Statul român a preluat Blue Air. Ce se va întâmpla mai departe cu compania aeriană
Dimensiune font:
Compania aeriană Blue Air a fost preluată de stat. Acționarul, Cristian Rada, a gajat în 2020 cu 75% din acțiunile operatorului pentru un ajutor de stat de 300 de milioane de lei.
Statul român a preluat 75% din acțiunile companiei aeriene Blue Air, potrivit economica.net.
“Am preluat acțiunile, s-a finalizat preluarea și acum încercăm să constituim Consiliul de Administrație, pentru că persoanele care sunt acum în Consiliu nu și-au dat încă demisia, dar urmează. Este perioada aceea de predare-primire și avem probleme în a accesa actele și sunt mici întârzieri datorită faptului că nu ni se pun la dispoziție actele pe care noi le cerem”, a declarat pentru Economica.net, Daniel Geantă, șeful AAAS.
Compania aeriană ar fi împlinit luna aceasta 18 ani de la înființare.
Un investitor din Statele Unite ale Americii ar fi interesat de preluarea Blue Air, scrie sursa citată.
Statul a preluat datoriile companiei aeriene
Conform Blue Air, Ministerul de Finanțe a emis anterior Scrisoarea de Garanție pentru acordarea de către Eximbank a creditului comercial în sumă de 300.775.000 lei, credit garantat cu 75% din acțiunile societății și alte active deținute de Blue Air și acționariatul societății.
În ordonanţa de urgenţă prin care este instituit cadrul legal pentru acordarea unor ajutoare de stat este prevăzut faptul că statul va prelua 75% din acţiunile companiei dacă aceasta nu va reuşi să îşi plătească datoria. Abia după un an în care statul a plătit creditul pe care tot el l-a acordat companiei, a preluat 75% din companie.
Statul, prin Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Finanţe, are încă de la acordarea schemei de ajutor doi reprezentanţi în consiliul de administraţie al Blue Air care ar fi trebuit să se asigure că operatorul aerian va fi capabil de rambursarea datoriei. Compania a ajuns în incapacitate de plată şi nu au existat niciun fel de măsuri prin care statul să se asigure că va primi banii daţi companiei.
Blue Air este controlată în proporţie de 76,18% de compania Airline Invest, înfiinţată în 2019. În ambele companii, Cristian Rada este acţionar. În datele publice, Airline Invest apare cu un cod CAEN 6420 - Activităţi ale holdingurilor, iar afacerile companiei au fost de peste 9 milioane de lei în 2021. Firma are pierderi de 900.000 de lei şi 4 angajaţi.
“Intenția noastră este să repunem pe picioare această companie, dar asta o putem face abia după ce vom deveni oficial acționar în cadrul Blue Air și în urma unei analize detaliate”, a spus Daniel Geantă, președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, citat de adevarul.ro.
Scandal și amenzi
Compania Blue Air a fost sancționată de ANPC cu 10 milioane de lei din cauza curselor anulate din 15 iunie până în prezent.
Potrivit unui anunț făcut marți seară, 4 octombrie, de ANPC, peste 150.000 de consumatori din 23 de state membre ale Uniunii Europene au fost afectați.
”Dată fiind situaţia generată pe piaţă de comportamentul comercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA şi a continuării acesteia, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat o amplă acţiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se iniţial situaţia zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 - 30.08.2022 şi ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât şi pe pagina oficială de Facebook sau din aplicaţia Blue Air şi extinsă, ulterior, ca urmare a informaţiilor apărute în spaţiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis, marţi seară, ANPC, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului, ”în ciuda desfăşurării greoaie a cercetării cauzată de reacţiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigaţiei, concluziile analizării situaţiei au fost definitivate”.
”Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor şi care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care îşi au reşedinţa în cel puţin două state membre diferite de statul în care îşi are originea sau a avut loc acţiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acţiunea sau omisiunea în cauză”, a mai transmis ANPC.
Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, a criticat promovarea curselor de către Blue Air, în ciuda problemelor cu care se confrunta compaia.
”Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele şi de ce au fost promovate, în condiţia în care se ştia că nu pot fi duse la bun sfârşit. Nu mai vorbesc şi de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat şi mai tare (...) Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piaţă în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârşit cursele. La câţi bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a transmis Constantinescu.
Concluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:
- operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente
- în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 - 12.09.2022, au fost afectaţi 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene
- practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
- valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
- rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
- un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
Sancțiunile ANPC:
”În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenţionale, una în cuantum de 2.000.000 euro, echivalent în lei la cursul din 04.10.2022 pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, şi o alta, în valoare de 200.000 lei, pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 lei”, a mai transmis ANPC.
Instituţia precizează că acestora li se adaugă sancţiuni complementare după cum urmează:
- se dispune măsura de remediere
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piaţă, la dispoziţia consumatorilor, oferte de zbor înşelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau