Discuţii aprinse în privinţa timbrului de mediu
Dimensiune font:
* dezbaterea publică privind proiectul timbrului de mediu a adus păreri pro şi contra majorării taxei pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4, argumentele vizând descurajarea importurilor masive de maşini second-hand şi riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone produse în perioada 2005-2007
Directorul general al Dacia, Jerome Olive, a cerut, în cadrul dezbaterii, dublarea valorii timbrului de mediu prevăzute în ordonanţă pentru autovehiculele Euro 3 şi Euro 4. „Aceste vehicule sunt foarte poluante nu numai din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, ci şi pentru celelalte noxe”, a declarat Olive. Potrivit directorului general al Dacia, cererea are în vedere şi descurajarea importurilor masive de maşini second-hand din alte ţări ale Europei, care, pe lângă faptul că poluează mediul, au impact negativ asupra industriei autohtone auto.
Reprezentanţii societăţii civile au cerut, pe de o parte, creşterea taxelor prevăzute prin actualul proiect de act normativ pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, faţă de cuantumul celor din 2012, în caz contrar, piaţa auto din România urmând să devină, în opinia lor, o piaţă de maşini poluante, second-hand aduse de români din celelalte state UE, iar pe de altă parte scăderea taxelor prevăzute pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4. Aceştia au arătat că dacă taxele pentru autovehiculele cu Euro 3 şi Euro 4 rămân la cuantumul prevăzut de actualul proiect legislativ, maşinile autohtone din perioada 2005- 2007 nu vor mai putea fi vândute, deoarece taxa este prea mare şi, adăugată sumei pe care o cere cel care vrea să vândă maşina, duce la un preţ foarte mare, împiedicând astfel, vânzarea.
Ecuaţie imposibilă
Rovana Plumb a declarat că nu-şi asumă responsabilitatea pentru majorarea valorii timbrului de mediu pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, considerând anormal ca pentru o Dacie de 14 ani să se achite o taxă de 33.000 lei. „Dacă s-ar fi introdus impozitul anul pentru cinci milioane de utilizatori am fi vorbit de o creştere a cuantumului în funcţie de vechime. La impozitul anual, care se plăteşte în fiecare an de fiecare cetăţean, ar fi trebuit să mă duc la ghişeu cu un cuantum exponenţial”, a explicat Rovana Plumb.
Constantin Stroe, vicepreşedinte Dacia şi reprezentant al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAR), a arătat, în cadrul aceleiaşi dezbateri, că noua formă a taxei auto poate duce la pierderea pieţei interne de vehicule noi, iar anul viitor numărul maşinilor second hand existente în România va ajunge la 350.000 de unităţi. „Doamnă ministru, sunteţi pusă în faţa rezolvării unei ecuaţii imposibile. Dacă v-aţi propus să mulţumiţi pe toată lumea, nu veţi reuşi. Puteţi găsi, însă, un just echilibru ţinând cont de câţiva factori. Ce facem cu ţara asta? Vă spun că în Maroc există o fabrică de vis, salariile sunt cu 60% mai mici decât cele de aici. Să nu uităm că 18% din exportul general al României este reprezentat de vânzările Dacia”, a subliniat Stroe.
Într-o lună va fi gata varianta finală
Rovana Plumb a precizat că plata pentru timbrul de mediu va fi efectuată o singură dată pe toată durata de funcţionare a maşinii, indiferent de câte ori aceasta va fi vândută ulterior. „Nu plătesc cei care au achitat taxa auto sub diverse forme. Posesorii de autoturisme înmatriculate înainte de 2007 vor plăti această taxă numai în situaţia în care va exista o tranzacţie comercială”, a explicat ministrul Mediului, care a precizat că ordonanţa privind timbrul de mediu ar urma să intre în vigoare în maximum o lună de zile.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro. Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic. Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.
„Rabla” depinde de timbru
Programul „Rabla” din acest an va suferi modificări semnificative, ce vor depinde de finalizarea timbrului de mediu. „În momentul de faţă nu avem comunicare pe Programul Rabla pentru că nu este fundamentat şi finalizat pentru a da drumul unei noi sesiuni. Rabla va suferi modificări semnificative, dar nu ştim exact. Odată adoptat timbrul de mediu, vom lucra pe noul concept al Programului Rabla. Orice dată şi orice element aş comunica, ar crea confuzie şi nu e normal. Nu e decis nimic încă, nu pot exclude nici o variantă”, a afirmat ministrul Mediului.
O variantă vehiculată recent de Ministerul Mediului este aceea potrivit căreia maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2 vor face obiectul noului Program Rabla, iar valoarea voucherului ar putea ajunge la 1.500 euro de la 3.800 de lei. În prezent, se discută ca tichetul valoric să ajungă direct la cetăţean fără a mai fi nevoie de intermediari, iar în plus se are în vedere renunţarea la ideea cu trei vouchere.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau