Promisiuni „uitate”, taxe şi impozite umflate
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
La finele anului trecut, mai precis pe 19 decembrie,.cu prilejul anunţului privind terminarea creionării bugetului de stat pe 2022, şeful executivului promitea, clar şi ferm, că „aşa cum ne-am angajat, nu vom creşte taxe şi impozite”.
Aceeaşi promisiune revenea, din partea aceluiaşi personaj, în primele luni ale acestui an, de exemplu pe 17 mai, când se sublinia că guvernul şi-a respectat angajamentul şi că „anul acesta nu va fi modificat sistemul de impozitare”, în sensul că nu vor fi introduse noi taxe sau impozite.
Deşi, periodic, în culisele politice se auzea despre tensiuni, controverse şi nemulţumiri între cele două principale partide ale coaliţiei de guvernare, la vârf şi oficial poziţia lor era aceeaşi. Astfel, pe 28 mai a.c., declaraţiile şefului executivului (şi al liberalilor, în acelaşi timp) erau întărite de cele ale liderului social-democraţilor, care susţinea, extrem de tanşant, nu numai că „nu dorim taxe noi sau măriri de taxe şi impozite”, dar, încă şi mai convingător/liniştitor, că „guvernul nu are în vedere introducerea unor taxe noi sau măriri de taxe şi impozite”, rezultând că dorinţa era aceeaşi cu voinţa...
Numai că vremea a trecut şi praful a acoperit, incredibil de rapid, promisiunile şi angajamentele. A venit jumătatea lunii iulie şi acelaşi executiv a adoptat noi modificări la Codul Fiscal. Ca urmare, unele taxe şi impozite vor creşte de la 1 august, iar altele, de la 1 ianuarie. Drept consecinţă a acestei urmări, susţin unii consultanţi fiscali, se va genera o nouă destabilizare a mediului economic – adică exact ceea ce nu trebuia să se întâmple într-un an şi aşa mult prea încărcat de probleme - pandemia de covid (unde datele indică evidenţa valului 6), conflictul din Ucraina, inflaţia (care a sărit de 15 la sută), recesiunea ce bate la uşă. De semnalat artificiul/subterfugiul la care s-a apelat: într-adevăr, nu sunt noi taxe şi impozite, dar e suficientă creşterea unora dintre cele deja existente!
Noile modificări la Codul Fiscal vor avea ecouri şi în plan politic: în mod firesc, se va eroda şi mai mult încrederea în coaliţia de guvernare, iar nota de plată ar urma să fie achitată de partidul care va urma să preia şefia executivului în mai 2023, dată până la care se vor acumula suficiente nemulţumiri.
În sinteză, modificările Codului Fiscal prevăd ca de la 1 august să se scumpească ţigările şi băuturile alcoolice, să crească taxele pentru jocurile de noroc, să se reducă pragul pentru acordarea facilităţilor fiscale în industria alimentară şi construcţii şi să se modifice taxarea contractelor part time. De la 1 ianuarie 2023, se elimină impozitul specific pentru Horeca, creşte impozitul pe dividende (de la 5 la 8 la sută), iar microîntreprinderile vor fi obligate să aibă cel puţin un angajat. Dacă materializarea acestor măsuri va fi încununată de succes, se aşteaptă încasări în plus de aproximativ 1,2 miliarde lei în acest an şi de circa 10,5 miliarde lei în 2023 – aici fiind, de fapt, „secretul” nerespectării promisiunilor şi angajamentelor: bugetul de stat pare a fi în suferinţă şi se cereau, de urgenţă, măsuri care să-l mai întremeze, fie şi parţial.
Rămâne de văzut dacă aceste modificări vor avea urmările nefaste mai sus amintite, sau, potrivit declaraţiilor venite dinspre executiv, „vor asigura un climat de predictibilitate şi stabilitate mediului de afaceri şi vor elimina unele excepţii”.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau