Roger Zelazny a creat o carte ce depaseste granitele SF-ului: Lordul luminii. Desigur, plasarea temporala (cu mult timp in viitor), spatiala (pe alta planeta) si inovatiile tehnologice o incadreaza in acest gen. Pe de alta parte, elementele de filozofie budista care se regasesc in predicile lui Sam (alias Buddha) indica o preocupare fata de felul in care omul percepe lumea si rostul ei.
Mitologia hindusa se regaseste pe tot cuprinsul acestei carti; astfel, apar zeii din panteonul hindus: Brahma, Vishnu, Yama, Maya, insa, dupa cum recunoaste chiar autorul, usor modificati. Zeii sunt priviti in general ca fiinte supranaturale, crude, incapabile sa inteleaga destinul muritorilor. In acest caz insa, ei sunt Primii veniti, la origine oameni simpli care de-a lungul incarnarilor si ajutandu-se de stiinta si-au asumat un aspect si si-au insusit anumite Atribute. Maya, zeul mortii, care mai nou se imbraca doar in piele rosie, poseda privirea ucigatoare. Agni, stapanul focului, poate transforma in scrum pe oricine. In fata lor orice om se pleaca, mai ales ca ei controleaza potentiala lui reincarnare.
Apare insa Sam, cel care se opune, facand la randul lui parte din Primii Veniti, dar care nu este de acord cu deciziile zeilor. Incearca in mai multe randuri sa darame status-quo-ul mentinut de acestia prin impiedicarea progresului tehnologic
in afara orasului divin. Posedand un talent aparte, precum si capacitatea de a-si face aliati neasteptati, el invinge de doua ori ceva de neinvins: moartea.
In text apar numeroase idei interesante. Spre exemplu, oricat de rau ar fi si oricat de invincibil ar parea, orice lucru isi gaseste sfarsitul. Totul este desertaciune, un vid invaluit de fapt in valul Mayei, iluzia existentei lumii.
Dupa moarte, poate veni moartea cea adevarata (anihilarea totala a sufletului), o noua incarnare sau chiar atingerea Nirvanei (starea de extaz suprem). Exista totusi intelepti, bodishava ce renunta la nirvana pentru a se dedica semenilor. Pentru ei, reintoarcerea la viata e un adevarat calvar deoarece presupune contrariul doctrinei lor. Detasarea de lucrurile tangibile e inlocuita de incercarea de a se agata de acestea prin experimentarea lor. Meditatia e inlocuita de analiza.
Un alt lucru demn de luat in seama este conditia intemeietorului, sau cel putin a restauratorului de religii. Cat din legenda lui este adevarat ramane un mister. Insusi Sam recunoaste ca “traise prea mult ca sa nu stie cum amesteca timpul borcanele legendelor. Existase un Buddha real, stia asta acum. Invatatura pe care o oferise, indiferent cu cat de multa prefacatorie, il atrasese pe acest credincios adevarat, care ajunsese oarecum la iluminare, marcase mintile oamenilor cu sfintenia lui, iar apoi se daduse de buna voie in mainile Mortii”. De asemenea, apare si zeul Nirriti ce reinvie o varianta mai sumbra a crestinismului.
Sursa: http://nemirabooks.ro
Adauga comentariul tau