Leonardo Badea (BNR): Matricea celor 4C în eficientizarea măsurilor pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei

Leonardo Badea - BNR

Dimensiune font:

| 03-03-2023 10:36

 

Este evident că societatea își urmează dinamica de creștere a complexității fenomenelor și proceselor, lucru care afectează în mod direct modelele de dezvoltare a economiei, iar dezvoltarea sustenabilă a acesteia este o necesitate din ce în ce mai stringentă, care nu mai poate fi amânată sau menținută la finalul listei de priorități. O lungă perioadă de timp a existat și ideea de a te dezvolta economic în orice condiții, dar în situația de astăzi în care societatea are nevoie la fel de mult de cooperare și nu doar de competiție, această idee nu mai reprezintă demult o alegere optimă. Tocmai fiindcă înțelegem că dezvoltarea economiei are ca scop final creșterea durabilă a calității vieții cetățenilor, devine necesar să ne circumscriem acțiunile și politicile acestei idei de bază.

Dacă în schimb dorim să ne raportăm acțiunile la nevoile actuale ale societății, una dintre abordările posibile pentru eficientizarea acțiunilor asociate acestui demers este adoptarea unui model bazat pe matricea celor 4C: cooperare, coordonare, coerență și consecvență. Urmărirea acestor patru criterii de îndeplinit de către componentele mixului de politici economice, mai ales în cazul domeniilor cheie (de exemplu în ceea ce privește mediul, schimbările climatice, agricultura, energia, transportul, activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare ș.a.), precum și identificarea interdependențelor între riscurile aferente sectoarelor relevante pot contribui semnificativ la creșterea gradului de dezvoltare și de integrare a proiectelor economice bazate pe dezvoltare ecologică și sustenabilă.

O analiză a modului în care funcționează această matrice în fazele procesului de asumare decizională a unui proiect și bugetarea acestuia pentru atingerea obiectivelor propuse comportă definirea a două componente importante:

·        O primă componentă clasificată ca nivelul 1 de referință este legată de exprimarea organizatorică tactică și strategică din punct de vedere al utilizării resurselor umane și al pârghiilor necesare de către instituțiile naționale și internaționale implicate în derularea măsurilor efective și punerea lor în practică. Este vorba în principal de cooperarea și coordonarea acțiunilor necesare, pentru a putea avea consistență și rezultate optime în raport cu țintele asumate.

·        O a doua componentă clasificată ca nivelul 2 de referință este legată de dimensionarea efortului și maximizarea rezultatelor prin natura programelor asumate pe termen scurt, mediu și lung, care trebuie să permită imprimarea unei direcții clare de dezvoltare, care să aibă la bază o foaie de parcurs ce prezintă inclusiv obiectivele de etapă care trebuie atinse.

Coerența politicilor se referă în esență la interacțiuni la diferite niveluri, precum și la alinierea și consecvența obiectivelor și instrumentelor/ metodelor aplicate în domeniul politicii respective. În mod efectiv, trebuie evitată situația ”conflictului” dintre obiectivele unei anumite politici și acțiunile întreprinse în alte domenii. Așadar, nu este vorba doar de controlarea potențialele conflicte, ci este de fapt nevoie de acțiuni de consolidare prin care politicile din diverse domenii se susțin și se potențează reciproc. Ori acest lucru nu se poate realiza decât prin cooperarea și coordonare.

 

 

 

 

 

MATRICEA CELOR 4 C” în elaborarea/implementarea politicilor

NIVEL 1

 

COOPERARE

-          Urmărește să stabilească acțiuni comune pe termen  mediu și lung.

-          Este primul pas al deciziilor strategice ce trebuie luate respectându-se principiile bunei guvernanțe

-          Stabilește o anvelopă financiară necesară

-          Nu implică relații de tip ierarhic

 

COORDONARE

-          Urmărește să pună în practică acțiunile stabilite și asumate.

-          Principiul eficientei stă la baza tuturor acțiunilor

-          Se manifestă pe tot ciclul decizional

-          Urmărește folosirea fondurilor alocate

-          Implică și relații de tip ierarhic

Se manifestă atât la nivel național cât și internațional

Pornește de la necesitatea diminuării  riscurilor identificate și definite

 

 

NIVEL 2

 

COERENTA

-          Urmărește ca planurile și deciziile adoptate să aibă drept scop atingerea obiectivelor asumate

-          Urmărește eliminarea inconsecvențelor, discrepanțelor pentru crearea sinergiilor între politici/măsuri

-          Conduce la creșterea eficienței cooperărilor

 

 

 

CONSECVENȚĂ

-          Este strâns legată de coerență

-          Se obține prin menținerea unității în concepte, metodologii, politici

-          Este necesară asigurarea compatibilității și o abordare uniformă, astfel încât implementarea măsurilor/politicilor să fie eficientă, fără a genera conflicte în interpretare

-          Consistența procedurilor și politicilor trebuie să țină seama de o serie de aspecte:

o   potențiale dificultăți, zone problematice

o   stabilirea unor așteptări realiste

o   documentare solidă

o   impact

-          Urmărește să analizeze calitatea și impactul măsurilor adoptate

 

Aceste niveluri însă nu sunt independente, ele acționează și interacționează având momente de interferență care pot fi:

·         momente de interferență parțială, în situația în care două sau trei componente se intersectează prin acțiunile lor

·         și momente de interferență totală în care toate componentele se intersectează.

Abordarea optimă este aceea care conduce către un moment de interferență totală având ca rezultat observat o integrare a tuturor acțiunilor asumate în cadrul mixului de politici economice pentru realizarea obiectivului definit, determinând și utilizarea cu maximă eficiență a resurselor financiare alocate.

 

 

Utilizarea matricei celor 4C în proiectarea mixului de politici publice

Abordarea optimă

 

Atât în mediul profesional cât și cel de cercetare, dezbaterile și analizele privind interacțiunile dintre diferitele componente ale mixului de politici economice sunt ample și polivalente. Fiecare componentă a mixului are obiective definite și dispune de instrumente specifice, întreaga construcție fiind însă dinamică, adaptabilă la condițiile economice și sociale în permanentă schimbare.

Deși în teorie și în practică este recunoscută utilitatea și eficiența separării obiectivelor și independența instrumentelor aferente politicilor respective, totodată sunt identificate și documentate numeroase efecte directe și indirecte pe care utilizarea unora dintre instrumentele circumscrise fiecăreia dintre politici le pot avea asupra obiectivelor și conduitei celorlalte. Din acest motiv pragmatic, este vital să nu pierdem din vedere importanța coordonării și cooperării în cadrul mixului de politici. Astfel, eventualele efecte secundare nedorite generate de unele acțiuni circumscrise unei anumite politici economice pot fi contracarate crescând eficiența ansamblului de măsuri adoptate, reducând timpul de implementare și de propagare a efectelor benefice și totodată potențându-l.

Este cunoscut faptul că externalitățile negative generate de activarea unor instrumente specifice circumscrise unei anumite politici economice asupra altor domenii sau sectoare ale economiei sunt adesea inevitabile. Dacă dorim să creăm o societate cu o calitate a vieții ridicată este obligatoriu să nu renunțăm la obiectivele legate de dezvoltarea unui mediu eco-friendly în toate fazele proceselor de producție și de distribuție.

Tocmai pentru a canaliza într-o manieră optimă efectele dorite și a gestiona cât mai eficient (minimizând) externalitățile negative inevitabile ale utilizării instrumentelor distincte specifice fiecăreia dintre componentele mixului de politici economice este utilă abordarea bazată pe matricea celor 4C.

 

Astfel, construcția unui mix în cadrul căruia să se răspundă simultan nevoii de coordonare, cooperare, coerență și consecvență a componentelor de politici economice ar conduce către optimizarea rezultatului obținut pentru economie și societate în ansamblu. Colaborarea induce necesitatea de a se ține seama de exigențele, nevoile și așteptările tuturor celor implicați, pentru a ne asigura că deciziile de politică economică se bazează pe o înțelegere profundă a situației actuale a economiei și a perspectivelor. Coordonarea se referă la asigurarea faptului că diferitele politici și măsuri funcționează î

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:22

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Germaniul, mai valoros decât aurul! Planurile României pentru Roșia Montană
18/05/2024 00:23

Tribunalul Arbitral de la Centrul International de Reglementare a Disputelor privind Investitiile (ICSID) a dat castig de cauză statului roman in dosarul Rosia Montană. Această victorie importantă permite ...

Trenurile soarelui pleacă spre Litoral din iunie
17/05/2024 09:12

CFR Călători va da startul programului estival de transport „Trenurile Soarelui” in 14/15 iunie 2024, iar turiştii vor avea la dispoziţie 30 de trenuri ce vor asigura zilnic legături directe di ...

România preia afacerile Gazprom din Republica Moldova: Romgaz are o nouă sucursală la Chișinău
17/05/2024 06:42

Sucursala Romgaz din Chişinău a fost inregistrată joi la Agenţia Servicii Publice a Republicii Moldova, in Registrul de Stat al persoanelor juridice, informează compania printr-un comunicat Prin Hotărare ...

Mugur Isărescu, veste proastă. „S-ar putea să nu vină”
16/05/2024 17:37

Momentul reducerii dobanzii cheie s-ar putea să nu vină in acest an, dar dacă inflaţia pe luna mai va fi scăzută, atunci membrii Consiliului de Administraţie al BNR se vor uita la date, a declarat, mierc ...

Marcel Ciolacu pune în mișcare un plan care va schimba piața muncii din România: se pregătește salariul minim european
16/05/2024 15:44

Premierul Marcel Ciolacu a explicat că intentia clară a Guvernului este de a aplica de la 1 iulie măsura deja anuntată de a creste salariul minim brut la 3.700 de lei. Măsura nu este una usor de luat, pent ...

Noi investiții în modernizarea reţelelor de gaze și electricitate din Moldova
16/05/2024 12:26

Compania Delgaz Grid, parte a grupului E.ON Romania, are in plan pentru acest an infiinţarea de noi staţii de distribuţie a gazelor naturale pentru mărirea capacităţii de transport către consumatorii c ...

Mugur Isărescu vorbește despre un scenariu apocaliptic pentru România: Ar însemna un șoc teribil! Eu am trăit asta
16/05/2024 07:04

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a declarat, miercuri, referindu-se la acuzaţiile potrivit cărora Guvernul se imprumută pentru a finanţa deficitul bugetar, că soluţia nu este s ...

Economia Rusiei sfidează sancțiunile și crește în continuare. BERD: Este nerealist să ne aşteptăm ca aceste sancţiuni să conducă la o criză economică
16/05/2024 00:17

Economia rusă s-a dovedit mai rezistentă decat s-a prevăzut şi urmează să crească in acest an, in pofida sancţiunilor impuse de către Occident, iar Războiul din Faşia Gaza afectează ţările din reg ...

Guvernatorul BNR liniștește populația: Noi nu vedem recesiune. Riscul a fost pentru trimestrul întâi
15/05/2024 16:14

Guvernatorul Băncii Naţionale a Romaniei, Mugur Isărescu, a afirmat că nu vede Romania iin pragul recesiunii şi a precizat că riscul a fost pentru trimestrul intai. El a adăugat că toţi indicatorii cu ...

Trăim pe credit! Datoria externă a României a săltat cu aproape 10% în 2024
15/05/2024 07:51

Datoria externă totală a Romaniei a crescut in primele trei luni cu 7,643 miliarde euro, pană la 177,726 miliarde euro, de la 170,083 miliarde euro la 31 decembrie 2023, arată datele Băncii Naţionale a Ro ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei