exclude pe întreaga lor viață de la a fi eligibili pentru locuință socială”, mai arată organizațiile.

Acestea acuză că Primăria și Direcția de Asistență Socială și Medicală aflată în subordinea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca nu au elaborat un sistem de prevenire a evacuărilor care lasă persoanele evacuate fără locuință adecvată.

”Între timp, nici statul român nu a scos în afara legii evacuările forțate, și a suspendat evacuările doar în perioada stării de urgență în vederea protecției executorilor judecătorești față de Covid-19. Dezastruoasă a fost și a rămas și politica de locuințe sociale”, mai arată comunicatul.

Potrivit ONG-urilor, în Cluj-Napoca, procentul de locuințe sociale din totalul fondului locativ este sub 1% și în ultimii trei ani s-au repartizat sub 10 locuințe sociale pe an, când numărul solicitărilor a fost anual de peste 350.

”Mai departe, Primăria Municipiului Cluj-Napoca nu a realizat nimic din Strategia de Dezvoltare 2014-2020 în acest sens: nu a construit nicio locuință socială, nu a elaborat și nu a implementat un plan concret de relocare din mediul poluat și segregat Pata Rât în locuințe sociale din oraș. Printr-un proiect realizat din fonduri norvegiene (cu un buget de 4 milioane de euro), Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj a facilitat mutarea a 10% din totalul populației din Pata Rât, din care 21 de familii din casele modulare, lăsând goale acolo vreo 8 unități locative. Dintre familiile care nu aveau unde locui nici în zonă, și constrânse fiind de lipsa de alternative locative în afara ei, pentru a nu fi nevoite să trăiască în barăci construite fără autorizație, unele s-au mutat în aceste spații rămase goale fără a avea contract de închiriere”, mai spun organizațiile.

 

Proiectul ”ambițios” al lui Boc

În luna martie a a anului curent, primarul Emil Boc spunea că până în 2030 romii de la Pata Rât nu va vor mai fi acolo și că vrea să construiască locuințe sociale pentru ei.


”Obiectul ambițios, dar realist, este ca în 2030 Pata Rât să nu mai existe. Este un angajament al nostru și sper și al administrației metropolitane, care să fie realizat cu pași concreți. Deja am făcut câțiva pași. Populația de la Pata Rât prin diverse programe naționale, europene și norvegiene au avut case în Cluj-Napoca și în zona metropolitană. Am depus fișă de proiect la PNRR Planul Național de Redresare și Reziliență, acest instrument financiar al UE chemat să rezolve inclusiv această problemă. Sperăm că locuințe sociale vor fi construite în Cluj-Napoca sau zona metopolitabă din fonduri PNRR, care să vină să suplimenteze efortul administrației locale de locuire pentru persoanele defavorizate. Ca părere personală și Guvernul României ar trebui să gândească un plan masiv de locuințe, că le numesc sociale sau altfel, dar locuințe ”affordable”, pe care să ți le permiți, pentru a întări calitatea vieții”, spunea Boc, potrivit ȘtirideCluj.

Anul trecut, întrebat dacă există vreun plan pentru comunitatea de la Pata Rât, Emil Boc a zis că ”bineînțeles că există”.

”Integrare, integrare, integrare. Prin educație. Este prima modalitate pe care o facem. Educație, după aceea locuire. Construim locuințe în diverse părți ale orașului și ale județului, ale zonei metropolitane, prin Asociația de Dezvoltare a Zonei Metropolitane. Dar, fără educație, gândiți-vă: niciodată nu vor reuși cei din comunitatea respectivă să aibă un loc de muncă mai bine plătit. Pentru că, când te duci să te angajezi, îți cere o diplomă. Păi dacă n-ai diplomă, ce faci? Râmâi în aceeași stare de dependență socială. Și atunci am pus toate eforturile, toate „tunurile” posibile pe susținerea educației. Nu primesc ajutor social dacă nu trimit copiii la școală. Copiii la școală să aibă acees de la infrastructura digitală la tablete, wi-fi - și m-am asigurat să aibă inclusiv wi-fi gratuit pus la dispoziție de Primărie - să poată avea o slujbă care să poată să-i ducă la nivelul următor. Educația reprezintă cheia ieșirii din sărăcie”, spunea în 2020 Emil Boc, potrivit Ziar de Cluj.
 

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Puterea faptei stă în puterea noastră! Antibiotice Iași investește în educația copiilor  cu potențial din mediul rural
16/04/2025 15:20

 Iasi, 16 aprilie 2025 În apropierea sărbătorilor pascale, Fundatia “Antibiotice – Stiintă si Suflet” si angajatii Antibiotice au dăruit celor 97 de elevi bursieri ai programul ...

Ion Dolănescu chefuia câte trei zile, de Paște. Bucătăreasa îi prepara ciorbă de fazan, friptură de iepure și 1.200 de sarmale. „Dăruia și celor sărmani”
16/04/2025 07:36

Inegalabilul artist de muzică populară Ion Dolănescu petrecea cu mese intinse, de Paste, avand, in cele trei zile de sărbătoare, peste 100 de invitati. Veneau, pe rand, in ture, ca să prindă loc la masa ...

Saveta Bogdan sare în ajutorul Ioanei Tufaru, gravidă la 47 de ani: „Îi voi cumpăra hăinuțe pentru bebeluș, în amintirea Andei Călugăreanu”
15/04/2025 06:25

La aflarea vestii că Ioana Tufaru, fiica regretatei Anda Călugăreanu, este din nou insărcinată, solista de muzica populară Saveta Bogdan (79 de ani), care ii este ca o mamă, promite că o va ajuta, in co ...

Un expert în aviație explică de ce nu ar trebui niciodată să porți pantaloni scurți în avion
14/04/2025 05:49

Există cateva articole vestimentare şi accesorii pe care insoţitorii de bord recomandă să nu le purtaţi in timpul zborului, explicand şi motivele pentru care ar bine să le evitaţi. Astfel, Tommy Cimat ...

De ce tot mai mulți români regretă că s-au mutat în blocuri nou construite: „Mai bine era într-unul comunist”
14/04/2025 05:41

Pentru multi romani, visul de a se muta intr-un apartament nou, proaspăt construit, s-a transformat, odată cu trecerea timpului, intr-o realitate mai putin idilică. Desi noile constructii promit confort, des ...

Anunț important pentru seniorii care încasează pensiile vineri pe card. Când trebuie să meargă la bancomat
11/04/2025 08:43

Pensiile pe luna aceasta pentru 2,5 milioane de seniori vor intra pe card in cursul zilei de vineri, 11 aprilie. Data traditională de incasare a pensiilor pe card este 12 a fiecărei luni. Luna aceasta insă, ...

Peste 89% dintre români cred că apartenența la UE și NATO este vitală pentru România – INSCOP
10/04/2025 17:56

Romanii sunt tot mai critici fată de directia tării, dar sustin ferm apartenenta la UE si NATO – arată un studiu INSCOP realizat la solicitarea Confederatiei Patronale Concordia Potrivit celui mai rec ...

Pensionarea magistraților la 65 de ani. De ce se teme CSM
10/04/2025 06:55

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) a transmis, marti, că orice modificare a legislatiei privind drepturile magistratilor se poate face numai cu respectarea standardelor constitutionale si in urma unui d ...

Polițiștii și procurorii au desfășurat o acțiune majoră împotriva pornografiei infantile
09/04/2025 15:04

În perioada de la finalul lunii martie si inceputul lunii aprilie, autoritătile romane au desfăsurat o amplă operatiune la nivel national, avand ca obiectiv combaterea pornografiei infantile. Actiunea ...

Turismul montan, sub presiunea urșilor: Părinții ezită să-și trimită copiii în tabere, spun reprezentanții din Poiana Brașov
09/04/2025 12:51

Prezenta tot mai frecventă a ursilor in statiunile montane pune presiune pe turismul din zonele alpine, afectand inclusiv planurile familiilor de vacantă sau deciziile părintilor de a-si trimite copiii in ta ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei