9 euro pe luna, farmecul ascuns al transportului in comun in Germania
Dimensiune font:
În Germania, din iunie și până la sfârșitul lui august se poate călători în tot transportul în comun și cel regional cu un simplu bilet unic de 9 euro. Pe lună.
Biletul de 9 euro (9 euro ticket) a fost introdus, în primul rând, ca măsură de compensație pentru benzina care s-a scumpit cu aproape 60% în ultimele 12 luni și pentru a contracara inflația galopantă. S-a înscris într-un pachet mult mai larg de compensații, dar este, de departe, inițiativa cea mai populară.
A fost însă și o încercare a actualului guvern de coaliție între social-democrați, verzi și liberali de a face transportul în comun mai atrăgător, în ideea că treptat lumea s-ar putea lăsa convinsă să abandoneze mașinile în garaj, ajutând astfel la tranziția spre o economie mai „verde” și neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Și la „despărțirea” treptată de energia fosilă, mai ales cea furnizată de Rusia.
După o lună și jumătate, bilanțul este „mai mult decât încurajator”, declara luni ministrul Transpotrului, Volker Wissing, „s-au vândut peste 21 de milioane de bilete de 9 euro, la care se adaugă cele 10 milioane de abonamente sezoniere”. Sub linie, peste 30% din germani folosesc transportul în comun, nivel care depășește cu puțin cel dinatinte de pandemia de coronavirus, precizează însă Lars Wagner de la Asociația Germană a Companiilor de Transport (VDV), pentru DW. Organizația-umbrelă reprezintă peste 600 de companii de transport public din toată țara.
Majoritatea celor care au cumpărat biletul de 9 euro sunt navetiști, a mai spus ministrul Transportului, Wissing, dar biletul a fost cumparat și pentru călătorii peste weekend sau în zilele de sărbători și vacanță.
Sub un procent din tenurile regionale sau locale au fost supra-aglomerate, cum s-au temut mulți că se va întâmpla.
Mai mult, biletul de 9 euro a forțat o modernizare „de mult așteptată” a transportului în comun, a mai declarat ministrul Transportului, mai ales digitalizarea serviciilor. „În câteva săptămâni am reușit să venim cu o propunere și să punem pe piața un bilet digital”, a spus Wissing.
Ce este biletul de 9 euro
Biletul de 9 euro pe lună este, pentru Germania, extrem de ieftin, aproape un cadou. Greu de comparat cu abonamentele normale, dar pentru a da o idee mai clară despre diferența de preț: un abonament pe săptămână pentru elevi/studenți (subvenționat de stat) costa 13 euro și nu acoperă tot transportul în comun.
Faptul că s-a introdus un singur bilet pentru toate mijloacele de transport în comun... a fost o revoluție
Biletul de 9 euro mai are o particularitate: este unic, în toată Germania federală, și acoperă toate formele de transport în comun, de la autobuze si tramvaie, la metrou, trenuri locale rapide și trenuri regionale. Singurele care nu intră în acest sistem sunt trenurile rapide ICE. Pe lângă preț, faptul că s-a introdus un singur bilet pentru toate mijloacele de transport în comun, fie ele municipale sau regionale, a fost o revoluție. Depășită, într-un stat federal ca Germania, numai de faptul că acest bilet este unic și valabil în toată țara.
Vânzările au depășit așteptările industriei, la fel și numărul de pasageri. Deutsche Bahn (căile ferate germane) a raportat o creștere cu 10% a numărului de persoane care au folosit trenuri regionale în luna iunie.
În Berlinul și landul învecinat Brandenburg, numărul pasagerilor a crescut cu aproape 25%.
Ce urmează
Multă lume speră că experimentul „biletul de 9 euro” va continua, numai că se pune problema cum și mai ales cine va plăti?
În acest moment, experimentul este finanțat de guvernul federal cu 2,5 miliarde de euro. Normal, transportul în comun este finanțat de guvernul federal, de landuri și de municipalități – așa că orice „urmaș” al biletului de 9 euro trebuie să țină cont de posibilitățile financiare la toate aceste niveluri.
În discuție sunt acum două idei: un abonament anual de 365 de euro și unul de 69 de euro pe lună. „Prețul nu este singurul argument”, crede ministrul german al transportului, „este important și echilibrul dintre preț și calitatea ofertei”. Oricum, a precizat Volker Wissing, primul bilanț se va face în noiembrie după care orice „urmaș al biletului de 9 euro” va veni pe piață cel devreme la sfârșitul anului sau începutul lui 2023.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau