Zeci de ONG-uri sar în apărarea romilor din Pata Rât. „Nici lângă gunoi nu pot locui?"

pata_rat_george_popescu_poqe_7

Dimensiune font:

| 07-07-2021 08:26

Patru familii de romi sunt date în judecată de primăria Cluj pentru că au ocupat casele modulare construite de Primăria Cluj-Napoca lângă rampele de gunoi din Pata Rât, în urma unui alt val de evacuări a 350 de persoane, care au fost mutate forțat acolo în 2010. 81 organizații, colective și grupuri, precum și 206 persoane fizice din România și din alte țări cer oprirea procesului de evacuare până când nu le poate asigura o alternativă locativă.

”Familiile aflate acum în risc de evacuare au ajuns să locuiască la o distanță mai mică decât 1000 m de gunoaiele toxice în urma unui alt val de evacuări a 350 de persoane, care au fost mutate forțat acolo în 2010 de pe str. Coastei din Cluj. Este vorba de patru familii tinere cu copii mici, care s-au mutat în camerele goale numite apartamente din casele modulare, după ce mai mult de 10 ani au locuit cu părinții lor în alte spații de acolo și neavând altă alternativă. Acum nici măcar lângă gunoi nu au dreptul să locuiască? Primăria Cluj-Napoca le alungă și de acolo, ținând acele spații locative vacante? Așa se răzbună autoritățile publice pe cei și cele care le-au dat în judecată pentru evacuarea din 2010, caz care acum se află la CEDO? Domnule Primar, unde sunt locuințele sociale? Cerem dreptate, investiții publice în locuințe sociale, adecvate și accesibile ca preț pentru toți și toate! Destul cu evacuările forțate, segregarea stigmatizată a romilor și rasismul instituțional!”, arată comunicatul organizațiilor.

Organizațiile, cât și mai multe persoane fizice spun că după un deceniu petrecut lângă rampa de gunoi, patru familii sunt date în judecată de primărie, cerând evacuarea lor prin primarul Emil Boc.

”Ei nu își doresc să locuiască în Pata Rât: au ocupat camerele (așa-numitele “apartamente”) vacante din modulare din cauză că nu s-au putut muta în altă parte și nu mai pot locui în camere de 16 m² împreună cu părinții lor, cu copiii lor, cu frații lor. Ei au intrat în camerele goale din nevoie. Ce a făcut primăria? A somat părinții să scoată din contractele lor de închiriere copiii deveniți majori, iar lor le-a aplicat stigma de “ocupant abuziv” sau “ocupant fără titlu”, cerându-le să plătească primăriei o chirie lunară pentru a o despăgubi până la evacuare (zicând că primăria “nu își poate folosi spațiul”) și să elibereze aceste spații. Astfel, dincolo de trauma evacuării și rămânerea fără acoperiș deasupra capului, primăria noastră îi exclude pe întreaga lor viață de la a fi eligibili pentru locuință socială”, mai arată organizațiile.

Acestea acuză că Primăria și Direcția de Asistență Socială și Medicală aflată în subordinea Consiliului Local al Municipiului Cluj-Napoca nu au elaborat un sistem de prevenire a evacuărilor care lasă persoanele evacuate fără locuință adecvată.

”Între timp, nici statul român nu a scos în afara legii evacuările forțate, și a suspendat evacuările doar în perioada stării de urgență în vederea protecției executorilor judecătorești față de Covid-19. Dezastruoasă a fost și a rămas și politica de locuințe sociale”, mai arată comunicatul.

Potrivit ONG-urilor, în Cluj-Napoca, procentul de locuințe sociale din totalul fondului locativ este sub 1% și în ultimii trei ani s-au repartizat sub 10 locuințe sociale pe an, când numărul solicitărilor a fost anual de peste 350.

”Mai departe, Primăria Municipiului Cluj-Napoca nu a realizat nimic din Strategia de Dezvoltare 2014-2020 în acest sens: nu a construit nicio locuință socială, nu a elaborat și nu a implementat un plan concret de relocare din mediul poluat și segregat Pata Rât în locuințe sociale din oraș. Printr-un proiect realizat din fonduri norvegiene (cu un buget de 4 milioane de euro), Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Cluj a facilitat mutarea a 10% din totalul populației din Pata Rât, din care 21 de familii din casele modulare, lăsând goale acolo vreo 8 unități locative. Dintre familiile care nu aveau unde locui nici în zonă, și constrânse fiind de lipsa de alternative locative în afara ei, pentru a nu fi nevoite să trăiască în barăci construite fără autorizație, unele s-au mutat în aceste spații rămase goale fără a avea contract de închiriere”, mai spun organizațiile.

 

Proiectul ”ambițios” al lui Boc

În luna martie a a anului curent, primarul Emil Boc spunea că până în 2030 romii de la Pata Rât nu va vor mai fi acolo și că vrea să construiască locuințe sociale pentru ei.


”Obiectul ambițios, dar realist, este ca în 2030 Pata Rât să nu mai existe. Este un angajament al nostru și sper și al administrației metropolitane, care să fie realizat cu pași concreți. Deja am făcut câțiva pași. Populația de la Pata Rât prin diverse programe naționale, europene și norvegiene au avut case în Cluj-Napoca și în zona metropolitană. Am depus fișă de proiect la PNRR Planul Național de Redresare și Reziliență, acest instrument financiar al UE chemat să rezolve inclusiv această problemă. Sperăm că locuințe sociale vor fi construite în Cluj-Napoca sau zona metopolitabă din fonduri PNRR, care să vină să suplimenteze efortul administrației locale de locuire pentru persoanele defavorizate. Ca părere personală și Guvernul României ar trebui să gândească un plan masiv de locuințe, că le numesc sociale sau altfel, dar locuințe ”affordable”, pe care să ți le permiți, pentru a întări calitatea vieții”, spunea Boc, potrivit ȘtirideCluj.

Anul trecut, întrebat dacă există vreun plan pentru comunitatea de la Pata Rât, Emil Boc a zis că ”bineînțeles că există”.

”Integrare, integrare, integrare. Prin educație. Este prima modalitate pe care o facem. Educație, după aceea locuire. Construim locuințe în diverse părți ale orașului și ale județului, ale zonei metropolitane, prin Asociația de Dezvoltare a Zonei Metropolitane. Dar, fără educație, gândiți-vă: niciodată nu vor reuși cei din comunitatea respectivă să aibă un loc de muncă mai bine plătit. Pentru că, când te duci să te angajezi, îți cere o diplomă. Păi dacă n-ai diplomă, ce faci? Râmâi în aceeași stare de dependență socială. Și atunci am pus toate eforturile, toate „tunurile” posibile pe susținerea educației. Nu primesc ajutor social dacă nu trimit copiii la școală. Copiii la școală să aibă acees de la infrastructura digitală la tablete, wi-fi - și m-am asigurat să aibă inclusiv wi-fi gratuit pus la dispoziție de Primărie - să poată avea o slujbă care să poată să-i ducă la nivelul următor. Educația reprezintă cheia ieșirii din sărăcie”, spunea în 2020 Emil Boc, potrivit Ziar de Cluj.
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Dan Negru: Democrația a ajuns pe mâna unor șmecheri puțini, care știu cum să-i fraierească pe cei mulți’
23/11/2024 11:30

p style=" font-weight:bold ">Dan Negru a izbucnit pe retelele de socializare, chiar inaintea primul tur la prezidentiale, unde a declarat că ar impune restrictii asupra dreptului de vot pentru persoanele care ...

RU EUROPE SRL – Lansarea proiectului     ”F.I.R.M.A. - Formarea si Instruirea Resurselor: Manageri si Angajati
23/11/2024 09:10

 COMUNICAT DE PRESĂ Lansarea proiectului ”F.I.R.M.A. - Formarea si Instruirea Resurselor: Manageri si Angajati",  PEO/78/PEO_P9/OP4/ESO4.7/P ...

RU EUROPE S.R.L – Lansarea proiectului „A.C.U.M.: Adaptează-te la Cerințe Unice și Moderne”, PEO/78/PEO_P9/OP4/ESO4.7/PEO_A36
23/11/2024 09:06

 COMUNICAT DE PRESĂ Lansarea proiectului    „A.C.U.M.: Adaptează- te la Cerinte Unice si Moderne”, PEO/78/PEO_P9/OP4/ESO4.7/PEO_A36

Pensionarii ieșeni vor primi tichete sociale de Sărbători
22/11/2024 12:19

  Pensionarii ieseni vor beneficia si in acest an de ajutoare sub formă de tichete sociale valorice. Actiunea, organizată de Primăria Municipiului Iasi prin Directia de Asistentă Socială, marchează ...

Recalcularea pensiei de urmaș. Câți bani va primi soțul supraviețuitor
21/11/2024 18:59

Multi romani vor să afle cum se face recalcularea pensiei de urmas. Noua lege a pensiilor, aplicabilă din 1 septembrie 2024, mentine in mare parte prevederile anterioare, dar au fost făcute cateva clarifică ...

21 noiembrie - Ziua mondiala a salutului
21/11/2024 11:04

21 noiembrie - Ziua mondiala a salutului Ziua mondială a salutului este marcată in fiecare an la 21 noiembrie, fiind un prilej ca oamenii din intreaga lume să-şi exprime preocuparea pentru pacea mondial ...

Poliția a confiscat peste trei tone de articole pirotehnice
20/11/2024 10:10

De la inceputul campaniei de verificare, politistii au confiscat peste trei tone de articole pirotehnice ilegale. Actiunea, derulată in perspectiva sărbătorilor de iarnă, a inceput la finalul lunii septem ...

7 expresii pe care le foloseşte o persoană manipulatoare ca să te facă să te simți vinovat
19/11/2024 15:54

  7 expresii pe care le foloseşte o persoană manipulatoare ca să te facă să te simti vinovat Un manipulator este o persoană care, cu ajutorul minciunilor si a anumitor comportamente, ii induce ...

Nu e glumă! Klaus Iohannis nu a avut nicio zi de concediu în cei 10 ani de mandat, susține Administrația Prezidențială
17/11/2024 13:39

Klaus Iohannis, presedintele Romaniei, se apropie de finalul celor două mandate, incepand ultima lună de activitate in functie, fără să fi beneficiat de nici măcar o zi de concediu oficial in aproape 10 a ...

Statistici șocante: un copil este violat în fiecare zi în România
16/11/2024 08:56

Un copil este violat in fiecare zi in Romania. Statisticile socante prezintă realitatea tării noastre in care cei mai vulnerabili cad pradă pedofililor, arată cele mai recente date. In numai doi ani au fos ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei