„Ceea ce vedem e doar un început de austeritate”

interviu economie -IS

Dimensiune font:

| 08-01-2025 06:18

  

 * dialog cu prof.univ.dr. Andrei Ștefan Neștian, directorul Departamentului de Management, Marketing și Administrarea Afacerilor al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

- Domnule profesor, cum evaluați impactul măsurilor de austeritate asupra performanței organizațiilor publice și private din România? Există modalități prin care managerii pot atenua efectele negative?

- Impactul va fi selectiv, la fel ca măsurile. Toate taxele noi sau mărite și toate scutirile retrase vor duce la costuri mai mari în domeniile economice afectate, generând prețuri în lei mai mari. Asta va însemna prețuri mai mari la consumatorul final, cu un ușor efect inflaționist, și scăderea competitivității externe, dacă și cursul leului va fi ținut strâns de BNR, ca până acum. Deci, vor rezulta potențiale exporturi mai mici. Firmele care sunt în industrii bazate pe exploatarea intensă a unor resurse, cu marje de profit mici, vor suferi, pentru că taxele mai mari, modificate de pe o zi pe alta, cuplate cu salariul minim legal în creștere și eliminarea unor facilități fiscale sunt o rețetă pentru dificultăți financiare, insolvență sau faliment. Firmele din HoReCa, din construcții și agricultură vor avea probleme de acest tip. Soluția lor favorită va fi creșterea prețurilor, pentru că ele acționează și concurează preponderent local. În IT&C e posibil să se piardă contracte externe, pentru că prețurile sunt globale. Vor fi firme care își vor reduce afacerile în România și le vor muta în alte țări, unde va fi mai bine ca taxare pentru ele. Vor dispărea astfel unele locuri de muncă în România. Managerii din IT vor trebui să reducă din cheltuielile uneori extragavante pentru starea de bine a angajaților și pentru recompensele non-financiare.

În administrația publică, reacția la austeritate va fi în principal sub formă de proteste, greve și limitări a aplicării măsurilor de eficientizare propuse. Oamenii de acolo vor resimți măsurile ca restrângeri ale unor drepturi anterior câștigate și vor considera că sunt preferabile reducerile unor consumuri decât diminuarea unor drepturi salariale sau a unor locuri de muncă. Serviciile publice sunt unice, echivalente unor monopoluri, prin natura lor, deci, fiecare angajat de acolo știe că poate pune în pericol funcționarea unui serviciu dacă face grevă sau se opune unei măsuri. De aceea, acolo va fi foarte greu să se obțină eficientizări, dacă nu va fi o justificare bine fundamentată, dublată de o presiune guvernamentală sau publică.   

- Credeți că Ordonanța „Trenuleț” va influența strategiile de management al resurselor umane în organizațiile universitare?

- Rămâne de văzut dacă angajările din universități nu vor fi de fapt excluse din zona de impact a acestei ordonanțe. Normal așa ar trebui să fie, pentru că numărul de posturi dintr-o universitate nu afectează bugetul național, așa cum se întâmplă când vorbim de numărul de posturi din administrația publică.

„Pentru anul viitor ne putem aștepta la un buget minimal și pentru cercetare și pentru educație”

- În ce măsură credeți că măsurile de austeritate vor afecta calitatea proceselor educaționale și de cercetare din universități?

- După actuala ordonanță, înghețarea salariilor va genera o demotivare a profesorilor și cercetătorilor, cu efecte vizibile în ceva mai mult timp, de exemplu în pozițiile universităților românești din clasamentele internaționale. Însă, pe lângă aceasta, pentru anul viitor ne putem aștepta la un buget minimal și pentru cercetare și pentru educație.

- Cum pot organizațiile să își mențină standardele de calitate în condițiile reducerilor financiare impuse de guvern?

- Ceea ce vedem e doar un început de austeritate. Deficitul trebuie sa scadă, iar planul Guvernului este să reducă deficitul la 3% din PIB în următorii 7 ani, deci, vor mai urma alte măsuri de aceeași natură. În instituțiile publice trebuie pornite demersuri de eficientizare, care să mențină calitatea cu consumuri de resurse mai mici: mai puține ore de muncă pe un tip de activitate, mai puțini angajați, mai puține documente, mai puține aprobări, consumuri materiale mai mici, timp mai redus de realizare a unui serviciu etc. Asta înseamnă procese mai suple, eliminarea muncii inutile – de tip birocrație făcută pentru altă birocrație – eliminarea altor forme de risipă și, obligatoriu, digitalizarea unor procese.

- Ce rol ar putea avea programele de consultanță și cercetare în management în sprijinirea instituțiilor afectate de măsurile de austeritate?

- Ecartul între practicile manageriale din firmele cele mai competitive și instituțiile publice este foarte mare. De aceea, transferul de competențe prin consultanță sau cercetare, dintr-o parte în alta, poate avea un impact mare. Întrebarea este dacă va fi o deschidere reală către asta: să accepți că poți face ceva mai bine, dacă lași pe alții să te învețe, și, mai apoi, chiar să aplici ce ai fost învățat. Să luăm, de exemplu, sistemele LEAN SIX SIGMA din firme, care aduc rezultatele unei activități într-o marjă foarte mică de erori sau defecte, minimizând și consumurile. Dacă există vreo instituție publică, regie autonomonă sau companie de stat în care să fie utilizate parțial practici de acest tip, ea este o mare excepție! Ar fi utile tehnici manageriale din Lean management și Six Sigma în instituțiile publice? Desigur! Să mai luăm un exemplu: normarea muncii. Cine și cum face normarea muncii în instituțiile publice, pentru a stabili numărul de posturi? Sunt datele și analizele respective supuse unor auditări obiective, externe, la fel cum activitatea contabilă a unei firme cotate la bursă este auditată de experți externi? Se folosește în decizii un indicator realist de tip „normă de servire”: la câți cetățeni este necesar un anumit tip de serviciu public? Dacă s-a digitalizat undeva un serviciu public, a devenit totul mai usor pentru cetățeni. Dar, câte locuri de muncă din acel departament sau instituție au fost reduse, pentru că nu se mai face un serviciu de relaționare față în față, ci cetățenii lucrează singuri, pe o platforma automată? Un ultim exemplu: achizițiile publice. Firmele reduc costurile lor de achiziții optimizând lanțuri întregi de aprovizionare, pe o logica de tip Supply Chain Management. Ar putea fi schimbat ceva după această logică în procedurile de achiziții publice?

„Principala lecție este că nu trebuia să lăsăm deficitul să ajungă atât de mare”

- Ce lecții putem învăța din experiențele anterioare ale organizațiilor care au gestionat crize economice și care pot fi aplicate acum?

- În primul rând, nevoia de reducere a cheltuielilor statului este absolut reală, măsuri fiind obligatoriu de adoptat. Însă, lecțiile trecutului recomandă un echilibru dinamic fragil: în ce ritm putem face eficientizări ale unor sisteme publice, prin ce fel de reforme funcționale, pentru a păstra calitatea serviciilor oferite? De aceea, reducerea acestui deficit imens nu poate fi făcută repede, însă va trebui făcută, pentru că deficitul alimentează un alt bulgăre periculos: datoria externă.

Statul are două soluții pentru acoperirea deficitului: împrumuturile și emiterea suplimentară, neacoperită, de monedă națională. Emiterea de monedă este inflaționistă și nu sunt informații publice că ar fi folosită. În schimb, e vizibil cât de mult se împrumută Statul.

Guvernul îşi acoperă astfel rapid deficitul, dar, pentru că trebuie plătită dobânda la datorii, o mare parte a veniturilor fiscale viitoare vor fi utilizate tocmai pentru serviciul datoriei şi nu pentru finanţarea bunurilor şi serviciilor publice viitoare.

Dacă anul acesta avem 8,5% din PIB deficit, înseamnă că Guvernul se va împrumuta cu echivalentul a 8,5% din PIB. Anul viitor reducem la 7,5% și ne împrumutăm cu încă 7,5% din PIB, apoi cu 7, cu 6, cu 5 etc. Datoria publică va crește la valori nesustenabile dacă nu ne mișcăm suficient de repede, iar austeritatea din acest an trebuie urmată de noi măsuri, mai drastice, în anii următori. Principala lecție este că nu trebuia să lăsăm deficitul să ajungă atât de mare. Când s-a încheiat criza COVID trebuiau luate măsuri mai drastice de menținere într-un palier rezonabil, sub 4 % din PIB. În anii următori reducerea cheltuielilor publice va necesita reducerea numărului de posturi de la stat, iar creșterile de taxe și impozite vor induce reducerea numărului de locuri de muncă în unele industrii.

O lectie importantă la nivel de țară este să întelegem că nu avem suficiente pârghii instituționale care să genereze limitări la nivelul puterilor tării pentru a împiedica Guvernul să mai împingă țara spre un astfel de dezechilibru financiar extrem periculos. Avem nevoie de limitări astfel încât Guvernul să nu mai poată decide să cheltuie cât vrea, indiferent dacă are sau nu are venituri acoperitoare. Avem nevoie de limitări ca Statul să nu mai crească cât vrea, în termeni de taxe impuse, de buget sau de număr de angajați. Avem nevoie de limitări ca Statul să nu se mai împrumute oricât vrea! Dacă nu le vom crea, integrându-le în jocul care generează echilibrul puterilor în stat, vom vedea în viitor deficite și mai mari, datorie publică și mai mare, număr de angajați la stat și mai mare, fiscalitate și mai împovărătoare.

„Perioadele dificile pentru organizații creează anxietate și demotivare”

- Credeți că măsurile de austeritate ar putea accelera digitalizarea și automatizarea în universități și alte organizații?

- Digitalizarea este o soluție foarte bună pentru a eficientiza o activitate, un proces, un serviciu care permite o astfel de transformare. Digitalizarea elimină o parte din munca unor operatori anterior implicați în relații umane directe, elimină procesări realizate de oameni prin înlocuirea lor parțială cu procesări automate, elimină consumuri fizice, elimină timpi de deplasare și de procesare a unor informații în formă fizică, adică plimbarea documentelor. Probleme sunt de a identifica repede care procese pot fi digitalizate la costuri accesibile și de a accepta reducerea numărului de locuri de muncă în urma digitalizării.

- Care sunt principalele recomandări pe care le-ați face liderilor organizaționali pentru a-și gestiona echipele și resursele în perioade de incertitudine economică?

- Perioadele dificile pentru organizații, fie ele instituții publice sau societăți comerciale, crează anxietate și demotivare. Principala nevoie a angajaților devine siguranța locului de muncă. Demersurile de căutare a unor soluții de eficientizare a activității sunt cele care reduc această anxietate, tocmai pentru că se întrevede în ele speranța unei soluții care să mențină lucrurile într-o zonă bună sau foarte bună. Când e greu, echipa trebuie mobilizată pentru a căuta soluții.

A consemnat Maura ANGHEL

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:15

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com, organizează în data de 31.01.2025, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 26.770 mp, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, zona Dedeman 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail primaria_valealupului@yahoo.com 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 26.770 mp, situată în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 100107, CF nr. 100107, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: se obține gratuit, atât de la sediul autorității, cât și de pe site-ul autorității 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 23.01.2025, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 31.01.2025, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 31.01.2025, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro
ANUNȚ DE PARTICIPARE LA LICITAȚIE PUBLICĂ privind închirierea prin licitație publică a două spații ce aparțin domeniului public al Comunei Tămășeni, Jud. Neamt. 1.Informații generale privind autoritatea contractantă in special denumirea,codul de identificare fiscală, adresa,numărul de telefon,fax și/sau adresa de e-mail,persoană de contact:Comuna Tămășeni, strad Unirii, nr.157 județul Neamț, telefon: 0233749494, fax: 0233749333 e –mail: primariatamaseni@yahoo.com.Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică,in special descrierea bunurilor care urmează să fie concesionate:Spațiu în suprafață de 118,53 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț. Închirierea se va realiza conform HCL nr.66/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. Spațiu în suprafață de 117,45 mp ce aparține domeniului public al Comunei Tămășeni, situat pe Str. Unirii, nr. 373, la etajul 1 al Dispensarului Uman din satul Adjudeni, com. Tămășeni, Jud. Neamț.Închirierea se va realiza conform HCL nr.67/16.12.2024 si OUG nr. 57/2019. 2.Informații privind documentația de atribuire : se regăsesc in caietul de sarcini. 2.1.Modalitatea sau modalitațile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar din documentația de atribuire:la sediul Comunei Tămășeni sau în baza unei solicitari scrise sau in format electronic adresate către Primăria comunei Tămășeni.2.2.Denumirea si datele de contact ale compartimentului de la care se pot obține un exemplar din documentația de atribuire: Primăria comunei Tămășeni, Compartiment administrare domeniul public și privat, fond funciar, cadastru și resurse umane.2.3.Costul si condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ: 10,00 lei poate fi achitat in numerar la casieria unitații.2.4.Data–limită de pentru solicitarea clarificărilor 08.01.2025 ora 12:00.3.Informații privind ofertele:3.1.Data-limită de depunere a ofertelor : 15.01.2025 ora 10:00.3.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț, la registratură.3.3.Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: 2 exemplare. 4.Data si locul la care se va desfașura sedința publică de deschidere a ofertelor: 16.01.2025 ora 10:00, Primăria comunei Tămășeni, strada Unirii, nr.157, județul Neamț.6.Denumirea, adresa, numărul de telefon și /sau adresa de e-mail ale instanței competente in soluționarea litigiilor apărute si termenele pentru sesizarea instanței : Judecătoria Roman, Piata Roman Voda nr. 1 cod postal 611022 telefon 0233 743858 fax 0233 742583 , e-mail : jud – roman@just.ro. 7.Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate in vederea publicării: 17.12.2024. Primar, Lucaci Stefan
Șofer din Suceava, reținut de TREI ori într-o săptămână, după ce s-a urcat la volan cu permisul suspendat. Acesta tocmai ieșise din AREST
08/01/2025 15:33

Un bărbat din Suceava a fost retinut a treia oară de politistii din cadrul Brigăzii Rutiere, la data de 6 ianuarie anul acesta, după ce a condus, desi avea permisul suspendat. Bărbatul tocmai fusese aresta ...

Un băiat de 15 ani a murit la scurt timp după a ce fost adus la UPU; ar fi fost agresat
08/01/2025 14:43

Potrivit unei informări primite de la Biroul de Presă al Inspectoratului Judeţean de Poliţie Iaşi, poliţiştii Secţiei nr. 3 Poliţie Rurală Popricani au fost sesizaţi de o femeie, din comuna Trifeşti ...

Managerul Spitalului de Boli Infecţioase Iaşi: Creştere îngrijorătoare a virozelor respiratorii; patru pacienţi cu gripă A în terapie intensivă
08/01/2025 12:39

Managerul Spitalului de Boli Infecţioase din Iaşi, medicul Florin Roşu, susţine că există o creştere ingrijorătoare a numărului de cazuri de viroze respiratorii, iar patru pacienţi cu gripă de tip A ...

„Bărbierul din Sevilla” are loc mâine, la Opera Iași
08/01/2025 10:04

„Bărbierul din Sevilla” are loc maine, la Opera Iasi Opera Natională Romană din Iasi programează maine primul spectacol al anului. De la ora 18:30, in Sala Mare, publicul va putea urmări opera ...

Zeci de copii mutilați pe viață, la Iași. Medicii cer autorităților interzicerea petardelor
08/01/2025 08:33

 * 30 de copii au ajuns in ultimele zile la Spitalul de Copii „Sf. Maria” din Iasi cu răni grave cauzate de folosirea petardelor * dintre acestia, mai bine de jumătate au rămas mutilati pe v ...

Noi reguli la Serviciul de stare civilă Iași
08/01/2025 08:25

* incepand cu data de 8 ianuarie 2025, activitatea de lucru cu publicul a Serviciului de stare civilă Iasi se reorganizează in totalitate, accesul la serviciile institutiei urmand a se face doar pe bază de p ...

Un moşneag, la un pas de crimă: şi-a desfigurat vecinul cu cârja!
08/01/2025 07:34

 La 70 de ani, Costică U. a ajuns in puşcărie şi va sta acolo in următorii patru ani, fiind condamnat pentru tentativă de omor. Între el şi familia vecinului, Liviu A. (43 de ani), există o d ...

O lume în cerneală albastră. Amintiri din școala copilăriei comuniste, trăite în lumea digitală
08/01/2025 06:57

Prin ferestrele inalte ale scolii, in prima zi de scoală din 2025, soarele diminetii pătrunde semet, desenand pe peretii albi jocuri de lumină care par să acompanieze efervescenta unui nou inceput. Lumina ...

Un ieşean şi-a colindat nevasta cu vătraiul
08/01/2025 06:37

 Crăciunul a inceput frumos, dar nu s-a terminat deloc la fel pentru familia D. din Miroslava. Marinel şi Mioara au inceput cheful pe la miezul nopţii, după ce plecaseră colindătorii. Aveau provizii ...

Au fost condamnaţi cei mai mari traficanţi de droguri din Iaşi
08/01/2025 06:31

 Patru ani le-a trebuit procurorilor DIICOT pentru a strange dovezile impotriva celor mai mari traficanţi de droguri care au activat vreodată pe raza municipiului Iaşi. E vorba de Ionel Nălbaru, Răzva ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei