Leonardo Badea (BNR): Matricea celor 4C în eficientizarea măsurilor pentru dezvoltarea sustenabilă a economiei

Leonardo Badea - BNR

Dimensiune font:

| 03-03-2023 10:36

 

Este evident că societatea își urmează dinamica de creștere a complexității fenomenelor și proceselor, lucru care afectează în mod direct modelele de dezvoltare a economiei, iar dezvoltarea sustenabilă a acesteia este o necesitate din ce în ce mai stringentă, care nu mai poate fi amânată sau menținută la finalul listei de priorități. O lungă perioadă de timp a existat și ideea de a te dezvolta economic în orice condiții, dar în situația de astăzi în care societatea are nevoie la fel de mult de cooperare și nu doar de competiție, această idee nu mai reprezintă demult o alegere optimă. Tocmai fiindcă înțelegem că dezvoltarea economiei are ca scop final creșterea durabilă a calității vieții cetățenilor, devine necesar să ne circumscriem acțiunile și politicile acestei idei de bază.

Dacă în schimb dorim să ne raportăm acțiunile la nevoile actuale ale societății, una dintre abordările posibile pentru eficientizarea acțiunilor asociate acestui demers este adoptarea unui model bazat pe matricea celor 4C: cooperare, coordonare, coerență și consecvență. Urmărirea acestor patru criterii de îndeplinit de către componentele mixului de politici economice, mai ales în cazul domeniilor cheie (de exemplu în ceea ce privește mediul, schimbările climatice, agricultura, energia, transportul, activitățile de cercetare-dezvoltare și inovare ș.a.), precum și identificarea interdependențelor între riscurile aferente sectoarelor relevante pot contribui semnificativ la creșterea gradului de dezvoltare și de integrare a proiectelor economice bazate pe dezvoltare ecologică și sustenabilă.

O analiză a modului în care funcționează această matrice în fazele procesului de asumare decizională a unui proiect și bugetarea acestuia pentru atingerea obiectivelor propuse comportă definirea a două componente importante:

·        O primă componentă clasificată ca nivelul 1 de referință este legată de exprimarea organizatorică tactică și strategică din punct de vedere al utilizării resurselor umane și al pârghiilor necesare de către instituțiile naționale și internaționale implicate în derularea măsurilor efective și punerea lor în practică. Este vorba în principal de cooperarea și coordonarea acțiunilor necesare, pentru a putea avea consistență și rezultate optime în raport cu țintele asumate.

·        O a doua componentă clasificată ca nivelul 2 de referință este legată de dimensionarea efortului și maximizarea rezultatelor prin natura programelor asumate pe termen scurt, mediu și lung, care trebuie să permită imprimarea unei direcții clare de dezvoltare, care să aibă la bază o foaie de parcurs ce prezintă inclusiv obiectivele de etapă care trebuie atinse.

Coerența politicilor se referă în esență la interacțiuni la diferite niveluri, precum și la alinierea și consecvența obiectivelor și instrumentelor/ metodelor aplicate în domeniul politicii respective. În mod efectiv, trebuie evitată situația ”conflictului” dintre obiectivele unei anumite politici și acțiunile întreprinse în alte domenii. Așadar, nu este vorba doar de controlarea potențialele conflicte, ci este de fapt nevoie de acțiuni de consolidare prin care politicile din diverse domenii se susțin și se potențează reciproc. Ori acest lucru nu se poate realiza decât prin cooperarea și coordonare.

 

 

 

 

 

MATRICEA CELOR 4 C” în elaborarea/implementarea politicilor

NIVEL 1

 

COOPERARE

-          Urmărește să stabilească acțiuni comune pe termen  mediu și lung.

-          Este primul pas al deciziilor strategice ce trebuie luate respectându-se principiile bunei guvernanțe

-          Stabilește o anvelopă financiară necesară

-          Nu implică relații de tip ierarhic

 

COORDONARE

-          Urmărește să pună în practică acțiunile stabilite și asumate.

-          Principiul eficientei stă la baza tuturor acțiunilor

-          Se manifestă pe tot ciclul decizional

-          Urmărește folosirea fondurilor alocate

-          Implică și relații de tip ierarhic

Se manifestă atât la nivel național cât și internațional

Pornește de la necesitatea diminuării  riscurilor identificate și definite

 

 

NIVEL 2

 

COERENTA

-          Urmărește ca planurile și deciziile adoptate să aibă drept scop atingerea obiectivelor asumate

-          Urmărește eliminarea inconsecvențelor, discrepanțelor pentru crearea sinergiilor între politici/măsuri

-          Conduce la creșterea eficienței cooperărilor

 

 

 

CONSECVENȚĂ

-          Este strâns legată de coerență

-          Se obține prin menținerea unității în concepte, metodologii, politici

-          Este necesară asigurarea compatibilității și o abordare uniformă, astfel încât implementarea măsurilor/politicilor să fie eficientă, fără a genera conflicte în interpretare

-          Consistența procedurilor și politicilor trebuie să țină seama de o serie de aspecte:

o   potențiale dificultăți, zone problematice

o   stabilirea unor așteptări realiste

o   documentare solidă

o   impact

-          Urmărește să analizeze calitatea și impactul măsurilor adoptate

 

Aceste niveluri însă nu sunt independente, ele acționează și interacționează având momente de interferență care pot fi:

·         momente de interferență parțială, în situația în care două sau trei componente se intersectează prin acțiunile lor

·         și momente de interferență totală în care toate componentele se intersectează.

Abordarea optimă este aceea care conduce către un moment de interferență totală având ca rezultat observat o integrare a tuturor acțiunilor asumate în cadrul mixului de politici economice pentru realizarea obiectivului definit, determinând și utilizarea cu maximă eficiență a resurselor financiare alocate.

 

 

Utilizarea matricei celor 4C în proiectarea mixului de politici publice

Abordarea optimă

 

Atât în mediul profesional cât și cel de cercetare, dezbaterile și analizele privind interacțiunile dintre diferitele componente ale mixului de politici economice sunt ample și polivalente. Fiecare componentă a mixului are obiective definite și dispune de instrumente specifice, întreaga construcție fiind însă dinamică, adaptabilă la condițiile economice și sociale în permanentă schimbare.

Deși în teorie și în practică este recunoscută utilitatea și eficiența separării obiectivelor și independența instrumentelor aferente politicilor respective, totodată sunt identificate și documentate numeroase efecte directe și indirecte pe care utilizarea unora dintre instrumentele circumscrise fiecăreia dintre politici le pot avea asupra obiectivelor și conduitei celorlalte. Din acest motiv pragmatic, este vital să nu pierdem din vedere importanța coordonării și cooperării în cadrul mixului de politici. Astfel, eventualele efecte secundare nedorite generate de unele acțiuni circumscrise unei anumite politici economice pot fi contracarate crescând eficiența ansamblului de măsuri adoptate, reducând timpul de implementare și de propagare a efectelor benefice și totodată potențându-l.

Este cunoscut faptul că externalitățile negative generate de activarea unor instrumente specifice circumscrise unei anumite politici economice asupra altor domenii sau sectoare ale economiei sunt adesea inevitabile. Dacă dorim să creăm o societate cu o calitate a vieții ridicată este obligatoriu să nu renunțăm la obiectivele legate de dezvoltarea unui mediu eco-friendly în toate fazele proceselor de producție și de distribuție.

Tocmai pentru a canaliza într-o manieră optimă efectele dorite și a gestiona cât mai eficient (minimizând) externalitățile negative inevitabile ale utilizării instrumentelor distincte specifice fiecăreia dintre componentele mixului de politici economice este utilă abordarea bazată pe matricea celor 4C.

 

Astfel, construcția unui mix în cadrul căruia să se răspundă simultan nevoii de coordonare, cooperare, coerență și consecvență a componentelor de politici economice ar conduce către optimizarea rezultatului obținut pentru economie și societate în ansamblu. Colaborarea induce necesitatea de a se ține seama de exigențele, nevoile și așteptările tuturor celor implicați, pentru a ne asigura că deciziile de politică economică se bazează pe o înțelegere profundă a situației actuale a economiei și a perspectivelor. Coordonarea se referă la asigurarea faptului că diferitele politici și măsuri funcționează î

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

Bancul Zilei

05:29

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850
20/11/2024 09:00

 DIGITALIZAREA farmaciilor CONVALIARIA Iasi MySMIS 316850

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei