Primele semne ale recesiunii: Retailul dă semne de avarie. Inflația record golește buzunarele oamenilor
Dimensiune font:
Comerțul cu amănuntul dă primele semne de criză, pe fondul efectelor inflației și a creșterii taxelor. Scăderea puterii de cumpărare și accentuarea problemelor pe lanțurile de aprovizionare riscă să ducă România spre un al doilea trimestru consecutiv de scădere economică, adică spre recesiune tehnică, arată o analiză Frames.
Fără măsuri de susținere a consumului, România riscă să își piardă cel mai important motor al creșterii economice.
Cea mai mare inflație din UE, cea consemnată pentru a doua lună consecutiv în România, a diluat puternic veniturile oamenilor, iar efectele se văd în scăderea semnificativă a vânzărilor din comerț, cel mai important motor al economiei.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut, pe ansamblu, cu 17,2% în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna precedentă.
Comerțul cu produse alimentare, băuturi şi tutun a scăzut cu 22,2%, vânzările de carburanți au fost mai mici cu 14%, iar comerțul cu produse nealimentare s-a diminuat cu 13,9%.
,,Este cea mai puternică corecție din comerț din ultimii ani, anticipată de temperarea semnificativă a vânzărilor din lunile anterioare. În luna decembrie, considerată vârful de vânzări de peste an (Crăciun, Revelion etc.), comerțul cu amănuntul a scăzut, în serie ajustată, faţă de luna noiembrie 2023, cu 0,2%. Datele din ianuarie vin să confirme tendința îngrijorătoare’’, arată analiza companiei de consultanță.
Scăderea semnificativă a retailului este cu atât mai alarmantă cu cât vine în contextul creșterilor de taxe intrate în vigoare la 1 ianuarie 2024.
,,Majorarea TVA la produsele alimentare sănătoase, creșterea taxelor pentru produsele cu zahăr, băuturi și tutun, alături de creșterea taxelor pe afaceri și prelungirea plafonării adaosului comercial au avut un efect de bumerang. În loc să ducă la creșterea încasărilor, au contribuit la scăderea vânzărilor, fapt care demonstrează, dacă mai era nevoie, că atunci când crești taxele în perioadă de criză, încasările scad vertiginos, un element de manual de economie’’, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
De ce este important retailul?
Comerțul cu amănuntul și distribuția reprezintă, în esență, cel mai important contributor la formarea PIB, 21% în 2022, iar veniturile din acest sector reprezintă cca. 40% din totalul veniturilor din economie.
În ultimii 15 ani, sectorul de retail și distributie a plătit taxe și impozite de 448 mld. lei, din care jumătate TVA și 36% contribuții pentru muncă. Aproximativ 12%-13% din toate taxele și impozitele încasate la bugetul public provin din acest sector, cea mai mare contribuție la nivel național.
,,De aceea tendința negativă remarcată de datele statistici este extrem de importantă. Pentru că arată că economia trece printr-o perioadă de criză, lovită de cea perfidă boală – inflația, pentru care pare că nu avem un tratament eficient’’, a mai spus Negrescu.
Plafonările, ineficiente
Datele privind evoluția inflației, anunțate de Institutul de Statistică, vin să confirme că plafonările decise de guvern la energie, gaze și alimente de bază nu funcționează, dovadă că avem, pentru a doua lună la rând, cele mai ample creșteri de prețuri din UE, fapt confirmat de datele EUROSTAT.
,,Inflația din România este la un nivel dublu față de țările din Vest. În Polonia, o țară cu care ne place să ne comparăm, inflația este de numai 4% față de 7% la noi. Ce au făcut ei și n-am făcut noi de au o inflație mai mică? În primul rând au redus la zero TVA la produsele alimentare și nu au impus acele praguri de prețuri uriașe la energie și gaze. La noi, toate măsurile luate în ultima vreme n-au făcut altceva decât să pună gaz pe focul inflației – România are, de exemplu, cel mai mare preț la energie din UE pentru companii.’’, afirmă analiștii Frames.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau