CFR Marfă devine Carpatica Feroviar. Noua compania este vitală pentru Armata și Ucraina
Dimensiune font:
CFR Marfă se va transforma în Carpatica Feroviar, arată un proiect de Hotărâre de Guvern publicat de Ministerul Transporturilor. Printre motivele invocate se află nevoia statului de a se baza pe o companie care poate transporta oricând militari și armamente pentru România și aliații săi militari.
Războiul din Ucraina, la care se adaugă datoriile CFR Marfă – de peste 700 de milioane de euro (3,5 miliarde de lei) – au convins Ministerul Transporturilor să transforme compania din subordine într-o nouă societate.
Instituția a publicat la începutul lunii februarie un proiect de Hotărâre de Guvern care prevede înființarea societății feroviare de stat Carpatica Feroviar.
Ministerul Transporturilor susține că una dintre principalele atribuții ale viitoarei companii este „de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză”.
Adică, această nouă companie va putea să transporte trupe și echipament militar.
Ce obligații va avea Carpatica Feroviar SA
-să ajute la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
-să asigure infrastructura necesară (trenuri) în caz de mobilizare;
-să asigure personalul necesar în caz de război;
-să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor în cazul unor situaţii speciale, inclusiv calamităţi.
In acest moment, situația CFR Marfă satisface nevoile de transport ale Armatei, dar multe trenuri de transport de bunuri merg chiar și cu 15 km/oră din cauza restricțiilor de trafic. Tot așa vor funcționa încă cel puțin doi ani.
Într-un interviu acordat Digi24 în august 2023, fostul comandant al trupelor americane din Europa, generalul în rezervă Ben Hodges, avertiza că „infrastructura din România este într-o stare jalnică.”
Fostul lider militar explica: „Este foarte greu să transporți lucruri în interiorul României. Drumurile și căile ferate nu vor ajuta forțele române sau cele NATO să se deplaseze rapid pentru a putea respinge un atac rusesc. Sau o vor face, dar cu costuri mari.”
„E multă muncă în ceea ce privește șoselele și căile ferate pentru a permite deplasarea rapidă a vehiculelor grele”, a mai spus generalul american în rezervă.
„Nu am vrea să vedem un tanc căzut în apă de pe un pod”, a declarat în această săptămână un oficial militar NATO prezent în România despre starea șubredă a podurilor pe care sunt obligate să treacă mașinile militare dislocate de unii aliați.
Recent, Europa Liberă a arătat cum un pod esențial pentru traficul feroviar, cel de la Grădiștea (jud. Giurgiu), rupt în 2005, se reface abia acum.
Podul poate fi esențial inclusiv pentru transporturi militare din Grecia și Bulgaria în România.
Iar pentru un nou pod rutier, peste Dunăre, la Giurgiu, între România și Bulgaria, România a cerut bani abia în 2023, prin programul de mobilitate militară al Uniunii Europene.
Comisarul pentru Transporturi al Uniunii Europene, Adina Vălean, a explicat la one2one că este important, în actualul context, ca acest pod să fie și feroviar.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau