Stephen King – Misery
Dimensiune font:
Stilul horror cu care ne-a obisnuit Stephen King se impleteste in Misery cu tragicul dus pana la disperarea neputintei. La fel ca in Shining, si in Misery, King contureaza cele mai ascunse temeri umane sub camuflajul unui roman horror. In romanele sale sunt foarte putine elemente fantastice, iar in Misery deloc, tocmai pentru a exploata din plin subconstientul uman, in care relatiile de familie, relatiile afective in general, genereaza nu doar placere si siguranta ci si o groaza ancestrala, a animalului solitar, care, prin aceste relatii, se simte legat, sufocat, si in acelasi timp este banuitor fata de oricine ii este destul de aproape pentru a-i putea face rau cu usurinta.
Misery, “Nefericire”, poate fi privita atat ca o poveste terifianta despre extremele la care poate duce fanatismul, cat si ca povestea unei relatii sentimentale in care barbatul se simte captiv, nefericit, dependent pana la metafora taierii picioarelor. Este povestea unui scriitor, Paul Sheldon, al carui alter-ego literar se materializeaza in personajul principal al romanelor sale, Misery Chastain. Solitar, autosuficient, el duce o viata dezordonata care il aduce in momentul fatal, al accidentului rutier.
Este metafora barbatului pierdut, salvat de femeia care pare initial o binecuvantare, sora medicala Annie Wilkes, care il duce, pentru a-l ingriji, in propria locuinta, o casa izolata, departe de orice contact uman. Initial, ca in orice relatie, Paul este coplesit de grija ce i se arata, si recunoscator pentru salvarea care a aparut intr-un moment critic al vietii sale. Dar lucrurile degenereaza. El incepe sa o vada pe Annie asa cum este ea de fapt, o femeie stranie, inspaimantator de puternica, obsedata de control, si, chiar mai grav, obsedata de scriitorul Paul Sheldon si de personajul Misery.
Paul isi manifesta dorinta de a pleca din locuinta femeii, si este primul moment in care romanul devine o poveste horror. Paul devine prizonierul lui Annie, toate incercarile sale de a evada esueaza, iar controlul exercitat de femeie asupra propriului univers restrans devine sufocant si terifiant. Annie duce obsesia si dominatia la extrem, in momentul in care nu le mai impune doar fizic asupra lui Paul Sheldon, ci si asupra universului sau interior. Ea pune stapanire pe soarta personajului Misery, impunandu-i scriitorului propria versiune a urmatorului roman. Din acest moment, tensiunea, groaza si sentimentul inutilitatii ating apogeul, culminand cu gestul extrem al lui Annie de a-i taia scriitorului piciorul pentru a preveni orice incercare de evadare.
Tragicul situatiei vine din faptul ca din acest moment Paul este si mai dependent de Annie, si realizeaza ca, fiind mai mult sau mai putin singur pe lume, sansele ca cineva sa ii observe lipsa si sa incerce sa il gaseasca sunt minime. Personajul principal al romanului lui King se regaseste intr-un cerc vicios, dramatic si infiorator, iar soarta lui este in mainile unei fiinte grotesti, atotputernice, intr-un univers creat dupa propriile dorinte si criterii. Cum si daca Paul isi poate recapata libertatea si, mai ales, pastra acest statut ravnit, ramane de vazut.
Misery este un roman pe care il citesti cu rasuflarea taiata; traiesti aceleasi emotii prin care trece personajul principal si realizezi cat de fragila poate fi o fiinta umana atat fizic, cat si psihic, in momentul in care ii este luata libertatea si este supusa unei torturi, cu atat mai ingrozitoare, cu cat este ascunsa sub forma bunavointei.
Sursa: http://nemirabooks.ro
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau