Ministrul Boloş anunţă 'revoluţie' în achiziţiile publice: Ce efecte va avea ordonanţa de urgenţă promovată de MFE/ INTERVIU

00000 breaking news PE GALBEN

Dimensiune font:

| 13-02-2020 14:07

 Ordonanţa de urgenţă adoptată marţea trecută de Guvernul Orban, în domeniul achiziţiilor publice, a fost publicată ieri în Monitorul Oficial. Ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, explică într-un interviu  care vor fi efectele actului normativ, dintre care cel mai important ar trebui să fie reducerea la jumătate a duratei procedurilor în domeniu.

Textul ordonanţei de urgenţă poate fi consultat AICI! (.pdf)

Reporter: - De ce a fost nevoie de ordonanţa pentru achiziţiile publice?

Marcel Boloş: - Această ordonanţă este foarte mult aşteptată de beneficiari, pentru că ştim bine că procedurile de achiziţii publice crează întârzieri în implementarea proiectelor, pornind de la duratele de timp pentru evaluarea ofertelor, continuând cu contestaţiile care sunt rezolvate la CNSC şi ulterior în instanţele de judecată. Trebuia să aprobăm câteva măsuri care să instituie disciplină în ceea ce priveşte implementarea acestor proceduri de achiziţie publică. Prima măsură, cea mai aşteptată, este cea a completelor de judecată. Operaţionalizarea lor, pentru că ele existau în cadrul legal. Aceste complete trebuiau să judece numai dosare de achiziţii publice, dar din anumite motive dosarele de achiziţii publice erau judecată în acelaşi timp cu diverse alte procese. Aceste complete de judecată funcţionează pe lângă curţile de apel. Cea mai mare problema este la Curtea de Apel Bucureşti, unde se concentrează cea mai mare parte a proceselor. Motiv pentru care li s-a aprobat suplimentarea numărului de grefieri cu 25 în şedinţa de guvern, astfel încât aceste complete să fie operaţionalizate într-un timp rezonabil şi să poate beneficiarii noştri să aibă parte de procese desfăşurate în timpii care sunt prevăzuţi de lege.

Reporter: - Care vor fi concret efectele acestei măsuri?

Marcel Boloş: - Procedura de achiziţie publică are trei mari componente. Una este cea legată de autoritatea contractantă, unde cel mai mare consumator de timp este evaluarea de oferte. Acolo li s-a stabilit un termen şi s-a stabilit posibilitatea – şi aici o să fie un moment destul de neplăcut pentru autorităţile contractante - ca dacă nu respectă aceste termene vor intra sub incidenţa amenzilor şi Autoritatea Naţională de Achiziţii Publice le va putea stabili amenzi, care nu sunt deloc mici, pornesc de la 30.000 de lei şi li se aplică celor care derulează procedura de evaluare. Vor fi numai responsabilizaţi, dar şi constrânzi să respecte aceste durate de evaluare, pentru că este foarte important pentru derularea procesului de achiziţie publică. Este de neexplicat să evaluezi oferte pe perioada unui an. Asta înseamnă dezinteres total. Nu poţi să explici nimănui că ai evaluat un an de zile. Păi când se mai implemenează proiectul respectiv? Acesta ar fi primul mare pilon, la nivelul autorităţii contractante.

Al doilea mare pilon este Autoritatea Naţională de Achiziţie Publică, care şi ea în exercitarea aşa-zisului control ex ante, adică a controlului specific acestei autorităţi, avea de emis avize conforme pentru aceste proceduri,care trebuiau emise într-un anumit termen. Dacă nu le emit în termenul pevăzut de lege, acţionează avizul tacit. Se consideră aprobare tacită, astfel încât să fie constrânşi să respecte termenele, pentru ca procedurile de achiziţie publică să fie derulate conform legii, dar timpii să fie ţinuţi sub control, pentru a nu întârzia implementarea procedurilor de achiziţie publică. Depăşirea termenelor constuituie abatere disciplinară şi se sancţionează conform legii, pentru neîndeplinirea atribuţiilor de serviciu.

Al treila palier este intanţa, unde funcţionează aceste complete de judecată.

Reporter: - Cât durează în media acum procedura de achiziţie publică şi cât ar trebui să dureze?

Marcel Boloş: - Mă refer la procedura de achiziţie publică pentru lucrări de infrastructură, care sunt de cele mai mare impact. Ca să închei contractul, cu toate etapele procedurale, discutăm de un an şi jumătate, doi ani. Dacă obţinem o reducere la un an întrăm într-o anumită logică a normalităţii.

Reporter: - Există măsuri şi împotriva celor care contestă în mod abuziv?

Marcel Boloş: - Da, cei care contestă în mod abuziv vor avea de plătit o taxă de timbru, permisă de lege, echivalentul a 2% din valoarea procedurii. Este un element de noutate. Nu am găsit calea legală încă pentru instituirea unei garanţii în plus de valabilitate a ofertei, pentru că sunt operatori economici câştigători care au o anumită valabilitate a ofertei şi până se derulează contestaţiile expiră valabilitatea. Cred că pentru disciplinarea întregului proces deocamdată această taxă de timbru este suficientă. Una este să faci o contestaţie când ai dreptatea de partea ta şi alta e să faci contestaţia, o pierzi, dar pierde şi România prin riscul de decomitere.

Reporter: - Au apărut şi critici legate de această ordonanţă, având în vedere că modifică aspecte de organizare judiciară, în condiţiile în care s-a votat la referendumul din mai 2019 să nu se mai facă asemenea modificări prin OUG.

 

Marcel Boloş: - Nu aş spune acest lucru. Legile care reglementează achiziţiile publice sunt diferite de cele de organizare judiciară. Completurile specializate erau prevăzute în legea privind contestaţiile pentru procedurile de achiziţie publică. Au o incidenţă directă asupra organizării judiciare, dar nu fac parte din legile care reglementează organizarea judiciară sau statutul magistraţilor. Problema ar trebui să şi-o pună cei care în mod nejustificat amână şi dau termene peste termene pentru a da un anumit tip de soluţie. Am exemple concrete în care s-au dat şi 19 termene, timp în care România a pierdut proiecte de sute de milioane de euro. Cred că ar trebui să intrăm într-o logică a normalităţii, pentru că în jos e cea mai importantă resursă financiară a României. Nimeni dintre toţi cei care sunt azi în instituţiile financiare internaţionale nu îţi dau bani gratis. Ar trebui să fim puţin mai atenţi cu această resursă financiară a României şi să-i acordăm importanţa cuvenită.

 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:53

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
Viața la limită. România are cei mai săraci angajați din UE
24/11/2024 15:48

Romania detine un record trist in Uniunea Europeană: cel mai mare risc de sărăcie in randul salariatilor. Peste o treime din forta de muncă activă trăieste din salariul minim, iar pentru multi, acesta nu ...

Companiile germane din România se pregătesc de concedieri
24/11/2024 12:38

 Companiile germane din Romania anticipează o inrăutăţire a situaţiei economice, vor să reducă investitiile si se pregătesc de concedieri, arată chestionarul de conjunctură al Camerei de Comert ...

Taxă nouă pentru cei care stau la bloc
24/11/2024 11:27

 Iarna aceasta a venit la pachet cu un scandal de proportii. Primele facturi de sezon au inclus „taxa de teavă” si pentru cei cu centrale de apartament. Măsura, luată de Autoritatea National ...

Gastronomia sustenabilă. Cum restaurantele ecologice transformă masa într-o lecție de responsabilitate
22/11/2024 12:45

Sub lumina caldă a unei seri de toamnă, un restaurant cochet din centrul orasului atrage atentia nu printr-un lux orbitor, ci printr-o simplitate elegantă. Lemnul reciclat al meselor, iluminatul cu LED-uri, ...

Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank! Banca a fost amendată după ce mai mulți clienți s-au trezit cu bani retrași, credite și conturi nesolicitate
22/11/2024 12:33

  Anchetă de amploare la Raiffeisen Bank. Banca a fost amendată cu 20.000 de euro după ce angajatii săi au folosit datele confidentiale ale clientilor. Un client a reclamat că că in numele lui ...

Economistul Cristian Păun: Românii să fie cumpătați, că vin vremuri grele. Discursul politicienilor se va schimba radical după alegeri
22/11/2024 11:03

Economistii anuntă că vin vremuri grele după alegerile din ancest an. Profesorul de economie Cristian Păun spune că romanii ar face bine să evite creditele, excesele si să fie cumpătati. Acesta a mai a ...

„Taxa pe țeavă”: Este corect să plătim pentru căldura de la vecini dacă avem centrale de apartament? / Un ordin ANRE naște discuții aprinse
21/11/2024 10:54

 Un ordin al ANRE din acest an prevede că toate apartamentele dintr-un bloc trebuie să plătească o cotă parte la factura de energie termică, indiferent dacă sunt racordate la sistemul centralizat sa ...

Ministrul Sebastian Burduja avertizează: “Trăim de pe urma muncii celor de dinainte de ‘89. În România nu s-a mai investit în energie”
21/11/2024 08:04

Sebastian Burduja a admis că, după 1989, Romania nu a mai investit in energie, motiv pentru care este la mana divinitătii si a naturii in ceea ce priveste productia de energie. Ministrul Sebastian Burduja a ...

Inspectorii ANPC au descins la comerciații de anvelope uzate: Amenzi record și zeci de mii de pneuri oprite de la vânzare
20/11/2024 18:29

    Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au verificat peste 400 de comecianţi de anvelope uzate din toată ţara şi in urma neregulilor găsite au f ...

Jumările de porc spaniole au fost înscrise în Registrul indicațiilor geografice al Uniunii Europene
20/11/2024 14:29

Indicatia geografică „Torrezno de Soria” (IGP) a fost inscrisă in registrul de indicatii geografice al Uniunii Europene, prin Regulamentul de punere in aplicare al UE 2892/2024 din 12 noiembrie, p ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei