Leonardo Badea (BNR): Matricea celor 4C în eficientizarea măsurilor pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei

Leonardo Badea - BNR

Dimensiune font:

| 03-03-2023 10:36

 

Este evident că societatea își urmează dinamica de creștere a complexității fenomenelor și proceselor, lucru care afectează în mod direct modelele de dezvoltare a economiei, iar dezvoltarea sustenabilă a acesteia este o necesitate din ce în ce mai stringentă, care nu mai poate fi amânată sau menținută la finalul listei de priorități. O lungă perioadă de timp a existat și ideea de a te dezvolta economic în orice condiții, dar în situația de astăzi în care societatea are nevoie la fel de mult de cooperare și nu doar de competiție, această idee nu mai reprezintă demult o alegere optimă. Tocmai fiindcă înțelegem că dezvoltarea economiei are ca scop final creșterea durabilă a calității vieții cetățenilor, devine necesar să ne circumscriem acțiunile și politicile acestei idei de bază.

Dacă în schimb dorim să ne raportăm acțiunile la nevoile actuale ale societății, una dintre abordările posibile pentru eficientizarea acțiunilor asociate acestui demers este adoptarea unui model bazat pe matricea celor 4C: cooperare, coordonare, coerență și consecvență. Urmărirea acestor patru criterii de îndeplinit de către componentele mixului de politici economice, mai ales în cazul domeniilor cheie (de exemplu în ceea ce privește mediul, schimbările climatice, agricultura, energia, transportul, activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare ș.a.), precum și identificarea interdependențelor între riscurile aferente sectoarelor relevante pot contribui semnificativ la creșterea gradului de dezvoltare și de integrare a proiectelor economice bazate pe dezvoltare ecologică și sustenabilă.

O analiză a modului în care funcționează această matrice în fazele procesului de asumare decizională a unui proiect și bugetarea acestuia pentru atingerea obiectivelor propuse comportă definirea a două componente importante:

·        O primă componentă clasificată ca nivelul 1 de referință este legată de exprimarea organizatorică tactică și strategică din punct de vedere al utilizării resurselor umane și al pârghiilor necesare de către instituțiile naționale și internaționale implicate în derularea măsurilor efective și punerea lor în practică. Este vorba în principal de cooperarea și coordonarea acțiunilor necesare, pentru a putea avea consistență și rezultate optime în raport cu țintele asumate.

·        O a doua componentă clasificată ca nivelul 2 de referință este legată de dimensionarea efortului și maximizarea rezultatelor prin natura programelor asumate pe termen scurt, mediu și lung, care trebuie să permită imprimarea unei direcții clare de dezvoltare, care să aibă la bază o foaie de parcurs ce prezintă inclusiv obiectivele de etapă care trebuie atinse.

Coerența politicilor se referă în esență la interacțiuni la diferite niveluri, precum și la alinierea și consecvența obiectivelor și instrumentelor/ metodelor aplicate în domeniul politicii respective. În mod efectiv, trebuie evitată situația ”conflictului” dintre obiectivele unei anumite politici și acțiunile întreprinse în alte domenii. Așadar, nu este vorba doar de controlarea potențialele conflicte, ci este de fapt nevoie de acțiuni de consolidare prin care politicile din diverse domenii se susțin și se potențează reciproc. Ori acest lucru nu se poate realiza decât prin cooperarea și coordonare.

 

 

 

 

 

MATRICEA CELOR 4 C” în elaborarea/implementarea politicilor

NIVEL 1

 

COOPERARE

-          Urmărește să stabilească acțiuni comune pe termen  mediu și lung.

-          Este primul pas al deciziilor strategice ce trebuie luate respectându-se principiile bunei guvernanțe

-          Stabilește o anvelopă financiară necesară

-          Nu implică relații de tip ierarhic

 

COORDONARE

-          Urmărește să pună în practică acțiunile stabilite și asumate.

-          Principiul eficientei stă la baza tuturor acțiunilor

-          Se manifestă pe tot ciclul decizional

-          Urmărește folosirea fondurilor alocate

-          Implică și relații de tip ierarhic

Se manifestă atât la nivel național cât și internațional

Pornește de la necesitatea diminuării  riscurilor identificate și definite

 

 

NIVEL 2

 

COERENTA

-          Urmărește ca planurile și deciziile adoptate să aibă drept scop atingerea obiectivelor asumate

-          Urmărește eliminarea inconsecvențelor, discrepanțelor pentru crearea sinergiilor între politici/măsuri

-          Conduce la creșterea eficienței cooperărilor

 

 

 

CONSECVENȚĂ

-          Este strâns legată de coerență

-          Se obține prin menținerea unității în concepte, metodologii, politici

-          Este necesară asigurarea compatibilității și o abordare uniformă, astfel încât implementarea măsurilor/politicilor să fie eficientă, fără a genera conflicte în interpretare

-          Consistența procedurilor și politicilor trebuie să țină seama de o serie de aspecte:

o   potențiale dificultăți, zone problematice

o   stabilirea unor așteptări realiste

o   documentare solidă

o   impact

-          Urmărește să analizeze calitatea și impactul măsurilor adoptate

 

Aceste niveluri însă nu sunt independente, ele acționează și interacționează având momente de interferență care pot fi:

·         momente de interferență parțială, în situația în care două sau trei componente se intersectează prin acțiunile lor

·         și momente de interferență totală în care toate componentele se intersectează.

Abordarea optimă este aceea care conduce către un moment de interferență totală având ca rezultat observat o integrare a tuturor acțiunilor asumate în cadrul mixului de politici economice pentru realizarea obiectivului definit, determinând și utilizarea cu maximă eficiență a resurselor financiare alocate.

 

 

Utilizarea matricei celor 4C în proiectarea mixului de politici publice

Abordarea optimă

 

Atât în mediul profesional cât și cel de cercetare, dezbaterile și analizele privind interacțiunile dintre diferitele componente ale mixului de politici economice sunt ample și polivalente. Fiecare componentă a mixului are obiective definite și dispune de instrumente specifice, întreaga construcție fiind însă dinamică, adaptabilă la condițiile economice și sociale în permanentă schimbare.

Deși în teorie și în practică este recunoscută utilitatea și eficiența separării obiectivelor și independența instrumentelor aferente politicilor respective, totodată sunt identificate și documentate numeroase efecte directe și indirecte pe care utilizarea unora dintre instrumentele circumscrise fiecăreia dintre politici le pot avea asupra obiectivelor și conduitei celorlalte. Din acest motiv pragmatic, este vital să nu pierdem din vedere importanța coordonării și cooperării în cadrul mixului de politici. Astfel, eventualele efecte secundare nedorite generate de unele acțiuni circumscrise unei anumite politici economice pot fi contracarate crescând eficiența ansamblului de măsuri adoptate, reducând timpul de implementare și de propagare a efectelor benefice și totodată potențându-l.

Este cunoscut faptul că externalitățile negative generate de activarea unor instrumente specifice circumscrise unei anumite politici economice asupra altor domenii sau sectoare ale economiei sunt adesea inevitabile. Dacă dorim să creăm o societate cu o calitate a vieții ridicată este obligatoriu să nu renunțăm la obiectivele legate de dezvoltarea unui mediu eco-friendly în toate fazele proceselor de producție și de distribuție.

Tocmai pentru a canaliza într-o manieră optimă efectele dorite și a gestiona cât mai eficient (minimizând) externalitățile negative inevitabile ale utilizării instrumentelor distincte specifice fiecăreia dintre componentele mixului de politici economice este utilă abordarea bazată pe matricea celor 4C.

 

Astfel, construcția unui mix în cadrul căruia să se răspundă simultan nevoii de coordonare, cooperare, coerență și consecvență a componentelor de politici economice ar conduce către optimizarea rezultatului obținut pentru economie și societate în ansamblu. Colaborarea induce necesitatea de a se ține seama de exigențele, nevoile și așteptările tuturor celor implicați, pentru a ne asigura că deciziile de politică economică se bazează pe o înțelegere profundă a situației actuale a economiei și a perspectivelor. Coordonarea se referă la asigurarea faptului că diferitele politici și măsuri funcționează î

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62719, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 2.539 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62720, Carte funciara 62720; -teren in suprafata de 1.374 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 62721, Carte funciara 62721; -teren in suprafata de 1.165 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62722, Carte funciara 62722; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 94/17.10.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Ion Neculce, cu sediul administrativ in sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, telefon 0232/710.880, email: office@primaria- ionneculce.ro, cod fiscal 4541050. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -teren in suprafata de 4.250 mp, situat in extravilanul satului Razboieni, comuna Ion Neculce, nr. cadastral 62548, Carte funciara 62548; -teren in suprafata de 3.080 mp, situat in extravilanul satului Prigoreni, comuna Ion Neculce, nr.cadastral 61364, Carte funciara 61364; ce apartin domeniului privat al Comunei Ion Neculce, conform caietului de sarcini, O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si H.C.L. al Comunei Ion Neculce nr. 89/27.07.2023. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei sau electronic, prin e-mail: office@primaria- ionneculce.ro. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 18.11.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 26.11.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi, Registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.11.2024, ora 09.30, Comuna Ion Neculce, sat Razboieni, F.N., judetul Iasi -etajul I -Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Iasi, Iasi, Str. Elena Doamna nr. 1A, judetul Iasi, telefon 0332/403.647, fax 0332/435.700, e-mail: tr-iasi-reg @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 01.11.2024.
Temperatura optimă în casă. Câte grade trebuie să fie în locuință pe timp de iarnă
12/11/2024 21:21

  Temperatura ideală nu este una universal valabilă. Depinde de cum te simti confortabil tu si familia ta. Dacă cineva este acasă in timpul zilei, 22grade C este un inceput bun, dar vizează 20 ...

România, obligată să strângă cureaua!
12/11/2024 20:10

„Ţara trebuie să treacă printr-o anumită dietă”, a declarat luni guvernatorul BNR, in cadrul unei conferinte de presă, considerand că „opt la sută este deja un deficit extern foarte ma ...

Comunicat finalizare proiect cod SMIS 314162. Titlul proiectului: Dezvoltarea activității MACON XCX SRL
12/11/2024 14:32

Comunicat finalizare proiect cod SMIS 314162. Titlul proiectului: Dezvoltarea activitătii MACON XCX SRL

Cea mai mare tranzacție de Black Friday a depășit 75.000 de lei
12/11/2024 13:46

Peste 1,15 milioane de tranzacţii cu o valoare totală de circa 660 milioane de lei s-au inregistrat pe 8 noiembrie, la comercianţii parteneri care au desfăşurat campania de Black Friday, cea mai mare achiz ...

Digitalizarea societății THEODORA TRANSPORT RO SRL
12/11/2024 13:46

 Digitalizarea societătii THEODORA TRANSPORT RO SRL

Analist economic îl atacă dur pe Isărescu, după îndemnul ca românii să intre la dietă: 'Destul de cinică declarația guvernatorului'
12/11/2024 12:30

Analistul economic Adrian Negrescu si-a exprimat, marti dezacordul fată de afirmatia guvernatorului BNR, Mugur Isărescu, conform căruia Romania trebuie „să intre intr-o dietă” de anul viitor pentru a s ...

Lansarea proiectului ” Transformarea digitală a societății THIC SOLAR POWER SRL” – comunicat de presă
12/11/2024 10:40

 12.11.2024 COMUNICAT DE PRESĂ  - Lansarea proiectului - ” Transformarea digitală a societătii THIC SOLAR POWER SRL” Beneficiar: THIC SOLAR POWER S.R.L. Numele proiectului: Transfo ...

Cea mai căutată profesie din România!
12/11/2024 10:34

Cea mai căutată profesie din Romania! Industria IT din Romania continuă să ofere salarii uriase pentru cei care vor să lucreze in acest domeniu. Veniturile si bonusurile atractive ii determină pe multi r ...

Investiții pentru dezvoltarea capacității de  producție a INTDESIGNE CL SRL – comunicat de presă - Finalizare proiect -
12/11/2024 10:25

 COMUNICAT DE PRESĂ 12.11.2024 Investitii pentru dezvoltarea capacitătii de  productie a INTDESIGNE CL SRL - Finalizare proiect - Beneficiar:  INTDESIGNE CL SRL Cod MySMIS: 314058   ...

COMUNICAT DE PRESA Transformarea digitală a IMM-urilor orientată către creșterea intensității digitale BLUECAR TRANS TAXI SRL - Lansarea proiectului
12/11/2024 10:11

COMUNICAT DE PRESA Transformarea digitală a IMM-urilor orientată către cresterea intensitătii digitale BLUECAR TRANS TAXI SRL - Lansarea proiectului 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei