Pentru Paște, românii alocă în medie 800 de lei și aleg, în mare parte, produse de la producători locali
Dimensiune font:
Românii alocă, în medie, 800 de lei pentru masa și pregătirile de Paște, iar criteriul principal în alegerea produselor rămâne susținerea producătorilor locali, potrivit unui sondaj realizat de Raiffeisen Bank și publicat miercuri.
Studiul arată că pentru 8 din 10 români, petrecerea timpului alături de familie este cea mai valoroasă tradiție de Paște. Familiile cu copii și persoanele cu venituri lunare de peste 1.000 de euro depășesc media națională, ajungând la cheltuieli de peste 900 de lei în această perioadă.
Totodată, 40% dintre respondenții care depășesc pragul de 1.000 de lei aleg să petreacă Paștele în vacanțe – fie în țară, fie în afara granițelor – sau la restaurant. Mai bine de jumătate (55%) declară că bugetul alocat sărbătorii a crescut față de anul precedent.
Opt din zece participanți afirmă că preferă produse locale, o tendință mai accentuată în rândul locuitorilor din mediul rural și al celor cu vârsta de peste 55 de ani. Produsele tradiționale – carnea, pasca, ouăle roșii și băuturile specifice – se află printre cele mai frecvent achiziționate articole.
De asemenea, studiul indică faptul că Paștele generează un efort financiar considerabil. Cheltuielile sunt acoperite în principal din venitul lunar disponibil, dar și din economii. Aproximativ 30% dintre respondenți recurg la un credit, mai ales în cazul persoanelor singure. Utilizatorii de carduri de credit tind, de asemenea, să aloce sume mai mari, mai ales dacă își petrec sărbătorile în vacanță.
În acest context, 77% dintre români folosesc produse și servicii bancare pentru cheltuielile pascale, iar peste jumătate sunt interesați de opțiuni avantajoase, cum ar fi rate fără dobândă, reduceri directe sau cashback.
„Paștele este un moment important în viața financiară a multor români. Prin soluții precum plățile în rate fără dobândă, reducerile directe și programele de cashback, venim în sprijinul celor care își doresc să își organizeze bugetul cu mai multă responsabilitate. Aceste instrumente contribuie la menținerea echilibrului financiar și promovează un comportament economic sănătos", a declarat Mihail Ion, vicepreședinte al Diviziei Piețe de Capital și Planificare Financiară Personală din cadrul Raiffeisen Bank România.
Banca oferă și câteva recomandări pentru gestionarea eficientă a cheltuielilor de Paște: stabilirea unui buget clar; realizarea unei liste de cumpărături bine planificate; evitarea risipei alimentare; folosirea reducerilor și a ofertelor speciale; susținerea producătorilor locali pentru calitate și prospețime; prevenirea cumpărăturilor impulsive și includerea unui fond de rezervă pentru cheltuieli neprevăzute.
Studiul a fost realizat în luna aprilie 2025, în parteneriat cu Appinio, prin metoda CAWI (chestionar online), pe un eșantion reprezentativ la nivel național de 750 de persoane cu studii medii și superioare, având un venit mediu al gospodăriei de circa 7.000 de lei.
Aceasta este a patra cercetare din seria DESPRE BANI 1:1, o inițiativă lunară a Raiffeisen Bank care își propune să analizeze comportamentele financiare ale românilor și felul în care banii le influențează deciziile cotidiene.
Raiffeisen Bank, instituție financiară cu acoperire națională, activează în România ca bancă universală, deservind peste 2,3 milioane de clienți – persoane fizice, companii și instituții.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau